• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Poddtips: P3 KRIM - Så används klockor i den kriminella världen

FlipSwede

Rolex
AD i sverige har ju varit notoriskt oseriösa med sina kunder, sålt svindyra klockor och accepterat kontanter. Måste vara det bästa sättet att tvätta pengar på. Vore ju intressant att veta vilka som ligger bakom flera av de ADs vi har, men gissar att det inte är något vi får diskutera på forumet.
Ligger bakom,menar du vilka personer som ager/sitter i styrelsen? Offentliga uppgifter som du hittar pa AllaBolag

Att bodknodden skulle fa ut nagot mer an "street credd" av det hela har jag svart att se. Mojligtvis ett kuvert under bordet med lite vaxelmynt kanske
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Absolut. Kan inte förstå varför man tar emot kontanter. Finns ju ingen ”vanlig” som går in och köper en klocka för 100 000 cash.
Beror på var du är. I Asien är det rätt vanligt att man kommer med en ryggsäck med pengar.

I London såg jag en asiatisk familj köpa en Panerai genom att mormor öppnade sin ryggsäck och började sedan att plocka ut en massa sedelbuntar 🙃
 

FlipSwede

Rolex
Beror på var du är. I Asien är det rätt vanligt att man kommer med en ryggsäck med pengar.

I London såg jag en asiatisk familj köpa en Panerai genom att mormor öppnade sin ryggsäck och började sedan att plocka ut en massa sedelbuntar 🙃
Ar val bara i Sverige och mojligen nagra andra nordeuropeiska lander dar cash inte ar king.
Racker med att resa till Tyskland sa ar det kontanter som galler aven vid storre affarer sasom en bil.

Varfor man anser det acceptabelt att inte kunna ta ut sina sparmedel kontant pa narmaste bank om man sa skulle vilja overgar mitt forstand.
Likaval ska overhogheten skita i vilket betalningssatt jag som privatperson valjer.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ligger bakom,menar du vilka personer som ager/sitter i styrelsen? Offentliga uppgifter som du hittar pa AllaBolag

Att bodknodden skulle fa ut nagot mer an "street credd" av det hela har jag svart att se. Mojligtvis ett kuvert under bordet med lite vaxelmynt kanske
Styrelsen är ju inte superintressant. Har inte kollat i registret för verklig huvudman men som du nog vet är regelefterlevnaden av svenska bolag i den bemärkelsen låg.
 

FlipSwede

Rolex
Styrelsen är ju inte superintressant. Har inte kollat i registret för verklig huvudman men som du nog vet är regelefterlevnaden av svenska bolag i den bemärkelsen låg.
Ja tror man att det ar bulvaner i styrelsen for Nymans Rob LW etc sa gar konspirationsteorierna pa hogvarv. Men du har ju en poang i vart kontanterna tar vagen efter kopet.
Gar de in i bokforingen och in pa kontot eller slinker de brevid och finansierar nasgodis och andra roliga saker som enbart kan handlas kontant tro...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ja tror man att det ar bulvaner i styrelsen for Nymans Rob LW etc sa gar konspirationsteorierna pa hogvarv. Men du har ju en poang i vart kontanterna tar vagen efter kopet.
Gar de in i bokforingen och in pa kontot eller slinker de brevid och finansierar nasgodis och andra roliga saker som enbart kan handlas kontant tro...
Va? Nej, jag menar att butiken tar emot kontanter, dvs svarta pengar, till betalning för klockor som sedan väldigt enkelt kan omsättas av den kriminelle köparen till "rena" pengar från en ovetande tredje man. Nymans, Rob och Luxury Watches fick ju en släng av sleven från förvaltningsrätten i april och Nymans uttalade att de omedelbart skulle upphöra med kontanthantering. Det har de väl följt, får jag utgå ifrån.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Beror på var du är. I Asien är det rätt vanligt att man kommer med en ryggsäck med pengar.

I London såg jag en asiatisk familj köpa en Panerai genom att mormor öppnade sin ryggsäck och började sedan att plocka ut en massa sedelbuntar 🙃
Tror vi har haft den diskussionen tidigare och det är relevant. Men let’s stay on topic och svenska kunder och svenska ad annars brukar det slira iväg. Sorry ;)
 

FlipSwede

Rolex
Va? Nej, jag menar att butiken tar emot kontanter, dvs svarta pengar, till betalning för klockor som sedan väldigt enkelt kan omsättas av den kriminelle köparen till "rena" pengar från en ovetande tredje man. Nymans, Rob och Luxury Watches fick ju en släng av sleven från förvaltningsrätten i april och Nymans uttalade att de omedelbart skulle upphöra med kontanthantering. Det har de väl följt, får jag utgå ifrån.

Det ar ju helt omojligt for nagon med fulslant att bara kopa en kapitalvara,salja denna och sedan ha tvattat.
Inte ens svensk polis ar sa dum.

Problemet for ovanstaende butiker var att de skulle ha nekat kop da de misstankte eller borde ha misstankt att det handlade om fulslantar.
Inte att de tog emot kontanter. Att detta sedan blir Vi upphor med kontanthantering ar om jag ska gissa for att slippa obehagliga situationer i butiken mer an att man inte vill ha sedlar.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det ar ju helt omojligt for nagon med fulslant att bara kopa en kapitalvara,salja denna och sedan ha tvattat.
Inte ens svensk polis ar sa dum.

Problemet for ovanstaende butiker var att de skulle ha nekat kop da de misstankte eller borde ha misstankt att det handlade om fulslantar.
Inte att de tog emot kontanter. Att detta sedan blir Vi upphor med kontanthantering ar om jag ska gissa for att slippa obehagliga situationer i butiken mer an att man inte vill ha sedlar.
I Sverige finns det ju knappast ens någon med vita pengar som skulle betala i kontanter. Tveksamt om det ens är möjligt att få ut så mycket kontanter från en svensk bank idag utan stora bekymmer.
 

FlipSwede

Rolex
I Sverige finns det ju knappast ens någon med vita pengar som skulle betala i kontanter. Tveksamt om det ens är möjligt att få ut så mycket kontanter från en svensk bank idag utan stora bekymmer.
Nej det haller jag med dig om. Finns det ens forutom Forex och Handelsbanken nagon bank kvar som hanterar kontanter?

Sverige ar ett mycket konstigt land i den bemarkelsen.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Nej det haller jag med dig om. Finns det ens forutom Forex och Handelsbanken nagon bank kvar som hanterar kontanter?

Sverige ar ett mycket konstigt land i den bemarkelsen.

Inte Handelsbanken heller nu längre.
Ringde och skulle beställa 100' i kontanter, då sa dom att alla kontor är helt kontantfria nu för tiden (sedan Midsommar).
Går inte att få ut ett öre...
Frågade damen hur man gör då för att få ut sina pengar i kontanter, hon svarade att det bara går via bankomaten.
Och den har en maxgräns på 15' i månaden🤨
Skulle ta mig sju månader att få ut pengarna....
 

FlipSwede

Rolex
Inte Handelsbanken heller nu längre.
Ringde och skulle beställa 100' i kontanter, då sa dom att alla kontor är helt kontantfria nu för tiden (sedan Midsommar).
Går inte att få ut ett öre...
Frågade damen hur man gör då för att få ut sina pengar i kontanter, hon svarade att det bara går via bankomaten.
Och den har en maxgräns på 15' i månaden🤨
Skulle ta mig sju månader att få ut pengarna....

Skojjar du med mig?
15K per manad i maxuttag?

Jag har for mig det var 15K per uttag. Sedan fick man kora in kortet igen och gora nytt uttag om man ville ha mer.
Sa betalade jag sista bilen kopt privat i Sverige. Iofs sakert 10ar sedan detta intraffade eller mer....
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Skojjar du med mig?
15K per manad i maxuttag?

Jag har for mig det var 15K per uttag. Sedan fick man kora in kortet igen och gora nytt uttag om man ville ha mer.
Sa betalade jag sista bilen kopt privat i Sverige. Iofs sakert 10ar sedan detta intraffade eller mer....

Det var iaf vad dom sa på kontoret.
Man får helt enkelt be alla sina vänner plocka ut maxbelopp och swischa tillbaka pengarna.
Men då blir det väl tusen följdfrågor på det....
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Va? Nej, jag menar att butiken tar emot kontanter, dvs svarta pengar, till betalning för klockor som sedan väldigt enkelt kan omsättas av den kriminelle köparen till "rena" pengar från en ovetande tredje man. Nymans, Rob och Luxury Watches fick ju en släng av sleven från förvaltningsrätten i april och Nymans uttalade att de omedelbart skulle upphöra med kontanthantering. Det har de väl följt, får jag utgå ifrån.
Om jag kommer ihåg rätt så hade alla tre brustit på olika sätt. I stort så:
Rob E tror jag var de som generellt sett ignorerat alla föreskrifter och som dessutom inte vidtagit åtgärder för att kunna förhindra utpressning, dessutom fanns det en del i ögonfallande transaktioner på rätt höga belopp där man inte gjord en ordentlig bedömning av kunden. Värt att nämna i fallet Rob E att pappan i familjen redan har näringslivsförbud från tidigare förläggande.
problemet i LW’s fall var att man anslutit sig till ramverket mot penningtvätt men struntat i föreskrifterna. Även där fanns ett mindre antal konstiga transaktioner.
Gällande Nymans vill jag minnas att man inte hade tydlig kundkännedom för ett par höga transaktioner från återkommande kontantkunder.
…….. kan minnas fel så korrigera gärna. :)
 
Senast ändrad:
Topp