• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polera länk och spänne Omega Seamaster 300 M från 2015

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Hej. Min Seamaster från 2015 börjar visa ordentliga spår av användning och jag skulle behöva lite tips och råd gällande polering av länk och spänne.
Bästa produkter osv.
Alla tips är välkomna.
tack på förhand.
 
Själv rätt ny på ämnet klockor, men jag brukar inte vara rädd för att prova grejer, så jag köpte mej en dremel lite och lite extra poler kuddar, sen lote autosol och de funkar kalas
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Helt beroende på hur repigt det är. Är det riktigt illa så skulle jag börja med 1000grit våtslippapper, sedan 2000grit. Avsluta med lumpskiva dels med slipmedel och dels med polermedel
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Inser att jag inte ska pilla med detta själv.
Vet ni om ngt bra ställe i södra Sverige som är duktiga på polering?
 
Oj, ne någon metalverkstad skulle jag inte lämna den till då man behöver plocka isär boetten för att få ett bra resultat och där finns det mycket som kan gå fel om man inte har rätt kunskap och verktyg.

Gå antingen till Bergströms eller Jarl Sandin både ligger mycket nära varandra i Göteborg. Har du redan lämnat in den till något ställe och hur gick det i så fall?
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Oj, ne någon metalverkstad skulle jag inte lämna den till då man behöver plocka isär boetten för att få ett bra resultat och där finns det mycket som kan gå fel om man inte har rätt kunskap och verktyg.

Gå antingen till Bergströms eller Jarl Sandin både ligger mycket nära varandra i Göteborg. Har du redan lämnat in den till något ställe och hur gick det i så fall?
Sålde klockan 😀
 

Freddzon

Omega
Oj, ne någon metalverkstad skulle jag inte lämna den till då man behöver plocka isär boetten för att få ett bra resultat och där finns det mycket som kan gå fel om man inte har rätt kunskap och verktyg.

Gå antingen till Bergströms eller Jarl Sandin både ligger mycket nära varandra i Göteborg. Har du redan lämnat in den till något ställe och hur gick det i så fall?
Pratar såklart mer om länken, Är ju oftast dom som brukar se värst ut :)
 
Sant, jag som var lite snabb där 😅 Men jag skulle nog inte vilja lämna in den till en metalverkstad endå, kanske man kan göra det vid en helborstadd länk, men annars så är det nog bättre att gå till en riktigt urmakare
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
I Stockholmsområdet är det enda stället jag någonsin blivit nöjd med polering Klockmaster Globen. Jag är extremt anal mot fulpolering, så att ge gott betyg för polering för något ställe är ett riktigt bra betyg...
 

Freddzon

Omega
Sant, jag som var lite snabb där 😅 Men jag skulle nog inte vilja lämna in den till en metalverkstad endå, kanske man kan göra det vid en helborstadd länk, men annars så är det nog bättre att gå till en riktigt urmakare
Ja alltså du lär ju inte gå till plåtverkstaden på hörnet, Men iprincip alla som lego-tillverkar saker i rostfritt har maskiner för polering av rostfritt. En slant i fickan en fredag o du har ett band som ser nytt ut sen :).
 

Freddzon

Omega
Sant, jag som var lite snabb där 😅 Men jag skulle nog inte vilja lämna in den till en metalverkstad endå, kanske man kan göra det vid en helborstadd länk, men annars så är det nog bättre att gå till en riktigt urmakare
Ja alltså du lär ju inte gå till plåtverkstaden på hörnet, Men iprincip alla som lego-tillverkar saker i rostfritt har maskiner för polering av rostfritt. En slant i fickan en fredag o du har ett band som ser nytt ut sen
I Stockholmsområdet är det enda stället jag någonsin blivit nöjd med polering Klockmaster Globen. Jag är extremt anal mot fulpolering, så att ge gott betyg för polering för något ställe är ett riktigt bra betyg...
Ofan, Vad tar Svante o co för en polering tro? :).
 

Freddzon

Omega
Så funkar verkligen inte polering av klockor.
Tro mig, Som utbildad industriarbetare och fd svetsare av just rostfritt så kan jag lova dig att iprincip vilket företag som helst som håller på med rostfritt kan slipa din länk så den ser ny ut, Lite naivt att tro att bara urmakare skulle kunna göra det och inte metallarbetare som arbetar med rostfritt och just polerar rostfritt dagligen :).

Lämnade in en äldre omegalänk på ett ställe i södra sthlm för 2-3 år sedan som slipar mkt knivar utöver legotillverkning, Sa att jag skulle gå o köpa dom en varsin pizza på pizzerian brevid om dom kunde polera den o nåt roligt till fikarasten. Länken såg ny ut när jag hämtade ut den sen vid lunch o det kostade mig 2 pizzor + läsk o bea, 2 semlor och En back läsk som jag hade i bilen för ett bra utfört jobb så dryga 350:- typ.

Skulle du däremot be dom polera boetten o plocka isär klockan så hade det ju varit nåt annat :).
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tro mig, Som utbildad industriarbetare och fd svetsare av just rostfritt så kan jag lova dig att iprincip vilket företag som helst som håller på med rostfritt kan slipa din länk så den ser ny ut, Lite naivt att tro att bara urmakare skulle kunna göra det och inte metallarbetare som arbetar med rostfritt och just polerar rostfritt dagligen :).

Lämnade in en äldre omegalänk på ett ställe i södra sthlm för 2-3 år sedan som slipar mkt knivar utöver legotillverkning, Sa att jag skulle gå o köpa dom en varsin pizza på pizzerian brevid om dom kunde polera den o nåt roligt till fikarasten. Länken såg ny ut när jag hämtade ut den sen vid lunch o det kostade mig 2 pizzor + läsk o bea, 2 semlor och En back läsk som jag hade i bilen för ett bra utfört jobb så dryga 350:- typ.

Skulle du däremot be dom polera boetten o plocka isär klockan så hade det ju varit nåt annat :).
Nej. Men tro det du. Svetsare och industriarbetare har nog koll på klockpolering. Or not. ;)

Det är ju därför många begklockor ser ut som de gör.

”Som ny” för dig är 100% skitppolerad för mig och någon jag inte ens skulle röra med tång.

Polering inom klockvärlden innefattar inte bara att få klockan/länken blank, utan även borstning, mattning, rätt koll på form, bevels osv.

De vet inte exakt vilken kornstorlek som skall användas. Något urmakare som är certifierade för respektive varumärke får lära sig när de utbildas hos respektive tillverkare.
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tro mig, Som utbildad industriarbetare och fd svetsare av just rostfritt så kan jag lova dig att iprincip vilket företag som helst som håller på med rostfritt kan slipa din länk så den ser ny ut, Lite naivt att tro att bara urmakare skulle kunna göra det och inte metallarbetare som arbetar med rostfritt och just polerar rostfritt dagligen :).

Lämnade in en äldre omegalänk på ett ställe i södra sthlm för 2-3 år sedan som slipar mkt knivar utöver legotillverkning, Sa att jag skulle gå o köpa dom en varsin pizza på pizzerian brevid om dom kunde polera den o nåt roligt till fikarasten. Länken såg ny ut när jag hämtade ut den sen vid lunch o det kostade mig 2 pizzor + läsk o bea, 2 semlor och En back läsk som jag hade i bilen för ett bra utfört jobb så dryga 350:- typ.

Skulle du däremot be dom polera boetten o plocka isär klockan så hade det ju varit nåt annat :).
Bara att du använder ordet ”slipa”… 🙃
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Menar såklart polera, Tänkte nog på att stället är knivslipare också när jag skrev ^^. La mig 02.20 i natt, vaknade 06 så skallen är inte riktigt med just nu, My bad :)
Cool.

Jag rekommenderar iallafall alla att ta sina klockrelaterade grejer till de som kan och är utbildade för det.

Personligen tycker jag inte ens särskilt många auktoriserade märkesurmakare gör ett godkänt jobb med polering. Så anal är jag. :)

Därför rekommenderade jag Globen då jag blivit nöjd vid varje polering där. :)

Bäst resultat får man alltid när klockorna skickas till respektive tillverkare dock.
 

Freddzon

Omega
Cool.

Jag rekommenderar iallafall alla att ta sina klockrelaterade grejer till de som kan och är utbildade för det.

Personligen tycker jag inte ens särskilt många auktoriserade märkesurmakare gör ett godkänt jobb med polering. Så anal är jag. :)

Därför rekommenderade jag Globen då jag blivit nöjd vid varje polering där. :)

Bäst resultat får man alltid när klockorna skickas till respektive tillverkare dock.
Ok jag kan inget mer än att rekommendera dig att testa, Kan inte mer än att säga att jag är rätt övertygad om att dom flesta på en metallverkstad som jobbar med rostfritt samt framförallt troligtvis 99.9% av alla som slipar och polerar knivar profesionellt höst sannolikt har minst 200% erfarenheten rent praktiskt av att polera rostfritt mot vad någon urmakare i Sverige har.

Kan låta som att det bara är grovjobb dom gör kanske med nån gammal bandslip, Men så är inte fallet då det ofta handlar om tighta toleranser på det dom pysslar med :).
 
Topp