• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polariserad film samt att ändra färgen?

Hej, jag söker kunskap ang. polariserings filmen som digitala klockor använder till sina LCDer.
Sen är jag väldigt nyfiken på hur man får det till typ Orange eller Lila istället för den sedvanliga display färgen.

Här är ett bra exempel på någon snubbe som har listat ut det, men vägrar att dela med sig av hur o vad eftersom han tjänar på det vilket är förståeligt https://www.instagram.com/polarizer.my/

Den negativa displayen som jag förstått det endast handlar om vanligt linjärpolariserad film som man ställer i 90°s skillnad från original och då får man de två olika alternativen.
Vilket av dem som är utgångsläge kan kvitta, det är bara o vrida plasten tills man uppnått det resultat man vill.

Problemet som uppstår då är ju givetvis att i våra digitala klockor så kan vi inte pilla loss den polariserade filmen för enkelt utan att skada den eller det tunna glaset till lcd'n, samt om vi skulle lyckas så räcker den inte till på bredden och måste pga. detta ha en ny bit film som vi istället kan beskära och sätta i rätt vinkel beroende på om vi vill ha en "normal display" eller en "inverterad display"

Men vilken film ska vi ha egentligen?
Vad är det specifikt vi skulle behöva ha eller går det med vilken polariserad film som helst?

Vart hittar vi den filmen/skiktet , eller alternativ till den?
Bukten, gamla 3d glasögon eller någon gammal lcd skärm kanske?

Ska den vara med eller utan klister?
Detta är något som enligt vissa är ett måste och andra inte nämnt något om då undrar jag om detta faktiskt bär egentligen någon relevans?

Och hur får man till en färgad lcd som typ en grön, röd, lila osv. likt "polarizer.my" eller vilken färg det nu är man är ute efter?
-Detta har jag luskat fram till att man tar en bit "gel filter" och applicerar den på displayen, om det är innan eller efter polariserings biten får vi testa oss fram med. Gel filter är något som används inom fotografering för att orsaka ljuseffekter till bilder, men även ljussättningar till scener, film och dylikt.
Misstänker att det är färgad plast bara, med en viss transparens och eftersom det inte är fråga om någon direkt värme i en klocka kan nog det mesta fungera, dock bör man nog tänka lite på UV-beständighet om man vill att det ska hålla i längden

Är detta som den polariserade plastbiten är färgad eller är det ett separat ark mellan den polariserade filmen och glaset?
Och samma här, vart hittar vi den isf?
-Detta är ett separat skikt av plast även kallat "Gel filter" hittade något som kanske kan fungera men osäkerhet på transparens, dvs ljusgenomsläpp.
http://www.gear4music.se/sv/Belysning-tillbehor/Geler
https://www.thomann.de/se/faergfolie_tillskaerning_set.html
https://www.bax-shop.se/belysning-dekorationer/ljusfilter
https://www.promixsweden.se/ljusteknik-led/tillbehor-ljus/fargfilter

Detta är enbart i kunskapssyfte för dem som undrar, alternativt har en lcd display av typ klocka, miniräknare eller vad som och känner att de vill pröva på att modda något som borde vara hyfsat enkelt.
Eller du kanske behöver reparera din digitala klocka pga. att den börjat bli suddig eller något kanske faller bort i displayen.
Men som jag märkt de senaste dagarna av att surfa vidare i ämnet att de som kan håller inne med infon och de som undrar får inga direkta svar.
Och därav jag postar här, för jag är säker på att någon mer än jag har ställt sig förundrat frågande till detta när man sett alla de häftiga och märkliga färg alternativ som Casio skickat ur sig genom åren.
Jag tror även att killarna i terrormoden har undrat över detta.
@DiscoPapa och @Mackans
https://klocksnack.se/threads/casio-f-91w-terrormod.66810/#post-1713676
Kunskapen på detta forum är ju lätt bland det bästa jag kommit över och den faktiskt hjälpande andan här är inte i vinstsyfte och därav är jag övertygad om att vi kan få några riktigt bra svar angående detta så man faktiskt kan bena ur vad man ska söka efter när det gäller att modda sin digitala gamla goding som man tröttnat att titta , eller bara för att det är skoj att ha något "eget"? + att vi kanske kan göra en ordentlig "DIY" när det gäller de båda frågorna.
Men bäst av allt, att få möjlighet att inspirera andra till att försöka modifiera sitt egna lilla ur till något som blir exceptionellt.
Denna inspiration var ju något som detta forumet gav mig.
Jag har faktiskt inte utfört detta ännu så den praktiska kunskapen i detta ämne saknar jag i dagsläget, men är gediget intresserad av att pröva bara för att få lära mig.
Så kan du svara på någon av frågorna, gör det :)


Edit. tillägg för att man kanske behöver denna infon i reparationssyfte vilket borde varit prio 1. egentligen.
Edit 2. Färgen på de diverse displayerna görs med en bit "Gel Filter", alternativ någon UV-beständig transparent plast. Se länkarna ovan.
Edit 3. Länkarna
 
Senast ändrad:
Dålig på sånt här men kolla om du hittar nåt om det på NDWF . Läste nåt här om polariserande film. Spännande dock .
http://www.newdwf.com/viewtopic.php?f=64&t=4389&p=28718&hilit=polarized+film#p28718
Där fick vi ut en websida till en återförsäljare i USA iaf, ska genast kontakta dem och se vad de säger om de har något mer exakt om vilken av deras produkter som är bäst lämpat.
Och som vanligt @rogart-63 är du en klippa, tackar :D
 
Spännande . Håll oss uppdaterade på hur det går.
Givetvis :D
Nu är de mailade med diverse frågor, ang. produkter lämpade för ändamålet, minsta antal i beställning, pris för produkten samt frakt till Svea.
Förhoppningsvis får vi några frågor besvarade här.

Edit, jag frågade även om möjligheter till färgad polariserad film via dem med.
 
Jaha, i min tristess i väntan på delar till min cleanmod, så har jag letat så mycket jag kan om det här med polariserad film och med detta kan jag säga att jag faktiskt lärt mig rätt mycket.
Dock saknar jag en bra leverantör som inte kostar skjortan och ebay är jag inte säker på om man man kan lita på när det gäller svärtan för inverterat och klarheten för normalt... sen slog det mig, jag undrar om man kan fördärva min gamla goding ist..
Ja jag vet, men är man uttråkad så är man..
En slaktat gammal display till något ur elektronikskrot lådan, och nu har man lyckats göra sin första G-shockmod med, dessvärre så lyckades jag med att bränna en av dioderna till backlighten när jag petade ihop allt, så nu funkar inte den, + att ett av dessa förbannde e-clipsen ville studsa iväg och den saknas nu med nåja, får väl seriöst hitta en slakt klocka till den ist.

20161214_225339.jpg
20170902_041122.jpg


Vad det gäller tråden, jo jag har fått tag i herrn som har dessa polariserade samt färgade filmer med klister på, men i korrespondensen väntar jag ytterligare ett svar. innan jag smäller upp helheten här så att vi har lite kött på benen i denna frågan.
 
Okej, Polarizer.my från Malaysia har återkommit med priser, och som väntat så vill han ju inte säga vad det är för typ av film eller vad han fått tag i den då han vill sälja den själv.
Men detta har gett oss en prislista ist, och notera att detta är kostnaden för ynkliga 25x25mm o_O
polarizer film (size 25x25mm)
1) dark blue €15
2) light blue €10
3) dgk purple €10
4) green €15
5) black €3
6) red €10
*normal size for g-shock lcd (dw6900, gx56 and frogman is 19x24mm, rangeman is 25x25mm)

Vill man ha ut större bitar så kan man köpa detta av han med.

for larger size polarizer film (size 100x100mm)
1) dark blue €80
2) light blue €70
3) dgk purple €70
4) green €80
5) black €15
6) red €70
*for this size 100x100mm, you could get minimum 16 LCD and u can save more
postage cost to Sweden via Pos Malaysia Registered Mail Signed-for with tracking number is €4

Frakten är enligt honom det samma.
Till exempel så får man för ca 180kr ink frakt får man en ynklig liten bit mörkblå polariserad film.
Hur det är att handla med honom, kan jag inte svara på.
Jag tänker inte göra det iaf, men kanske blir illa tvungen om jag inte hittar några substitut.

Något svar från den firman i USA, har ännu inte inkommit så jakten fortsätter på polariserande film samt färgad sådan.
 
Jaha, då sparkar jag väl igång denna igen...

Jag har under de senaste 2 veckorna sökt efter mer information om färgad polariserad film/plast...
Utan framgång... :banghead:

Under denna tid har jag även lyckats experimentera med min gamla G-shock som jag sedermera hade ihjäl.
För att försöka åtgärda denna så tog min ADD över och lurade ut mig på ebay där jag prompt köpte en klocka utan att fundera på efterföljderna då jag behövde innanmätet till min gamla G-shock..
Tiden går, samma modell G-shock dyker upp... och är ett fullset.. man kan säga att den är lite oförskämt fin, trots allt en gammal begagnad G-shock..
Adjö gamla G-shocken sa jag...
1.jpg

Så varför skulle slakta denna för att göra i ordning min förra?, den må vara gammal men jag var nöjd med en sådan här i över 10 som jag faktiskt brukade bortom de gränser jag trodde var möjligt för ett armbandsur.
Detta syntes tydligt på min förra G-7710 med alla revor, skador och svetsloppor som nästan mördade den, men ändå så krävde den enbart ett batteri byte då och då.

Samtidigt så har jag sökt efter en billig Qvartsare här på KS i köpes forumet för ett projekt om just polariserad film och dylikt för denna tråd, men även detta var ju förgäves.

Så varför inte använda denna begagnade ebayklocka till att först och främst ersätta min dumhet, för det andra ge er alla mer insyn i detta med polarisering på digitala klockor, som färger, inverteringar och dylikt.
Osv...
Det var planen iaf... och mycket riktigt så i en av mina eviga stunder av sömnlöshet så började jag härja igen med mina Frankenstein projekt..
Och offret denna gång var min nyförvärvade G-7710 Spike.

Spike är ju en serie av Casio som ofta blir felaktigt kategoriserad, som här i Sverige är det en träningsklocka, då denna har lite världstids funktioner, en dagräknare som visar hur många dagar som fortlöpt av det gångna året och hur många som återstår, den visar veckonummer i displayen, trefärgad blink indikator för alarm samt att den gör detta var timme vilket klart är justerbart inte bara i mute funktion utan vilken tid på dygnet den ska tjuta.
Men denna funktion har nog de flesta Casio. Den har även AEL. Stoppur med två mellan tidtagningar, 2 timer funktion och bla bla bla, wow, bla bla bla.. något mer än bara en träningsklocka tycker jag.
Allt detta kan ni säkert läsa om online, Denna tillverkades dock 2005 vilket är lite häftigt i sig med tanke på alla roliga funktioner den har... o_O
Sen finns där klart några special utgåvor/limited editions med av G-7700 och 7710.

Anyway...
Först o leta lite material, eftersom jag hittade en del annat skräp som bara ligger och dräller som det gärna gör så tänkte varför inte prova?
Dessa hittades lite varstans här hemmet...
2.jpg

Detta var bara det som behövdes... :D
3.jpg

Och nu till experimentet.
Först måste vi ju peta av original polariseringen för den inverterade displayen.
4.jpg
Och vad händer om vi vänder lite på den, typ helt om runt o runt? Istället för att bara vrida den med klistret på insidan...
5.jpg
Intressant tyckte jag..

Experimentet fortsätter...
Efter att ha slaktat lite stackars hederligt trogna Nokior och någon äcklig Ericsson så kom jag fram till att Samsungs S3mini's polariseringsfilm får fungera som försöksobjekt här.

Och vad som sker är att filmen är motvänd, dvs klistret är vänt på fel håll (ifrån display och utåt) där jag sedan bara vrider filmen lite och tar en ny bild för var resultat...
Och här ser ni lite alternativ på vad man faktiskt kan göra hemma själv utan att beställa ett ark av 25x25mm för dryga 150-200kr... o_O You are all welcome :)
20170914_174525.jpg 20170914_174548.jpg 20170914_174612.jpg 20170914_174638.jpg 20170914_174709.jpg 20170914_174730.jpg 20170914_174757.jpg 20170914_174819.jpg 20170914_174840.jpg

Detta är samma film, bara vänd och roterad..
Med klistret på rätt sida så har vi enbart skillnader på normalt samt inverterad.
Jag är rätt övertygad om att man måste kunna använda två separata ark av polariseringsfilm för att få ännu märkliga effekter alternativt färgfilter emellan, dvs du vill ha inverterat men siffrorna ska vara röda då petar du in en bit röd plastfilm typ färgfilter för spotlights emellan då blir de röda.
Detta är inget jag svär mig fri ifrån då jag inte prövat det själv ännu eftersom jag inte har någon färgfilm att prova med.

Sen lät jag min söta dotter bestämma hur det skulle se ut... sagt och gjort klippt och klistrat samt provmonterat...
20170914_175028.jpg


När jag sitter här och kikar på resultat av denna provmontering, tar jag en bild och fortsätter där min dotter bestämmer sig för att avbryta mig och kungör att det ska vara en annan färg ist...

Och en duktig pappa lyder när man är ensam med barnen... de ***larna har tänder och är fler.. o_O
Ist så skulle det tydligen se ut såhär och fick bli slut resultatet för min nya G-7710 eller 7700.. eller ehum.. G-shock någonting...

Något svar från Amerikat av den här polariserings firman har ännu inte dykt ner trots 3 kontaktförsök med dessa.
Någon klarhet i vad polarzier killen från andra sidan jorden använder finns heller ej vilket gör att jag enbart kan dra slutsatsen av att han har färgfilter som klistras på hans polariseringsfilm och säljer detta dyrt för att ingen annan fattar det vad det är han gör, för några substitut har ej funnits.

Ett par tips kanske?
Var försiktiga när ni petar av filmen, lyft i ett hörn med en hobbyskalpell eller ett rakblad och försök att inte skrapa glaset under filmen samt att ta eran tid, dra lugnt och försiktigt av filmen från klockan eller vilken nu display ni ska modifiera, för ja detta går till ALLA LCD TYPER, om det är bilstereon, digitalen på micron, eller hojen så fungerar det på samma sätt!
Dock på hojen kan man oftast ändra belysningen till någon annan färg med vilket gör det hela mycket coolare.

Om ni ska ta film från något ist för att handla på ebay eller liknande?
Ja, då finns det i mobiler, klockor, bilstereor gamla skärmar av tft/lcd och även led tror jag, glöm CRT skärmar eller liknande för detta är något helt annat..
Sitter det som f*n?, använd värme, och ska det ändå skrotas så kan det kvitta hur ni gör`bara ni kan återanvända polariseringsfilmen, till många av mobilerna så slängde jag dem i vasken med hett varmvatten bara för att luckra upp limmet, andra inte... lättare med värme!

Om någon har något bra knep eller tips för att få dit en ny hinna med displaylim på polariseringsfilmen så mottages detta tacksamt!!!

Så vill ni piffa upp era gamla digitaler använd er gärna av denna information, eller om ni har frågor gör det forumet är bäst till, ställ dem! :D
Alternativt i pm, jag känner att jag fått två veckors lärande i cirkulär och linjär polariseringsfilm.


Och nu till ordern från min 5åriga lilla bandit så ska klockan nu se ut så här.
20170914_232227.jpg


Och så blev det :)
 

dragonhf

Rolex
Hej,
En gammal casio som jag har har "blekta" siffror, vet att det är polariseringsfilmen som är dålig.
Köpte polariseringsfilm för mobiltelefon. Problemet är att klistret är på fel sida.
Var hittar han polariseringsfilm och hur vet man vilken film det är där klistret sitter på rätt sida som inte kostar skjortan?
 
Topp