• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Polering av vintage

Polera vintage?

• Ja men självklart, blankt är bäst

Röster: 1 10.0%
  • Nej, då tappar klockan sin själ

Röster: 9 90.0%

• Totala väljare
    10
  • Enkät stängd .
Hej allesammans,

Detta känns lite som ett evigt topic men det känns inte som att det finns en riktigt tråd för vintage poleringar.

Idag pratade jag med några klockintresserade personer och vi kom in på polering och ifall man ska göra det på vintage klockor eller inte. Jag tycker självklart att en polering ger klockan ett sånt sjukt lyft att det borde man göra. Sen så kan jag förstå att om någon känd person eller om klockan har varit med om något specifikt event att då ska den nog lämnas opolerad men att detta inte gäller majoriteten av klockor.

Jag håller själv på att serva och polera en gammal Omega som jag tror kommer få ett otroligt lyft av en polering.
20201005_170601.jpg

Den har fått lite battlescars genom åren, ett ganska stort märke nere vid bandhornet.
20201015_122116.jpg

Nu kanske inte alla har tillgång till en lasersvets men även utan hade jag kunnat fått ett riktigt bra resultat!
20201015_131736.jpg

Längre än såhär hann jag inte göra idag, kanske lyckas ta mig an den imorgon om jag har tur.

Men diskutera och lägg upp poleringar på vintage klockor, kom gärna inte bara med fulpoleringar då detta tenderar att skrämma folk från att vilja göra poleringar ;)

Även ifall ni har klockor som ni inte skulle polera och varför ni inte skulle göra det. Kanske någon klockan man ärvt och på grund at det låter man bli med poleringen.

Och ifall ni tycker att jag gör helt fel med att polera vintage säg till mig, men jag kommer nog inte att sluta med det endå!

Hej allesammans,

Detta känns lite som ett evigt topic men det känns inte som att det finns en riktigt tråd för vintage poleringar.

Idag pratade jag med några klockintresserade personer och vi kom in på polering och ifall man ska göra det på vintage klockor eller inte. Jag tycker självklart att en polering ger klockan ett sånt sjukt lyft att det borde man göra. Sen så kan jag förstå att om någon känd person eller om klockan har varit med om något specifikt event att då ska den nog lämnas opolerad men att detta inte gäller majoriteten av klockor.

Jag håller själv på att serva och polera en gammal Omega som jag tror kommer få ett otroligt lyft av en polering.
20201005_170601.jpg

Den har fått lite battlescars genom åren, ett ganska stort märke nere vid bandhornet.
Nja, nu vet jag inte hur bra du är på det och på just den klockan är det kanske ingen nackdel om det görs bra. Generellt har jag inget emot att "skrämma" någon till att låta bli för det är bättre låta det vara ogjort än att förstöra något, vilket inte är ovanligt att det görs.

Så i största allmänhet; avstå. Oftast tillför det inget positivt när det gäller vintage, tvärtom.

Polera eller ej, ...det finns inget tydligt ja eller nej på frågan. Jag skulle säga att det beror helt på klockan, och även den som har den. Självklart ska det göras med förstånd och på rätt sätt. Jag har svetsat och lödt många boetter i guld och stål och de har alla haft mer eller mindre rejäla hack och skador. Då är det väl som mest motiverat och klockan har vunnit på reparationen.

Tillbaka
Topp