• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Plantera klockor att ärva?

Polykarpus

Basic
2-Faktor
Min gamle far pensionerar sig i någorlunda närtid. För att fira det hela har har jag, som den exemplariske son jag är, ställt mig på listan för en 124270 som han kan slänga på sig när han ska ut och hugga ved eller vad det nu är pensionärer pysslar med. Jag vet att han, trots att han kan, aldrig skulle köpa en klocka för mer än ett par tusen och samtidigt att han älskar explorern. Dumma egenbegränsningar.

Så slår mig en fundering. När gubben en dag stänger butiken blir klockan högst sannolikt min eller ev mina framtida barns.

I min bok är, oavsett modell, det allra ädlaste man kan ha en ärvd klocka. Så detta prospekt är inte helt oangenämt. Hela projektet sker därmed till viss rabatt, 95% för att glädja honom men härmed även till liten del med denna makabra baktanke.

Så till mina frågeställningar. En för godkänt två för den ambitiöse.
  1. Hur mkt sämre blir en ärvd klocka om man själv ”planterat” den?
  2. Om man fick drömma fritt, vilken klocka är det ädlaste arvs-uret?
Jag säger 80% sämre, inte lika illa som att välja sitt eget smeknamn men nästan. Fick jag välja fritt skulle jag ärva, en grisigt nött explorer som ovan, en Seiko 7005-8030 alt ngn skojig variation av Tärnan från 70 talet.

T-bone!

Klbq07l.jpg

Fotocredits: Bigsom watchuseek.com

Bilagor

• Klbq07l.jpg
    Klbq07l.jpg
    532.9 KB · Visningar: 6
Jag håller med om att en "planterad" klocka inte riktigt får samma innebörd när man ärver den, eller att det inte känns "helt rätt". Däremot kan man ju se det som att man enbart förvaltar den till sina egna arvingar, att det blir ett mer temporärt ägandeskap. Det skulle känns bättre för mig i alla fall.

100% som i att det inte finns något värde i att ens pappa haft klockan i (förhoppningsvis) över 20 år? Så illa tycker jag nog inte att det är.
Precis min tanke. Om någon missade det så är frågan snarare filosofisk än praktisk. Självklart är det jävla larvigt och inte alls en bytande motivation för mig själv. I extremfallet ger man den ju till farfar på dödsbädden för att direkt få tillbaka den. Under mer normala omständigheter över 20+ år eller skulle den nog plocka upp en del sentimentalt värde åtminstone för undertecknad. Är på marginalen men inte helt att avskriva.

Jag håller med om att en "planterad" klocka inte riktigt får samma innebörd när man ärver den, eller att det inte känns "helt rätt". Däremot kan man ju se det som att man enbart förvaltar den till sina egna arvingar, att det blir ett mer temporärt ägandeskap. Det skulle känns bättre för mig i alla fall.
Eller hur! Om man blandar in sina egna efterlevande blir frågan helt annan imo. Med det sagt ändå rätt konstlad, haha! Om man så vill kunde jag nästan argumentera för att origin storyn blir bättre all in all för dem. Sagan om vilka idioter deras anfäder var som bytte klockor med folk de räknade med skulle avlida snart är i mitt tycke roligare än "morfar köpte den for no particular reason när han var ung".

124270, hatar du han eller?
Var det eller presentkort på Fonus, han får fan vara nöjd 😅

En arveklocka borde väl vara något som någon har köpt för att han/hon har gillat den, sen burit den och förknippas med den tänker jag.
Går ju helt i sank om man själv har köpt den med en baktanke om att få tillbaka den senare 😳.
Själv hade jag nog helst sett att min far skulle valt ut något själv i så fall.
Ska han ha något när han t.ex hugger ved så passar ju en G-Shock bättre. Det är väl arvkänslan det gäller och då funkar en G-Shock lika bra 🤔.

Om du vill köpa en klocka till din pappa för att han verkligen vill ha en sådan så är väl det fint. Ge med hjärtat, utan baktanke. Om den sen hamnar hos dig så har den så att säga gjort det på rätt sätt. Om du ger klockan med planen att den ska tillbaka är det ingen vidare gåva.

Hur mkt sämre blir en ärvd klocka om man själv ”planterat” den?
Helt upp till dig själv. Men i vems ögon? Dina ögon eller någon annans? Skulle nog höja på ögonbrynet om någon sa till mig att denne har köpt en klocka i present med för avsikt att ärva denna (själv).

Om du nu vill göra honom glad borde du kanske satsa på något som verkligen gör honom glad(?). Kanske värt och tänka på om klockan är till för dig eller honom och kommer han bli glad över den. Kommer han verkligen bära den (om han redan idag tycker att det är en för dyr pjäs).

Har man ”planterat” den med en baktanke om att få tillbaka den senare så försvinner hela syftet med gåvan. Du vill ju hedra din fars pension med en gåva, och då borde det givetvis vara helt utan baktanke, allt annat känns ju ganska konstigt? Att ens fundera över själva tanken att man ska få den i sin ägo när ens far går bort (innan han ens fått gåvan) tycker jag låter sjukt osunt och med en bristande respekt mot sin far.

Nä, har man såna baktankar när man ger en present så tycker jag att man ska låta bli, och istället fundera lite över vilken sorts människa man håller på att bli.. 🙄

En intressant trådstart och en aktiv idé om att uppfinna en familjeklenod - också ett motmedel mot dagens slit och släng kultur. Det aktiva består i att du själv skapar en struktur/tradition som aktör för din familj och inte bara passivt accepterar de lagar och normer som utgör de strukturer vi alla föds in i och så lätt som aktörer pacificeras av. Det blir också en bra start med att ge den till din pappa nu så att han hinner bära den under sin sista livsfas och ge den en första patina som ett bestående materiellt minne och påminnelse om honom när han gått hädan - sedan blir den din och förhoppningsvis senare din sons och så vidare och klockan understryker den symboliska odödligheten när den passerar genom generationer Polykarpusar. Personligen tycker jag att det är ett sätt att levandegöra och ge mervärde till ett annars dött ting och ser absolut inget negativt i detta.

1. Det blir inte ett dugg sämre - det du gör är att du försöker skapa en tradition och jag kan inte se annat än att din far, du själv och förhoppningsvis din framtida avkomma endast kommer att ha positiva associationer till familjeuret.
2. Inte lönt att drömma om en Patek eller en A Lange & Söhne, det viktiga är att uret är tidlöst och robust och kan hålla några generationer. Traditionen skapas ju nu och då tycker jag att ett ny klocka ska köpas - en Grand Seiko automatic eller en Hamilton Intramatic Auto behöver inte vara fel. Diameter runt 38mm är nog att föredra då många av dagens föredragna jumboklockor kanske är passé om några år.

Senast ändrad:
Oj verkar råda stark konsensus. Tack för att ni tar er tid!

Tror att jag visst var otydlig med kronologin. Får förtydliga, jag hade alltså ingen baktanke alls med detta under själva planeringsfasen. 100% för honom han kommer bli skitglad. Det jag själv mest uppskattar att få är sånt jag eg vill ha men är för slö eller snål att köpa själv, han är likadan, det kommer bli toppen. Pappa är bara 57 ännu så att han en gång dör är inte precis något man tänker på i vardagen. Att klockan sen om 20+ år mycket möjligt kommer varvet runt insåg jag långt senare. En lustigt makaber tanke i mitt tycke som jag ville dela. Syftet med tråden var för att se hur andra tänker, inte för hjälp att bestämma mig själv. Jag vet redan vad jag tycker, det står i första inlägget :)

Vidhåller att som ovan, när baktanken dyker upp after the fact, ger ett planterat arv visst mervärde. Litet mervärde men absolut inte 100% sämre än det naturliga arvsuret. Håller alltså med om det många uttryckt att hur lite nog beror främst på graden av uppsåt. I mitt tidigare exempel med att skänka något på dödsbädden blir det ju uppenbart att det sentimentala värdet, för de flesta, skulle bli obefintligt, om inte negativt. Skulle med det sagt inte dra mig så långt som att säga att det vore kategoriskt fel om någon vänt på ordningen helt och sprang runt och delade ut ur åt diverse släktingar som börjar se skraltiga ut, dock rätt jävla magstarkt och en total kuf-move i min bok, men hey, you do you.

I förlängningen, om baktanken som i mitt fall, uppkommer i efterhand tycker jag att det känns väl extremt att inte köpa klockan bara för att det vore fel ge bort något som man inte skulle ha något emot få tillbaka. Blir jobbigt att köpa presenter rent allmänt då till föräldrar/äldre släktingar.

Helt upp till dig själv. Men i vems ögon? Dina ögon eller någon annans? Skulle nog höja på ögonbrynet om någon sa till mig att denne har köpt en klocka i present med för avsikt att ärva denna (själv).

Om du nu vill göra honom glad borde du kanske satsa på något som verkligen gör honom glad(?). Kanske värt och tänka på om klockan är till för dig eller honom och kommer han bli glad över den. Kommer han verkligen bära den (om han redan idag tycker att det är en för dyr pjäs).
Gubben är dumsnål vad gäller somligt, vet att han kommer uppskatta den 100%. Intressant vinkel med att det beror på betraktaren, håller helt med om att det kan göra väldigt stor skillnad, det primära borde såklart vara att gåvan blir lyckad som steg ett. Ganska extremt om man skulle göra det känt vid överräckandet att man hoppades se den tillbaka 😅

En arveklocka borde väl vara något som någon har köpt för att han/hon har gillat den, sen burit den och förknippas med den tänker jag.
Går ju helt i sank om man själv har köpt den med en baktanke om att få tillbaka den senare 😳.
Själv hade jag nog helst sett att min far skulle valt ut något själv i så fall.
Ska han ha något när han t.ex hugger ved så passar ju en G-Shock bättre. Det är väl arvkänslan det gäller och då funkar en G-Shock lika bra 🤔.
En g-shock vore inte alls dumt dock inte hans stil, den skulle han inte bli så glad över så tyvärr uteslutet i det specifika fallet. Vad gäller ursprungsfrågan del 2 skulle jag dock älska att ärva en sådan 😍

Har man ”planterat” den med en baktanke om att få tillbaka den senare så försvinner hela syftet med gåvan. Du vill ju hedra din fars pension med en gåva, och då borde det givetvis vara helt utan baktanke, allt annat känns ju ganska konstigt? Att ens fundera över själva tanken att man ska få den i sin ägo när ens far går bort (innan han ens fått gåvan) tycker jag låter sjukt osunt och med en bristande respekt mot sin far.

Nä, har man såna baktankar när man ger en present så tycker jag att man ska låta bli, och istället fundera lite över vilken sorts människa man håller på att bli.. 🙄
Haha ja alltså om upplägget vore sådant håller jag helt med om att det är en riktigt muppig move 😂 Tanken kan ju dock dyka upp i efterhand, diskvalificerar det isf? 🥲

En intressant trådstart och en aktiv idé om att uppfinna en familjeklenod - också ett motmedel mot dagens slit och släng kultur. Det aktiva består i att du själv skapar en struktur/tradition som aktör för din familj och inte bara passivt accepterar de lagar och normer som utgör de strukturer vi alla föds in i och så lätt som aktörer pacificeras av. Det blir också en bra start med att ge den till din pappa nu så att han hinner bära den under sin sista livsfas och ge den en första patina som ett bestående materiellt minne och påminnelse om honom när han gått hädan - sedan blir den din och förhoppningsvis senare din sons och så vidare och klockan understryker den symboliska odödligheten när den passerar genom generationer Polykarpusar. Personligen tycker jag att det är ett sätt att levandegöra och ge mervärde till ett annars dött ting och ser absolut inget negativt i detta.

1. Det blir inte ett dugg sämre - det du gör är att du försöker skapa en tradition och jag kan inte se annat än att din far, du själv och förhoppningsvis din framtida avkomma endast kommer att ha positiva associationer till familjeuret.
2. Inte lönt att drömma om en Patek eller en A Lange & Söhne, det viktiga är att uret är tidlöst och robust och kan hålla några generationer. Traditionen skapas ju nu och då tycker jag att ett ny klocka ska köpas - en Grand Seiko automatic eller en Hamilton Intramatic Auto behöver inte vara fel. Diameter runt 38mm är nog att föredra då många av dagens föredragna jumboklockor kanske är passé om några år.
Jävla bra svar! Nästan precis mina tankar du sammanfattat där. Nu var traditionsbildandet som tidigare nämnts inte det primära alls, det var gåvan. Men när man väl rört vid tanken kan jag inte blunda för att detta blir en sidoeffekt. Rent allmänt ser jag inte varför konventionen måste hållas så helig, så att ta en aktiv roll ser inte jag heller som något negativt även om det inte var mitt syfte just i detta fallet. Diskussionen, betraktat från min sida i alla fall, rör ändå från början väldigt lite mitt eget specifika fall utan mer idén som sådan.

1. Min personliga preferens är dock för starkt lagd åt det naturliga hållet. Planteringen i sig gör det hela ganska mycket sämre för mig även om det kommer gro under en förhoppningsvis väldigt lång tid. Ser jag bortom mig själv blir det såklart helt annat. Någon måste ju som du säger vara först.

2. Exakt! Vore på papperet väldigt fint med en gammal Lange men måste i mitt tycke, för att smälla riktigt högt, vara något som kan nötas rätt rejält utan att helt sjangsera.

Senast ändrad:
Förstår tanken och idén men tyvärr känns hela upplägget osmakligt. Att räkna med arv eller överhuvudtaget tänka i dessa banor tar bort det fina i gesten.
Att skapa familjeklenoder och framtida arv känns krystat och lite töntigt.

Finns en risk att han känner dig så väl så hela upplägget blir lite genomskinligt och då kommer gåvan snarare bli en klump..

Ett annat alternativ är en helt transparent gåva där du ger honom något som han förväntas förvalta och sedan föra vidare till yngre familjemedlemmar.

Sry för hårt och trist svar. Men bättre att du köper klockan till dig själv och bjuder far din på någon fin upplevelse för att "fira" hans pension.

Du får bli fadern som efterlämnar rollar och annat till dina barn..

/Svanis

Verkar som jag helt oplanerat blivit troll i min egen tråd. För att än en gång förtydliga.
  • Detta fanns inte med i planen från start och var inte en faktor i valet av present alls. Han kommer älska klockan tro mig (dessutom skulle han förmodligen roas storligen av denna tråd också, vi hade högt i tak hemma).
  • Jag tycker också att det vore töntigt om man gick in i det hela med målet att få tillbaka grejerna.
  • Jag tycker dock att det finns en gråzon som är intressant att diskutera. Det är strikt sämre att plantera än låta växa naturligt men beroende på hur man gör det behöver det inte alls vara fel imo.
  • Min avsikt med tråden var att om någon var intresserad diskutera ovanstående gråzon, mitt egna exempel var bara bakgrunden till vad som inspirerade frågan.
Som jag skrev i trådstarten välja eget smeknamn är värre men någonstans där i krokarna tycker jag det hela skulle ligga om det primära syftet var att ärva tillbaka klockan.

Tack för all input, kul att höra olika perspektiv!

Opåkallat hårda tongångar i den här tråden kan jag tycka!

Om din pappa nu kommer använda klockan rejält blir det ju en ball klenod att få ”ärva”. Vem bryr sig om vad andra tycker (egentligen alltså?!).

Jag gav farsgubben en 16710 som han aldrig använde 2004 (utan han gav den åter i bröllopspresent 9år senare, således i nos skick 🤩)..

Vart landade du i tänkandet - står du fortfarande i explorer-kön?

Opåkallat hårda tongångar i den här tråden kan jag tycka!

Om din pappa nu kommer använda klockan rejält blir det ju en ball klenod att få ”ärva”. Vem bryr sig om vad andra tycker (egentligen alltså?!).

Jag gav farsgubben en 16710 som han aldrig använde 2004 (utan han gav den åter i bröllopspresent 9år senare, således i nos skick 🤩)..

Vart landade du i tänkandet - står du fortfarande i explorer-kön?
Hehe jo tack 😁

Gick fint, AD kunde leverera på ett par månader och han gillade sin så mycket att jag faktiskt köpte en till åt mig själv senare under hösten. Modellen dock inget för mig, upptäckte jag rätt snart, så min fick vandra vidare.

Så vill han lämna den efter sig får det bli till syrran! Jag betvivlar dock att den kommer vara i igenkännbart skick när vi väl kommer dit 🥴

Hehe jo tack 😁

Gick fint, AD kunde leverera på ett par månader och han gillade sin så mycket att jag faktiskt köpte en till åt mig själv senare under hösten. Modellen dock inget för mig, upptäckte jag rätt snart, så min fick vandra vidare.

Så vill han lämna den efter sig får det bli till syrran! Jag betvivlar dock att den kommer vara i igenkännbart skick när vi väl kommer dit 🥴
Mycket slit för ingenting sa kärringen som klippte grisen 😉

Tillbaka
Topp