• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polering av Rolex..

Föredrar du en icke pollerad klocka med repor och dings eller vill du ha en "ny" fräsch look på den?


  • Totala väljare
    90

ScubaKing

Audemars
Detta med polering av Rolex har kommit rätt mycket nu på senare tid. Jag har aldrig direkt hört om detta tidigare, säg för 10 år sedan.

Jag har heller inte hört om det när det rör andra märken som AP, Breitling, Patek, Omega, att eventuell polering skulle påverka värdet.

Vissa säger att man vill ha kvar "hela" klockan och därför inte vill ha den polerad, andra säger det blir "mindre" klocka.

Frågan är väl hur extremt mycket man måste polera en Rolex Submariner före den försvinner helt :D

I övrigt har jag blivit lite nyfiken på hur man ser detta, så min fråga är rätt enkel, hur ser man på en Rolex (Submariner kan vi ta för enkelhetens skull) att den blivit polerad? Finns det någon mall, några tydliga tecken?

Trevlig helg :rolex:
 

ScubaKing

Audemars
Polering, ja självklart. Pinsamt misstag :sorry:. Jag har ändrat i texten men fick inte till det i titeln eller i omröstnings texten. Om någon som är kunnigare vill åtgärda detta så slipper jag skämmas hela helgen.
 

par

Patek
2-Faktor
Jag tror det är vad bi`n gör vid en blomma, men jag kan ha fel.

Nja, det är ju pollinera

Min högst amatörmässiga gissning är att klockorna putsas med kjoltyget från en "Pollera"

Pollera_de_Lujo12.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Annars tycker jag att denna tråd är rätt informativ på ämnet. Låter läsaren avgöra om det är värt med opolerat eller ej men visst har ett orört case en viss charm?

http://rolex.watchprosite.com/?show=forumpostf&fi=732&pi=5303788&ti=791448&s=0

image.jpg


Angående trådstarten så kan orört vintage vara fint. Det behöver inte se ut som skit bara för något är gammalt. Det många här kallar mögel är helt enkelt skadade klockor..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Annars tycker jag att denna tråd är rätt informativ på ämnet. Låter läsaren avgöra om det är värt med opolerat eller ej men visst har ett orört case en viss charm?

http://rolex.watchprosite.com/?show=forumpostf&fi=732&pi=5303788&ti=791448&s=0

Angående trådstarten så kan orört vintage vara fint. Det behöver inte se ut som skit bara för något är gammalt. Det många här kallar mögel är helt enkelt skadade klockor..
Det som vissa här vurmar för dvs mögel är bara skräp för mig. Jag vill ha vintageklockor i fint skick annars är det för mig ointressant och uppmärksamhetstörstande..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Problemet är fulpolering. Inte många som har problem med poleringen i sig. Problemet är när poleringen utförs illa. Opolerat kan ha sin charm men är stört svårt att se utan superkrafter eller för mycket fritid.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det som vissa här vurmar för dvs mögel är bara skräp för mig. Jag vill ha vintageklockor i fint skick annars är det för mig ointressant och uppmärksamhetstörstande..
Beror mycket på hur patineringen ser ut och vad det är för sorts ur. För mig är en del av charmen att uret under drygt 50 år utvecklat ett visst utseende. Så länge de inte är tillfixade eller direkt skadade kan det vara charmigt. NOS kan vara kul det med men känns i sammanhanget lite som re-editions. Patina är unikt och något man knappt kan stressa fram, trevligt i dagens samhälle...
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Detta med polering av Rolex har kommit rätt mycket nu på senare tid. Jag har aldrig direkt hört om detta tidigare, säg för 10 år sedan.

Jag har heller inte hört om det när det rör andra märken som AP, Breitling, Patek, Omega, att eventuell polering skulle påverka värdet.

Vissa säger att man vill ha kvar "hela" klockan och därför inte vill ha den polerad, andra säger det blir "mindre" klocka.

Frågan är väl hur extremt mycket man måste polera en Rolex Submariner före den försvinner helt :D

I övrigt har jag blivit lite nyfiken på hur man ser detta, så min fråga är rätt enkel, hur ser man på en Rolex (Submariner kan vi ta för enkelhetens skull) att den blivit polerad? Finns det någon mall, några tydliga tecken?

Trevlig helg :rolex:
Ang. "Jag har heller inte hört om det när det rör andra märken som AP, Breitling, Patek, Omega, att eventuell polering skulle påverka värdet." så gäller detta också AP och PP, i synnerhet Royal oak och Nautilus, där poleringen är en stor del av klockans utseende. Tänk dig en blankpolerad 5402 serie-A. Det skulle göra väldigt mycket på priset!
 
Topp