• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pizzatävling, fem inlägg för sent.

David

Bödeln
Först och främst, grattis!

Såg tyvärr tävlingen först nu, och hinner tyvärr inte fota idag. Jag är vansinnigt sugen på groggen, så jag deltar i alla fall, med en inte helt nytagen bild.

Dykare, dress och GMT:

141210-Trio-1.jpg


Postat för sent, och ingen arm, men tävlingen var ju också sen, så jag ser det som så att jag deltar i samma anda.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Och vinnaren blir...

frere !

Motivation: med kontrasten, inte bara mellan nytt och gammalt utan även mellan konnässör och vanlig människa fångade bilden mitt intresse. Att klockorna är så lika men ändå olika gjorde också sitt till, samt att Movadokronografen är underbart vacker.

Prisklockan presenteras i helgen.

Tröstpriser: Pelarn65 med sin fina blandning ska få en snygg Omegagrej och David ska få en fulgrogg vid tillfälle.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Tack Hasse för dina poster, nu är det bara att börja baka. Hann inte slänga in något bidrag, men grattis till vinnarna!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Och nu har jag donat klart med priserna!

frere (som jag inte fått adressen till) ska få ett ganska speciellt fickur. Jag ska förklara varför det är speciellt, genom att visa ett par av mina fickur som rent ekonomiskt och hantverksmässigt är mer värda.

image.jpg

image.jpg


De här två uren har några gemensamma egenskaper. De kostade en hel del då de var nya, är påkostade i materialet (särskilt Hamiltonen), har burits sparsamt och hela tiden tagits väl om hand. Deras ursprungliga ägare har förklarat för sina arvingar att uren är exklusiva och har ett värde. Arvingarna har noggrant tagit hand om dem och då de gjorde sig av med dem så var de noga med att påtala värdet.

image.jpg


Det här uret har en helt annan historia, som jag egentligen inte har en aning om, men jag kan dra mina egna slutsatser.
Vi pratar om en klocka av ett okänt märke, i supertunt silver där stämplarna syns igenom på sina ställen. Den har inte ens en "riktig" klockkedja, utan en vanlig stållänk är "nypt" på bygeln, och i änden på den sitter en läderflärp för knapp i stället för ett spänne. Klockan har sedan burits i många år, med tanke på slitaget. Klockan kom till mig i en påse med blandade sopor, utan omtanke.

Det speciella är att den i alla fall är hel och tickar och går. Normalt sett så är äldre bruksföremål i hyfsat skick rätt svåra att hitta. De har använts och slitits ut, eller slängts då de inte längre.

Därför är den speciell för mig, och förhoppningsvis för någon mer urentusiast. Du kan självklart hänga på en finare kedja om du ska ha den till fracken, pm:a om du vill köpa en, men spar gärna "originalet" tillsammans med klockan.

Pelarn65 ska få denna tjusiga omegalåda, inget speciellt egentligen, men en fin liten box är det. Vet ej årtal.

image.jpg


David får en fulgrogg, men enligt postens regler får jag inte skicka den. Vi tar det vid tillfälle, jag hade planerat 50/50 hemkört och ica-basic-apelsinjuice. Enkelt och "gott".

Tack till er som deltog i tävlingen, och till er som ids läsa all denna svamliga text...

Och stort tack till KS!
 
Topp