• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Polera guld?

David74

Basic
Att man inte ska polera klockor vet ju alla som loggat in här. Att låta polera en sub eller gmt är ju big no no. Men hur är det egentligen med guldklockor?

Jag kan tycka att en helguld sub med patina är sjukt snygg så en sådan skulle jag inte polera. Men jag är mer osäker om istället skulle ha en 10-15 år gammal Reverso eller Portugieser. Det är ju klockor som inte är lika tooliga som dykare och liknande. Guld är ju dessutom mycket mjukare än stål så en 15 år gammal Reverso i guld har ju antagligen betydligt med repor än motsvarande i stål.

Så är det lika fult att polera guld som stål?

Jag lät polera min Cartier Panthére, ganska förlåtande iom mjuka former.
Före polering (och byte av tavla)
C632E59E-30FA-4FD3-94E1-FC852A67E17A.png

Efter:
EC6B208D-686B-4596-A620-E022A0BF2F79.jpeg

Efter polering och tavlebyte.

Tycker poleringen lyfter klockan. För mig var det mer värt än att förlora lite av originalformer. Men så använder jag den dagligdags också.

Om man kan behålla formen och man inte har skön guldoxidering tycker jag man skall polera guld.

Jag lät polera min Cartier Panthére, ganska förlåtande iom mjuka former.
Före polering (och byte av tavla)
C632E59E-30FA-4FD3-94E1-FC852A67E17A.png

Efter:
EC6B208D-686B-4596-A620-E022A0BF2F79.jpeg

Efter polering och tavlebyte.

Tycker poleringen lyfter klockan. För mig var det mer värt än att förlora lite av originalformer. Men så använder jag den dagligdags också.
Det där blev snyggt från vad man kan se på bilderna.

Att man inte ska polera klockor vet ju alla som loggat in här. Att låta polera en sub eller gmt är ju big no no. Men hur är det egentligen med guldklockor?

Jag kan tycka att en helguld sub med patina är sjukt snygg så en sådan skulle jag inte polera. Men jag är mer osäker om istället skulle ha en 10-15 år gammal Reverso eller Portugieser. Det är ju klockor som inte är lika tooliga som dykare och liknande. Guld är ju dessutom mycket mjukare än stål så en 15 år gammal Reverso i guld har ju antagligen betydligt med repor än motsvarande i stål.

Så är det lika fult att polera guld som stål?
varför kan man inte polera en gmt eller sub?

Tillbaka
Topp