• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Polera eller ej det är frågan

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Hej alla KS:are!
Jag skickade iväg min 16610 för byte av glas och packningar. Nu har jag fått tillbaka kostnadsförslag och de rekommenderar service då oljorna börjar torka osv vilket jag köper och tänker göra men nu är frågan: Poleringen som ingår ska jag köra eller ej, vad har ni för åsikter och gärna erfarenheter av Nymans i västerås när det kommer till polering?

Allt gott!

Poleringsrädslan på det här forumet är utbredd och rätt meningslös i mina ögon på en modernare klocka. Vem fan vill gå runt med en repig klocka? För att den ska ha bättre samlarvärde om 60 år? Görs det av AD ser det perfekt ut och de tar inte bort mycket material. I princip alla skräckexempel som man tar upp i sådana tråder är gjorda av en italiensk hobbyhandlare med Dremel.

Tackar! :D
Poleringsrädslan på det här forumet är utbredd och rätt meningslös i mina ögon på en modernare klocka. Vem fan vill gå runt med en repig klocka? För att den ska ha bättre samlarvärde om 60 år? Görs det av AD ser det perfekt ut och de tar inte bort mycket material. I princip alla skräckexempel som man tar upp i sådana tråder är gjorda av en italiensk hobbyhandlare med Dremel.
Ja visst är det så, men samtidigt i detta fall så finns det några djupare nagg i boetten och eftersom det är Rolex AD som gör det så måste de enligt standard ta bort tills det är borta vilket i mitt fall kommer bli för mycket för att jag ska vara okej med det. Har nu varit i kontakt med dem och tackat nej till polering iaf.

Tack för svar och @yonsson du får gärna stänga tråden :)

Det där är ju din åsikt, inte en sanning. Det finns gott om Subbar som polerats hos AD i Sverige och inte blivit bra polerade.

Finns en hel del subbar i länkarna ovan som polerats dåligt i Sverige. Så att det ser ”perfekt ut” Om det görs av AD stämmer inte. Det lär även skilja sig mellan ADs.
Det är klart det skiljer från ad till ad. Finns alltid folk som är bättre än andra!

Var inte rädd för att polera bara för att. Om du vill ha bort befintliga repor polera, om det kvittar dig, låt bli..

Jag tycker små märken och repor ger klockorna karaktär så jag går gärna runt med en repig klocka.

Stor det dig inte sa ge fan i att polera. Stor det dig sa polera. Hur svart var det?
Ar du osaker pa hur det paverkar ev framtida varde sa ge fan i att polera till dess klockan skall saljas och da tar du och bjuder koparen pa polering om han/hon nu vill ha en.
Sa var det med det. Stormogulen har talat...;)

Stor det dig inte sa ge fan i att polera. Stor det dig sa polera. Hur svart var det?
Ar du osaker pa hur det paverkar ev framtida varde sa ge fan i att polera till dess klockan skall saljas och da tar du och bjuder koparen pa polering om han/hon nu vill ha en.
Sa var det med det. Stormogulen har talat...;)
Hahahah, helt rätt. Jag är som mittemellan på om det stör mig eller inte. Och därför min osäkerhet, men känner att ångrar jag mig, ja då vänder jag mig till någon som jag vet är bra på vad dem gör! :D

Skickas den till Rolex kan den säkert poleras 1,2 kanske 3 gånger innan det märks. Men hos AD vet jag inte.

Har sett flertalet riktiga skräckexempel gjorda av svenska ADs på Rolex.

Förutom att vissa "forumprofiler" tutar i er att det är så - vad har ni som stöder att Rolex egna auktoriserade verkstäder polerar på fel sätt? ;)
För att generellt är det urmakare som polerar i Sverige. I Schweiz är polerare en helt egen utbildning och lika lång som motsvarande urmakarutbildning.
Sen finns det vissa urmakare som polerar bättre och sämre än andra. Många poleringar kan se bra ut från ADs medan vissa kan se rätt tråkiga ut.

Förutom att vissa "forumprofiler" tutar i er att det är så - vad har ni som stöder att Rolex egna auktoriserade verkstäder polerar på fel sätt? ;)
Det är snarare du som försöker göra det. Finns exempel på forumet om man söker.

Visa gärna bilder på polerade klockor av svenska ADs som blivit bra.

brukar man inte generellt säga att man ska undvika poleringar då det nöter på klockan? Jag hade personligen skippat poleringen, klockan tappar karaktären efter poleringen i mitt tycke

Vet inte om det det tillför något för ts men min dykare fick sig en törn för ett tag sedan med efterföljande repor som det kändes rimligast att polera bort. Lämnades till Jarl Sandin i Göteborg som gjorde ett snyggt jobb med det hela så jag blev nöjd. Så i mitt fall blev det iaf bra

Har den lug-holes, hoppa polering. Fler som tänker så? Totalallergi mot rundade lug-holes och spetsiga bandhorn. Sen känns det dumt att polera länk också generellt, den blir ju repig direkt ändå.

Polera inte, om ett längre antal år är den lika repig och dingad igen men sämre då den blivit polerad. Jag uppskattar verkligen en 15-20 år gammal opolerad klocka.

Each to their own men jag tycker mindre repor och dings ger klockan karaktär. (Jag stör mig inte på de jag har på mina klockor.)

Har en ulysse nardin som servades för 2 år sen, klockan var då ca 7 år. Bad inte om polering men det lyckades bli fel oavsett så klockan polerades, och alla mindre hairlines etc försvann.

Idag ser den precis likadan ut ändå, så poleringen kändes rätt meningslös, alla mindre repor kom tillbaka rätt fort så i sak står man med samma klocka, men med en eventuellt ful polering bakom sig.

Så jag skulle inte gå vägen att polera.

Tillbaka
Topp