• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Plogplåga

Jonte73

Audemars
Jaha då är ploghysterin igång på allvar i Sthlm igen !

Kör privat och i jobbet runt 20 mil om dagen i sthlms trakten och är riktigt less på alla jvla plogbilar som måste ut och skrapa så fort det ligger det lilla minsta snö på vägarna.

De är ute och kör dygnet runt så det slår gnistor runt plogjvln, fattar inte riktigt varför ?
De skapar oerhörda köer och galna omkörningar i min mening helt i onödan ?

Saltet skall vi inte ens nämna ! Men utan det så kör väl folk ihjäl sig antar jag, livsfarligt dock när det blöta fryser till.
Ser otaliga bilar på morgnarna som under natten parkerat i div stolpar och annat som inte hinner undan !

I min mening är det farligare att salta än att inte, det skapar en falsk trygghet för trafikanter som inte klarar av att tänka själv .

Nää det funkar bättre norröver när det gäller bilåka på vintern.

Ni som kör plogbil i sthlm förklara för mig så kanske jag ändrar uppfattning.
 

Ponlarsson

Panerai
Slå gnistor om plogarna, det vore inte dåligt om det gjorde här. Jag rör mig ofta i olika orter i Skaraborg och här snålar åkarna så med sina plogblad att de bara skrapar på ytan. Resultatet blir ett decimetertjockt knögligt täcke som knappt går att köra på.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Har fått höra av en bekant som kör plogbil.
Dom flesta affärer/köpcentrum har ett avtal att det endast får ligga 2cm snö, går det över det så betalar dom inte. Sen om det är såna avtal på vägar och gator i stan har jag ingen aning om
 

CLT

Rolex
I Stockholm är det Svevia och Trafikkontoret som bestämmer när det ska plogas. Deras UEs har inget med det besluten att göra. Sen att plogen slår gnistor känns lite överdrivet. Men är vägen ojämn redan från början så slår bladet i.

Trafikkontoret har gjort undersökningar på att skita i saltet innanför tullarna. 2011 gjordes det testet på vissa gator. Men det gick inte då det blir för mycket is och sker fler olyckor. Så saltet kan tyckas onödigt, men är inte alls det.

Det dom gör fel är att salta med lake istället för rent salt. Därför det blir så kladdigt.

Har själv bilar som går på snöröjning här i Stockholm, så har någorlunda koll på det här.....
 

Jonte73

Audemars
I Stockholm är det Svevia och Trafikkontoret som bestämmer när det ska plogas. Deras UEs har inget med det besluten att göra. Sen att plogen slår gnistor känns lite överdrivet. Men är vägen ojämn redan från början så slår bladet i.

Trafikkontoret har gjort undersökningar på att skita i saltet innanför tullarna. 2011 gjordes det testet på vissa gator. Men det gick inte då det blir för mycket is och sker fler olyckor. Så saltet kan tyckas onödigt, men är inte alls det.

Det dom gör fel är att salta med lake istället för rent salt. Därför det blir så kladdigt.

Har själv bilar som går på snöröjning här i Stockholm, så har någorlunda koll på det här.....
Schysst input, förstår naturligtvis nyttan med det hela men riksless på dem iaf.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag förstår inte heller plogandet med bladet så lågt ställt så det slår gnistor vilket resulterar i en helt sönderplogad vägbeläggning. Ställ bladet 4 mm över backen och låt det sista lilla ligga kvar.
 

CLT

Rolex
Jag förstår inte heller plogandet med bladet så lågt ställt så det slår gnistor vilket resulterar i en helt sönderplogad vägbeläggning. Ställ bladet 4 mm över backen och låt det sista lilla ligga kvar.
Bladet körs i "flytläge". Går upp och ner på automatik. Går det i backen hela tiden är det dåligt kalibrerat.
 
I Stockholm är det Svevia och Trafikkontoret som bestämmer när det ska plogas. Deras UEs har inget med det besluten att göra. Sen att plogen slår gnistor känns lite överdrivet. Men är vägen ojämn redan från början så slår bladet i.

Trafikkontoret har gjort undersökningar på att skita i saltet innanför tullarna. 2011 gjordes det testet på vissa gator. Men det gick inte då det blir för mycket is och sker fler olyckor. Så saltet kan tyckas onödigt, men är inte alls det.

Det dom gör fel är att salta med lake istället för rent salt. Därför det blir så kladdigt.

Har själv bilar som går på snöröjning här i Stockholm, så har någorlunda koll på det här.....

Intressant! Stämmer myten om OB också? 9 av 10 bilar kör på kvällar och helger för bättre betalt.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Salt?

20150204_134935-jpg.107535
 

CLT

Rolex
Intressant! Stämmer myten om OB också? 9 av 10 bilar kör på kvällar och helger för bättre betalt.
Är ju som sagt inte jag som avgör när våra bilar ska ut. Man kör ofta dygnet runt. Men på nätterna är det lugnare och mer kan göras på mindre tid. Alltså billigare för DIG i längden. Dom som ställer upp på snöröjning är hjältar.

Nästan köbildning av plogbilar nattetid utanför mig på torsgatan så fort det snöar :mad:
Torsgatan brukar användas som samlingsplats.
 

Jonte73

Audemars
Är ju som sagt inte jag som avgör när våra bilar ska ut. Man kör ofta dygnet runt. Men på nätterna är det lugnare och mer kan göras på mindre tid. Alltså billigare för DIG i längden. Dom som ställer upp på snöröjning är hjältar.


Torsgatan brukar användas som samlingsplats.
De är skickliga chaufförer och bra på alla sätt.
Men begriper bara inte hetsen så fort det kommit lite snö.
Som sagt inte deras beslut men som yrkeschaufför undrar jag ibl.
 
Topp