• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Plocka av länken på 114060

JayLar

Rolex
2-Faktor
Disclaimer: Jag vet att många anser att länken ska vara på, alltid, men jag vill i alla fall se min nya sub på Nato en gång :)
>>>
Okej, ny underbar Sub C inköpt och det fick bli utan datum, även om jag konstant kollade efter det på jobbet idag. Har ju Speedyn utan datum också, så det är bara att vänja sig eftersom den också är en favoritklocka i veckorna.

När jag skulle testa att plocka av länken på den sprillans nya 114060:n så insåg jag snabbt att det var ett helt annat ballgame jämfört med min 16610, inte bara för att lugholes saknas (det visste jag såklart innan) utan för att länken saknar ett enkelt sätt att snabbt dela på. Jag tänker på fjädrande pins som man snabbt kan trycka ut. Istället verkar allt vara fast monterat, om jag inte har missat något. Måste man alltså skruva ut en skruv i länken varje gång om man vill dela länken? Anledningen till att jag vill göra så är för att lättare komma åt ändlänkarna med mitt Bergeon 6767.

Eftersom jag inte lyckades dela på länken försökte jag ändå vilket visade sig rätt knepigt då sprintarna satt överjävligt tight - lyckades till och med få till en sjukt irriterande repa under sprinthålet (jävlar!!!) som tack och lov inte syns om man inte tänker på det (vilket man ju tyvärr gör, satan!). Jaja, jag skulle ha tejpat omkring, men efter en del bubbel så blir man lite sloppy :D

Så jag undrar helt enkelt - hur gör ni som plockar av länken ibland och slänger på ett Nato? Tacksam för tips!

EDIT: Frågan gäller såklart alla nya sub som har samma länktyp.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Den har väl vanliga bandstift? Dvs exakt samma konstruktion som din speedy


Jag var nog lite otydlig och begreppen på svenska är jag dålig på. Det jag är ute efter är hur man kan dela på länken utan att skruva upp en skruv. Det är nämligen mycket lättare/säkrare att komma åt bandstiften och hålla i klockan + verktyget när länken är delad och man behöver inte tejpa och hålla på. På Speedyn är det bara att trycka ut en sprint i låsmekanismen så har man delat länken på två sekunder. På 114060:an verkar detta inte gå?
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag var nog lite otydlig och begreppen på svenska är jag dålig på. Det jag är ute efter är hur man kan dela på länken utan att skruva upp en skruv inför att plocka av den. Det är nämligen mycket lättare att komma åt bandstiften och hålla i klockan + verktyget när länken är delad. På Speedyn är det bara att trycka ut en sprint i låsmekanismen så har man delat länken på två sekunder. På 114060:an verkar detta inte gå?

Ahå, det vetitusan hur man gör smidigast :/ men behövs verkligen det? Jag hade inga problem att ta av länken på min gamla gmtc trots att den var lite ivägen. Det är ju klart lättare på en klocka med lugholes men borde fortfarande gå enkelt på en subc
 
Jag har inte upplevt samma problem med min 114060..
När jag plockar länken använder jag två verktyg och pressar ihop bandstiftet i bägge ändar samtidigt. Länken kommer av busenkelt på detta vis.. Utan att dela på den.
Lycka till! :)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Om du tycker det känns lättare att dela är det väl bara skruva ut en skruv vilket istället för två sek nu tar 10 sek?
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Om du tycker det känns lättare att dela är det väl bara skruva ut en skruv vilket istället för två sek nu tar 10 sek?

Nja, jag tycker det är betydligt bökigare - lätt att slinta, man sliter på skruven och för att inte repa länken måste den tejpas.

Har dock beställt denna nu, så det ska nog lösa sig!

0090fc_gr.jpg


http://www.watch-tool.de/html/bracelet_tools.php?id=0090fc

(Billigare än Bergeon 6825 och har fått bra betyg på andra klockforum.)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Hmm vet inte vad du gör i så fall :p aldrig repat en rolex länk. Har du rätt skruvmejsel?

Har en avsmalnande 1,5 mm skruvmejsel så nej :) Finns ju skruvmejslar speciellt för oysterlänkar men jag vill skruva så lite som möjligt på länkskruvarna och med verktyget ovan kommer det nog gå riktigt snabbt att plocka av länken!
 

DrDre

Patek
Det där verktyget ser ju riktigt bra ut. Det kan ju vara lite småknepigt ibland att få loss länken om SEL-biten har extremt bra passform. Då måste man får in bandstiftet från båda sidor samtidigt och även använda en tredje hand för att hålla i SEL-biten. Med det där verktyget kan man väl klämma ihop bandstiftet med en hand.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Det där verktyget ser ju riktigt bra ut. Det kan ju vara lite småknepigt ibland att få loss länken om SEL-biten har extremt bra passform. Då måste man får in bandstiftet från båda sidor samtidigt och även använda en tredje hand för att hålla i SEL-biten. Med det där verktyget kan man väl klämma ihop bandstiftet med en hand.


Precis. Jag försökte som sagt få loss bandstiften på min splirrans nya 114060 och de satt som berget (därav missödet med en jobbig repa). Blir liksom för mycket att både hålla klockan, länken och verktyget samtidigt :)
 

jabla

Sarlacc
Topp