• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Polera själv?

hej. Jag skulle vilja bli av med några små hairlines och göra en allmän uppsnyggning av min stålboett och stållänk. Jag funderade på att lämna in den men skulle kosta över 2000 så kändes inte helt motiverat. Är det möjligt att göra det själv? Och vad behöver jag i så fall? Tack för svar!

Denna fråga är lika omdebatterad som invandringen i landet. Nästan. Det finns lika många uppfattningar om egenutförd polering som det finns användare på forumet.
Men om klockan inte är dyrbar, saknar vintagevärde och dessutom en vardagsklocka, då tycker jag att du skaffar dessa.
Screenshot_20180414-180404_Samsung Internet.jpg

Det är den grå du ska ha. Behöver du ta bort djupare repor behöver du ytterligare en grövre. Men den biter ordentligt så ta det nätt.

Ska du sen spegelpolera behöver du metallpolish. Dialux är bra och effektivt tillsammans med valfri polerutrustning. Men även detta biter så du behöver en varsam hand.
Var rädd om kanter, se till att enbart dra i en riktning med klossen. Gör du detta kommer det att se bra ut.
Jag vet att somliga kommer att idiotförklara detta budskap. Valet är ditt. Det funkar, jag vet av erfarenhet, men det finns som med det mesta annat risker.

Cape cod polerduk eller lär dig att leva med den, kommer att bli fler.
Anledningen till att det kostar en slant är att det inte är lätt att polera rostfritt, hårt material och man vill inte förvanska boetten. Vid all polering avlägsnas material!
Själv skulle jag ge tusan i att Nicklas med det på egen hand.
Gärna en bild på hur det ser ut!

Denna fråga är lika omdebatterad som invandringen i landet. Nästan. Det finns lika många uppfattningar om egenutförd polering som det finns användare på forumet.
Men om klockan inte är dyrbar, saknar vintagevärde och dessutom en vardagsklocka, då tycker jag att du skaffar dessa.

Det är den grå du ska ha. Behöver du ta bort djupare repor behöver du ytterligare en grövre. Men den biter ordentligt så ta det nätt.

Ska du sen spegelpolera behöver du metallpolish. Dialux är bra och effektivt tillsammans med valfri polerutrustning. Men även detta biter så du behöver en varsam hand.
Var rädd om kanter, se till att enbart dra i en riktning med klossen. Gör du detta kommer det att se bra ut.
Jag vet att somliga kommer att idiotförklara detta budskap. Valet är ditt. Det funkar, jag vet av erfarenhet, men det finns som med det mesta annat risker.
Intressant!
Är det följsamma gummiklotsar under slipmedlet eller stenhårt?
Bra att påminna om försiktighet vid kanter!
Har lite annat än klockor som är repigt!

@Stroboman
Klossarna är liknande som Bergeons varianter, vilket innebär ett gummiliknande material, tänk suddgummi, med inbakad aluminiumoxid i, med valfri kornstorlek.
Klossen är flexibel, men inte mjuk. Så mjuk att den kan följa ytan om man pressar, men allt annat än sladdrig. Tacksam att använda, skulle jag uttrycka det som.
Resultatet blir riktigt bra om man är varsam och gör rätt.

@Stroboman
Klossarna är liknande som Bergeons varianter, vilket innebär ett gummiliknande material, tänk suddgummi, med inbakad aluminiumoxid i, med valfri kornstorlek.
Klossen är flexibel, men inte mjuk. Så mjuk att den kan följa ytan om man pressar, men allt annat än sladdrig. Tacksam att använda, skulle jag uttrycka det som.
Resultatet blir riktigt bra om man är varsam och gör rätt.
Detta ska inhandlas, tack för tips och kunskap!

Intressant, tack för tipset.
Till slip och poler på klockor använder jag annat men de här kan klart vara bra att veta om.

Jag hade undvikit det till hundra procent personligen.
Hairlines är oundvikligt med allmänt användning av klockor, bättre att leva med det och gör en korrekt polering av någon som har utbildning på det när det verkligen behövs.
Risken är ganska stor att du gör mer skada än nytta utan de korrekta trissorna och metoderna, men vill du ge dig på det ändå så kör hårt!

Cape cod polerduk kan rekommenderas om du vill göra det själv, men tänk efter en extra gång innan om det verkligen behövs. Hairlines kommer du att få av vanlig användning och kanske bättre att leva med det och vänta till klockan ska in på service och få den polerad i samband med det. Men Cape cod fungerar bra på hairlines om du trots allt vill gör det själv.

Tack för alla svar. Jag får nog tänka om. Stor risk att jag gör mer skada än nytta. Blir nog att bara rengöra och inte polera. Är det diskmedel och vatten som gäller eller finns det något bättre?

Tack för alla svar. Jag får nog tänka om. Stor risk att jag gör mer skada än nytta. Blir nog att bara rengöra och inte polera. Är det diskmedel och vatten som gäller eller finns det något bättre?
Med diskmedel och varmt vatten kommer du långt för att hålla länkarna rena. Vill man gå ett steg till så brukar ultraljudstvättarna ifrån Kjell&Co och Clas Ohlson vara bra vid hemmabruk.

Vilken prisklass är det på klockan?
Jag hade en Orient för några år sedan som fått lite ful nötning på länken. Några drag med en kloss beskriven ovan och för mig kändes den som ny efter det. Är det inget av större värde är det bara att köra tycker jag. Våga och vinn :)

Det är en omega seamaster planet ocean. Så tillräckligt värdefull (för mig) att inte göra ngt dumt har ju tummen lite mitt i handen...

Polera blankt är inte så svårt går bra att köra med en dremel. Det är de matta borstade ytorna som är svåra att få till exakt som det är gjort på specifik klocka .:(

Ja, det förstås. allt är relativt.
Sedan så finns det ju inte så många plana ytor på en klocka.
Skulle personligen inte ge mig på en Planet Ocean men väl en Certina.:D

Tillbaka
Topp