• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Podcasttråden!

M021

Rolex
2-Faktor
Satt och lyssnade på en Podcast i vanlig ordning på väg från jobbet och slog mig att jag gärna skulle ha lite inspiration till nya podcasts.

Så tråden är fri!

Min egna rekommendation är "Holmgren möter". Där Niklas Holmgren träffar några av våra största idrottsprofiler någonsin och gör intressanta, känslosamma och roliga intervjuer uppemot 2h.
 

Kairo

Panerai
Brukar lyssna på Calle Schulmans Pojkdrömmar när det kommer ut varje tisdag. Skönt snack med folk som har intressanta yrken. Lagom långa avsnitt också, ca 15-25 minuter. Inga 1.5t långa filosofiavsnitt, utan allt fokus kring personens yrke. Rekommenderas starkt! Han snackar med alla möjliga, från en f. d. värdetransportrånare till en diplomat.
http://pojkdrommar.libsyn.com/
 

Ponlarsson

Panerai
Enda jag lyssnar på är FT/VB-sportens fotbollspodcast, Den är intressant om bryr sig om lokalfotbollen (div 3 och neråt) i Falköping och Tidaholm...
 

Randel

Cartier
  • P3 dokumentär, och även P1 dokumentär (som har lite mer fokus på människorna än själva berättelsen)
  • Värvet, men jag tycker att den var bäst de första 100 avsnitten, eller i alla fall att dessa avsnitt har mer intressanta intervjuobjekt (för min smak alltså). Jag gillar verkligen att intervjuerna är långa, och att alla som intervjuas får chansen att djupdyka när det behövs.
  • På minuten. En av mina favoriter, som ju inte är en pod i sig men där alla radioavsnitt går att lyssna på via pod
  • Snedtänkt, med Kalle Lind. Det är säkert bara jag som Skåning som klarar av Kalle Lind, men det jag gillar med podden är att han snackar om sådant som ingen annan tar upp, d.v.s. ganska udda ämnen och det tycker jag är lite roligt
 

kabro

Cartier
Är man intresserade av entreprenörskap och/eller digital teknik kan jag varmt rekommendera startuppodden och Breakit!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Lyssnar på ett gäng poddar:

Fill or Kill - trading podd med sköna snubbar, gott tugg
Börspodden - trading podd, antagligen Sveriges bästa.
Kreditvärden - Sveriges bästa podd om capital markets
Exchanges at Goldman Sachs - Goldmans podd, mycket intervjuer och makro.

Vinpratarna - podd om vin, mycket kvalitativ. Kräver lite grundkunskap.
Planet Money - Lyssnar i perioder, stundtals mycket intressanta avsnitt, mycket höga toppar och låga dalar.
Things you should know - Lyssnar i perioder, stundtals mycket intressanta avsnitt, mycket höga toppar och låga dalar.
Freakonomics - Samma som ovan.

Fondpodden - Historisk podd om finansiella prylar
Pojkdrömmar - Intressant och inget onödigt intro osv.
P3 dokumentär - Så länge man slipper alla pk-avsnitt så är det skoj. Desto tidigare avsnitt = högre kvalitet.
Placeras Stockholmsbörsen - Placeras podd med Tomas Linnala i spetsen. Vass.
Makrofokus - podd om makroekonomi
Filip och Fredriks podd - skönt tugg som man inte behöver vara helt med för att lyssna på.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
P1 dokumentär - när man fått slut på p3:s
Tankesmedjan - Lättsam satir
Till Slut Kommer Någon Att Skratta - Snackpodd med bl.a. Soran Ismail
Geniförklarat - Kul med bl.a. Messiah Hallberg
Silly Season podden - Aftonbladets Silly season podd
Den blå hästen - Historiapodd där Malin åkersten Triumf ställer dom frågor man själv ställt.
 

Yo-han

Troll probationary
Mycket skittips i tråden. Obiter dictum, odpod.se. Virusfilmer, dataspel, tv, singulariteten, musik, metadiskussioner om metaämnen, etc. Allt viktigt man nånsin kommer behöva ur ett populärkulturellt perspektiv.
 

klak

Omega
Poddar gillar jag! Flaxar just nu runt mellan följande:
Alla mina kamrater
Till slut kommer någon att skratta
Tanskesmedjan
Fantasipanelen
Della Sport
Februaripodden
Håkan och Lenas Podcast
Adam och kompani
Institutet
Stuff you should know
The Skeptics guide to the universe
Star Talk radio
P3 Dokumentär
Ted Talks: Science + Medicine
Börspodden
Fondpodden
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
P3-dokumentär är ju grymt bra men de fanns ju även innan podcast dök upp.

Själv lyssnar jag på Alex och Sigge. Den blandar högt och lågt med en hel del riktigt roliga avsnitt.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Ni har nämnt de flesta, men jag lägger till tre.

Creepypodden med Jack Werner - Spökhistorier online ...typ. Om man gillade hans book Creepypasta så gillar man podden. Sprillans ny, endast ett avsnitt än så länge.
Spår - Svensk variant av Serial. Riktigt bra, mycket tack vare Anton Berg.
Dan Carlin's Hardcore history - Tung podcast, oändligt långa avsnitt. Går ej att hoppa över den här om man är historiebuff.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Finns det verkligen ingen om klockor? Borde styras upp..
Skulle vara intressant att styra upp under en GTG; bjuda in ett gäng och köra. Inga konstigheter, lite struktur på en frågeställning och låda ägarna prata om sina klockor, erfarenheter och "relationer" till klockorna. Tror allmänt klocksvammel med en tanke bakom skulle vara väldigt uppskattat. Kanske intervjua någon på Rob eller Nymans i samband med en GTG likaså.
 

SSL

Audemars
Tack för tipsen.

Själv lyssnar jag på:
P3 Dokumentär som alla andra
P4 dokumentär
Kaliber i P1
Verkligheten i P3
Språket i P1
P3 Soul
Musikguiden i P3
Spår
#Fallet
Km d'amore
Expressen Calciomania
Eurotalks podcast
Spelpodden

Hmm sen har jag ett gäng till i listan, dags att rensa kanske.
 

Point Blank

Cartier
Radio Mises - Ges ut av Svenska Ludwig Von Mises-institutet, handlar om österrikisk ekonomi. Ekonomi tänker ni nu, det handlar om siffror? Nä, det handlar om människor. Kanske låter väldigt smalt men podcasten är väldigt bred och avhandlar de flesta ämnen, allt från historia till nutid. Utmärkt för er som tröttnat på såssesverige. Bästa podcasten just nu.

Tom Woods Show - Libertariansk podcast med historikern Tom Woods (no shit!) som behandlar alla möjliga aktuella ämnen. Ges ut varje vardag så finns en hel del att lyssna på.

Frihetsfaxen - Anarkokapitalistisk podcast, lite mer casual än Radio Mises.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Ni har nämnt de flesta, men jag lägger till tre.

Creepypodden med Jack Werner - Spökhistorier online ...typ. Om man gillade hans book Creepypasta så gillar man podden. Sprillans ny, endast ett avsnitt än så länge.
Spår - Svensk variant av Serial. Riktigt bra, mycket tack vare Anton Berg.
Dan Carlin's Hardcore history - Tung podcast, oändligt långa avsnitt. Går ej att hoppa över den här om man är historiebuff.
Hardcore history är bland det bästa på iTunes :) Blueprint for Armageddon är den första serien jag lyssnade på, magiska att ha i lurarna när man pluggar!
 

kabro

Cartier
Lyssnade ett par avsnitt på en pod som hette Planet Money. Tar upp en hel del roligt onödigt vetande :)
 

Ponlarsson

Panerai
Brukar lyssna på Calle Schulmans Pojkdrömmar när det kommer ut varje tisdag. Skönt snack med folk som har intressanta yrken. Lagom långa avsnitt också, ca 15-25 minuter. Inga 1.5t långa filosofiavsnitt, utan allt fokus kring personens yrke. Rekommenderas starkt! Han snackar med alla möjliga, från en f. d. värdetransportrånare till en diplomat.
http://pojkdrommar.libsyn.com/
Börjat lyssna på den nu, riktigt bra och kul. Allmänna frågor som man självt undrat över typ.
Skulle vara intressant att styra upp under en GTG; bjuda in ett gäng och köra. Inga konstigheter, lite struktur på en frågeställning och låda ägarna prata om sina klockor, erfarenheter och "relationer" till klockorna. Tror allmänt klocksvammel med en tanke bakom skulle vara väldigt uppskattat. Kanske intervjua någon på Rob eller Nymans i samband med en GTG likaså.
Ha GTGn i Skövde så kan jag bistå med studio :D
 

Jimpa

Panerai
Ni har nämnt de flesta, men jag lägger till tre.

Creepypodden med Jack Werner - Spökhistorier online ...typ. Om man gillade hans book Creepypasta så gillar man podden. Sprillans ny, endast ett avsnitt än så länge.
Spår - Svensk variant av Serial. Riktigt bra, mycket tack vare Anton Berg.
Dan Carlin's Hardcore history - Tung podcast, oändligt långa avsnitt. Går ej att hoppa över den här om man är historiebuff.
Fyfan vad jag älskade creepypodden!! Legat skitnödig två nätter nu och haft sjukt adrenalin påslag haha! Var tvungen att lägga handen på hjärtat inatt när jag lyssnade. I love it! Fem avsnitt har jag betat av nu så ska kika in Hardcore history ikväll :) stort tack för tipset hade aldrig funnit creepypodden annars.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Skulle vara intressant att styra upp under en GTG; bjuda in ett gäng och köra. Inga konstigheter, lite struktur på en frågeställning och låda ägarna prata om sina klockor, erfarenheter och "relationer" till klockorna. Tror allmänt klocksvammel med en tanke bakom skulle vara väldigt uppskattat. Kanske intervjua någon på Rob eller Nymans i samband med en GTG likaså.
Hyllar idén! Jag skulle kunna bistå med nybörjarfrågorna. (Tänk Malin Åkersten Triumf i Den blå hästen)
 
Topp