• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Placera pengar via AB

Hej,

Jag undrar om någon här har lite tips på vad man ska tänka på när man vill placera ett aktiebolags vinst i aktier via KF.
Gärna lite tankar kring risk osv. Hur bör man tänka?

Tack!

Hej,

Jag undrar om någon här har lite tips på vad man ska tänka på när man vill placera ett aktiebolags vinst i aktier via KF.
Gärna lite tankar kring risk osv. Hur bör man tänka?

Tack!
Jag hade tagit mig en rejäl funderare på "varför?".
Sen kanske kikat här http://lundaluppen.blogspot.com/2018/08/investera-i-eget-bolag.html?m=1
Och om det fortfarande känns relevant, ta kontakt med en rådgivare som kan rigga upp strukturen för just dig.

Jag hade tagit mig en rejäl funderare på "varför?".
Sen kanske kikat här http://lundaluppen.blogspot.com/2018/08/investera-i-eget-bolag.html?m=1
Och om det fortfarande känns relevant, ta kontakt med en rådgivare som kan rigga upp strukturen för just dig.
Varför är för att jag har mycket vinst i bolaget som jag inte behöver använda. Så ist för att ta ut en del i utdelning med 20% skatt så kan jag investera dessa pengar till den dag när jag vill ta ut dem eller annat.

Varför är för att jag har mycket vinst i bolaget som jag inte behöver använda. Så ist för att ta ut en del i utdelning med 20% skatt så kan jag investera dessa pengar till den dag när jag vill ta ut dem eller annat.

Starta ett holdingbolag och flytta över dem?
Så kan du plocka ut en schablon till låg beskattning eller låta dem ligga där tills vidare.
Du kan säkert köra en KF i ditt holdingbolag om du vill investera. Känns som en lägre risk än att belasta ditt verksamma bolag med ett likadant upplägg.

Du kan inte placera obeskattade tillgångar i ett AB.
Med det sagt så kan det fortfarande vara förmånligt att placera pengarna i en kapitalförsäkring i bolaget istället för ett ISK privat.

Tack för svar. Förstår jag det rätt att om jag startar upp ett holdingbolag så kan jag plocka en schablonmässig utdelning ur detta när jag flyttar pengar från ABt? Kan jag plocka utdelning ur både Holdingbolaget och Aktiebolaget (2 x 170000kr)?

Tillbaka
Topp