• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Planet Ocean Co-ax 2500

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Fastnat för Omegas PO på senaste tiden.
Hittar dessutom ett flertal begagnade i en ok prisklass. Dessa ca 5 år gamla med Omegas co-axial 2500 urverk.
Dock dyker ju självklart ett par funderingar upp:

Vad är det för skillnader mot det nya 8500 verket?
Förstått att det första co-ax 2500 led av lite barnsjukdomar, blev man av med dessa innan intro av 8500 verket? Hur känner man igen 2500 utan barnsjukdomar i så fall?

Jag har tolkat det som att co- ax tekniken ska ge längre service intervall. Vad är det för intervall som gäller?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Utvecklingen av 8500 kalibern var ett samarbete mellan Omega och Swatch men det är Omega som stått för tillverkning av själva kalibrarna vad jag förstått. Förutom att 8500 är en inhouse kaliber har den två st fjäderhus, en siliconballansfjäder, längre kraftreserv (60h) men användandet av två fjäderhus har mer att göra med att Omega vill ha en jämnare krafttillförsel i verket snarare än att eftersträva en lång kraftreserv. Undersköterskan får förklara mer invecklat :)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Och om 8500 är riktigt inhouse kan ju också diskuteras. Mer inhouse än 2500 men 100% inhouse? Nja. Iaf "in group". :)

Tror 2500 ligger på 5-6 år serviceintervall och 8500 7-8 år. Undersköterskan får som sagt ge mer ingående info. :D
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Ok, i så fall börjar 5 år gamla verk ha service dags.
Är det dyrare att serva ett co-ax verk än andra?

Någon som vet varför man gick vidare från 2500 till 8500?
 

Barda

Cartier
Kan det ha att göra med deras önskan att bli ytterligare mer premium? Jag tror man försöker öka exklusiviteten på det sättet...
Alltså, man vill göra ett inhouse verk för att återigen vara en riktigt klocktillverkare? För 8500 är deras första inhouse på länge va?
 

JesperO

Rolex
jnordb skrev:
Ok, i så fall börjar 5 år gamla verk ha service dags.
Är det dyrare att serva ett co-ax verk än andra?

Någon som vet varför man gick vidare från 2500 till 8500?


När jag servade min gamla PO (2500 coaxialverket) nyss, så har jag för mig den var runt 5-700 kr dyrare jmfr med en "vanlig" seamaster, så inte så mycket premium ändå.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Ok, det låter ju kanon!
Hur tycker du att POn är? Har inte hunnit vara inne i butik och titta på'n men alla bilder väcker otroligt stort ha begär.
Är det så att 2500 verket är tunnare än 8500 verket?
 

JesperO

Rolex
jag gillar min PO, är inte så förtjust i den nya faktiskt (men skall villigt erkänna att jag inte kikat och klämt så mycket)...
det är den klocka jag använder särklass mest, främst för att den är robust och jag är inte så himla rädd att få dings, barnkräks/poop, mat, jord/gräs, bordsdykarmärken på den.

några fler bilder på min -

bild197.jpg


bild216.jpg


bild201.jpg


på gummi

bild163.jpg


funkar på NATO också.

DSC_0262-1.jpg


DSC_0264-1.jpg
 
jnordb skrev:
Vad är det för skillnader mot det nya 8500 verket?

Skillnaden är milsvid; 2500 bygger på ett beprövat ETA 2892-A2 som modifierats med en balans som andas fritt, implementerad co-axial teknik och en modifierad uppdragningsmekanism. 8500 är en egenhändigt utvecklad manufakturkaliber laddad med tekniskt godis så det står härliga till; ur en rent teknisk synvinkel är verket det vassaste standardverket (ett verk utan komplikationer) i serieproduktion idag.

jnordb skrev:
Förstått att det första co-ax 2500 led av lite barnsjukdomar, blev man av med dessa innan intro av 8500 verket? Hur känner man igen 2500 utan barnsjukdomar i så fall?

Kaliber 2500A debuterade på hösten år 1999 och hade en del bekymmer. Planet Ocean debuterade år 2005 och hade redan från början kaliber 2500C som liksom de senaste exemplaren med kaliber 2500D får betraktas som ett säkert köp med ett urverk utan svagheter. Barnsjukdomar är alltså inget man behöver oroa sig för om man ska köpa en PO, alldeles oavsett om verket är ett 2500C/D eller 8500B.

jnordb skrev:
Är det dyrare att serva ett co-ax verk än andra?

Det kan vara marginellt dyrare.

jnordb skrev:
Någon som vet varför man gick vidare från 2500 till 8500?

Kaliber 2500 hade redan från början två tillkortakommanden som gjorde den omöjlig i Omegas framtidsplaner. Dels var den inte, hur mycket Omega än modifierade verket, någon manufakturkaliber och dels var den inte optimal för co-axial tekniken som hade ett begränsat, befintligt utrymme till sitt förfogande. I utvecklingsarbetet med kaliber 8500 fick co-axial tekniken, alltså den unika interaktionen mellan ankare och ankarhjul, ta den plats som behövdes (närmare bestämt 13% mer) medan den i 2500-verken fick hålla till godo med vad som fanns att erbjuda i det redan befintliga verket.

jnordb skrev:
Jag har tolkat det som att co- ax tekniken ska ge längre service intervall. Vad är det för intervall som gäller?

Avseende serviceintervallerna kan man säga att de initiala förhoppningarna år 1999 om 10 år för kaliber 2500 kommit på kant; det är snarast ett vanligt intervall eller högst marginellt något längre om ca 5-6 år som gäller - även om ankare och ankarhjul är i mindre behov av smörjning än i konventionella verk så behöver ju resten av urverket service på samma sätt som tidigare. Kaliber 8500 är däremot redan från början designad för långa serviceintervaller (exempelvis genom DLC-beläggningarna i fjäderhusen). Omega har, vis av lärdomen med kaliber 2500, inte offentligjort något serviceintervall utan nöjer sig med att konstatera att det är "significantly longer" än tidigare. Omegas generalagent i USA har dock officiellt sagt att det är 8-10 år som gäller. Klart är att det är längre serviceintervaller än för 2500, men att klockorna givetvis ska lämnas in för packningsbyte med 1-2 års mellanrum mellan servicarna.

jnordb skrev:
Är det så att 2500 verket är tunnare än 8500 verket?

Ja, 8500 är avgjort tjockare. Det är större i alla ledder.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Jag tycker att du ska klämma på båda innan du bestämmer dig. Jag köpte min 2500 för några veckor sen och för mig var inte uppgraderingen till 8500 värt ca 10tkr mer i begagnatpris. Att 2500 med svarta bezeln dessutom är 100x snyggare än 8500 med keramik gjorde valet ännu enklare (8500 med liquid metal-bezel är dock skitball men går väl lös på ca 60tkr). Jag var inne hos Omega och klämde på 8500 innan jag köpte min 2500 och även om den givetvis kändes minst lika gedigen som 2500 fick jag inte samma ha-begär. Dimensionerna på den är helt enkelt inte optimala med den tjockare boetten kombinerat med 42mm. 45mm kändes som vanligt för stor och ett mellanting hade helt klart varit optimalt, men tyvärr ingenting Omega tillverkar.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Tack @Undersköterskan för ett fantastiskt svar!
Som jag tolkar det verkar inte 2500 vara kattpiss det heller, men helt klart inget Omega manufaktur.

Var inne i en butik som hade både 8500 PO och 2500 PO. 2500 är klart smäckrare, vid 45 mm.
För att inte tala om prislappsskillnaden, samt att begagnat utbud även finns.

Tackar för all information.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Vilken butik var du inne i som har 2500? Polaren är sugen på en men envisas med att köpa nytt. :roll:
 

Ricrob

Patek
Börjar med att tacka Undersköterskan för ett uttömmande svar, mycket väl skrivet! En sak jag undrar, som ägare till ett 2500D verk är vad som skiljer A-B-C-D åt och ett förtydligande gällande om verkligen inte de tidiga PO från 05-06 led av barnsjukdomar, det "hörde" jag nämligen från två oberoende håll nör jag letade och nosade på en från just 2006?

@jnordb, jag köpte som sagt en lätt beg PO XL med orange ring nyligen och jag rekommenderar klockan starkt! Du kanske inte gillar den orangea ringen men den är helt otroligt vacker i mina ögon och i solen är den priceless!

Här har du länk till paketöppningen http://www.klocksnack.se/viewtopic.php?f=2&t=574 och nedan ett par bilder.

FFA83C6E-C432-40DC-8056-6739DB3C2F77-1515-0000030117C6DA09.jpg


A7D5C2E2-BEA8-4CD5-A17A-AD87612ACF9E-536-0000014701ED62A2.jpg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Också nyfiken RicRob! Jag hörde det där om trubbel med tidiga PO klockor när jag var på jakt. Tror även att jag förde det vidare till dig. Hoppas jag inte farit med osanning.. Fast du verkar vara nöjd med den där ju..:)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Är självklart också nyfiken. RicVin: hoppas att det inte var några fel med din gamla PO. Tror det är den jag har nu. :D
 

Ricrob

Patek
RicVin skrev:
Också nyfiken RicRob! Jag hörde det där om trubbel med tidiga PO klockor när jag var på jakt. Tror även att jag förde det vidare till dig. Hoppas jag inte farit med osanning.. Fast du verkar vara nöjd med den där ju..:)
Japp, du är en av de oberoende källorna! Men ingen fara, för som sagt så blev det riktigt riktigt bra och de jag missade, vilket ledde till att jag köpte denna får mig nästan att tro på Gud..! Min fru brukar nämligen lugna mig när ngt gått åt skogen med orden " Det är guds vilja" och det brukar kännas bra faktiskt! ;)
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Jo, Ricrob, såg din uppackningstråd, vilket väckte liv i en gammal tanke.
Hade ju dock gärna sett att du bytt lite band på POn och inte bara på den där gamla Bratten :)

Tack för all värdefull input! Ni gör inte valet lättare!
 
Gubbz, ni ser lätt om det är C- eller D-versionen av 2500 i er PO's genom att studera typsnittet på datumet, lånad bild från WUS nedan.

681378d1334491300-po-2500d-movement-omegacal2500cvs2500d.jpg


2500A var första generationen och den som varit i produktion under kortast tid; den plågades av tillförlitlighetsproblem (oftast genom att ankaret "hakade upp sig" vid en måttlig stöt och fastnade i ankarhjulet vilket fick hela klockan att stanna), och är tillverkad i relativt få exemplar då Omega, till följd av att tekniken var så oprövad, inte kom upp i högre produktionsvolymer förrän lanseringen av B-versionen (som bl.a. sitter i första generationens Aqua Terra som debuterade år 2003) som de kände sig trygga med att släppa ut i stora serier. Kaliber 2500B reviderades med nya material och lanserades, tror jag, år 2001 och kunde fortfarande drabbas av problem men inte alls i samma utsträckning.

Kaliber 2500C debuterade i Planet Ocean och har inte mer bekymmer än vilken annan 2892-A2 baserad klocka som helst. Den stora skillnaden gentemot A och B är att arbetstakten sänktes från 28.800 halvsvängar per timme till den för co-axial tekniken unika tempot om 25.200 halvsvängar per timme i C-versionen. D-versionen, den enda version som numera tillverkas, arbetar i samma tempo och har även fått ett ankarhjul i tre nivåer, på samma sätt som ankarhjulet i 8500-generationen, vilket anses öka tillförlitligheten ytterligare (George Daniels designade ankarhjul i både två- och tre nivåer). Eftersom ankarhjulet är tjockare kunde det inte bytas ut rakt av; Omega har därför bearbetat större delen av drivlinan mellan fjäderhus och balans för att få det hela att fungera. D-versionen får ses som den optimala, och slutgiltiga, versionen av 2500-kalibern som är det mest modifierade urverket av 2892-A2 i serieproduktion.

De tre stora skillnaderna gentemot ett standardiserat 2892-A2 är den modifierade uppdragningsmekanismen (som fanns implementerad redan i kaliber 1120) som gör att fjädern är fullt uppdragen vid ett mindre antal rotorvarv jämfört med ett 2892-A2; en balans som andas fritt och som regleras av två mot varandra sittande viktskruvar på balanshjulet (den i sig viktigaste modifieringen i mina ögon och som enbart, co-axial eller inte, motiverar prisökningen) och så förstås implementeringen av co-axial tekniken. Ingen annan av de större tillverkarna modifierar sina 2892-A2 i samma omfattning; kaliber 2500 är snäppet före IWC's motsvarigheter (som inte modifierats i samma utsträckning men som däremot satts samman med betydligt tajtare toleranser än vad ETA själva gör med 2892-A2) och ljusår före Breitlings olika versioner (exempelvis Breitling caliber 10 som mig veterligen är helt omodifierat, men som givetvis har komponenter av högsta klass).

Valet mellan kaliber 2500D och 8500A/B är därför inte helt lätt. Den förstnämnda är betydligt enklare ur teknisk synvinkel, vilket inte på något sätt behöver vara en nackdel, och mycket välbeprövad. En kultiverad traktor, kort och gott, med samma fina förutsättningar till utsökt gångprecision i det långa loppet. 8500 representerar Omegas "cutting edge"; här finns allt man kan önska sig och lite till i en verkligt unik manufakturkaliber. Jag hade själv lagt 10k extra på 8500 men så är jag också ett teknikfreak när det gäller urverk. 2500D gör jobbet lika väl, och en klocka handlar ju om så mycket mer än bara urverket; personligen kan jag tycka att första generationens PO med orange bezel, precis som Ricrob skaffat sig, är det snyggaste dykaruret Omega producerat i modern tid.
 
  • Like
Reactions: UNO

Fryken

Kamrern
2-Faktor
US: Alltid lika intressant och välskrivet. Tack för det! Hur ställer du dig till påståenden om att 8500, enligt somliga, inte är ett inhouseverk i ordets rätta bemärkelse?

EDIT: Jag har isf ett C-verk. Min är uttagen i januari 2011.
 
Fryken skrev:
US: Alltid lika intressant och välskrivet. Tack för det! Hur ställer du dig till påståenden om att 8500, enligt somliga, inte är ett inhouseverk i ordets rätta bemärkelse?

EDIT: Jag har isf ett C-verk. Min är uttagen i januari 2011.

Den generella uppfattningen, som jag personligen också delar, är att det är en tvättäkta manufakturkaliber; 8500 är utvecklad av Omega själva (i ett projekt under ledning av Marc-André Miche som också utvecklade 33xx-serien) och är ett urverk unikt för just Omega, så långt frid och fröjd. Det kontroversen gäller är att Omega outsourcar själva tillverkningsprocessen till ETA (som tillverkar och sätter samman komponenterna till färdiga urverk) - i mina ögon rätt naturligt att använda sig av ETA's know how och befintliga faciliteter inom Gruppen i produktionen.
 

Ricrob

Patek
Undersköterskan skrev:
Fryken skrev:
US: Alltid lika intressant och välskrivet. Tack för det! Hur ställer du dig till påståenden om att 8500, enligt somliga, inte är ett inhouseverk i ordets rätta bemärkelse?

EDIT: Jag har isf ett C-verk. Min är uttagen i januari 2011.

Den generella uppfattningen, som jag personligen också delar, är att det är en tvättäkta manufakturkaliber; 8500 är utvecklad av Omega själva (i ett projekt under ledning av Marc-André Miche som också utvecklade 33xx-serien) och är ett urverk unikt för just Omega, så långt frid och fröjd. Det kontroversen gäller är att Omega outsourcar själva tillverkningsprocessen till ETA (som tillverkar och sätter samman komponenterna till färdiga urverk) - i mina ögon rätt naturligt att använda sig av ETA's know how och befintliga faciliteter inom Gruppen i produktionen.
Såklart! Varför gå över ån för att hämta vatten..? Det är bara Rolex-folk som kan få för sig att kalla det ngt annat än inhouse för den sakens skull! ;)

Stort tack herr Under! Som jag skrev förut, visst kan man googla och läsa på nätet men hur kul är det i jämförelse med att be om dina förklaringar!? Nu har jag lite bättre koll och jag är supernöjd med min kultiverade traktor, för precis som jag röstade i förra poll'en, så är utseendet nr1 tätt föjdt av ett bra urverk och det låter som 2500D kvalar in där!
 

Micral

Omega
Jag tycker att du ska klämma på båda innan du bestämmer dig. Jag köpte min 2500 för några veckor sen och för mig var inte uppgraderingen till 8500 värt ca 10tkr mer i begagnatpris. Att 2500 med svarta bezeln dessutom är 100x snyggare än 8500 med keramik gjorde valet ännu enklare (8500 med liquid metal-bezel är dock skitball men går väl lös på ca 60tkr). Jag var inne hos Omega och klämde på 8500 innan jag köpte min 2500 och även om den givetvis kändes minst lika gedigen som 2500 fick jag inte samma ha-begär. Dimensionerna på den är helt enkelt inte optimala med den tjockare boetten kombinerat med 42mm. 45mm kändes som vanligt för stor och ett mellanting hade helt klart varit optimalt, men tyvärr ingenting Omega tillverkar.
Min slutsats: Så vill vill man ha ha en tunnare smidigare (har inte så tjock handled) och inte tänker så mkt på tekniken (bara den håller och är lite bättre än ETA standard) däremot är känslig för prislappen ska man välja en 2500?
 
Topp