• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polering?

MOL

Cartier
Som nybliven medlem men klockintresserad sedan ganska länge har jag läst och hört mycket om "polering". Har nu köpt en -54 Constellation i stål med repor på boetten. Om det varit en 70-tals dykare hade jag inte tvekat - det skall se använt ut. Och jag har förstått att polering som ändrar form och rundar av skärningar går bort (logiskt). Men: Vissa urmakare hävdar att de bara tar bort de "upprivna" delarna av stålet, och således inte polerar bort material från boetten. Lång fråga kort: Polering av dressur - är det alltid fel?
Tacksam för synpunkter!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Som nybliven medlem men klockintresserad sedan ganska länge har jag läst och hört mycket om "polering". Har nu köpt en -54 Constellation i stål med repor på boetten. Om det varit en 70-tals dykare hade jag inte tvekat - det skall se använt ut. Och jag har förstått att polering som ändrar form och rundar av skärningar går bort (logiskt). Men: Vissa urmakare hävdar att de bara tar bort de "upprivna" delarna av stålet, och således inte polerar bort material från boetten. Lång fråga kort: Polering av dressur - är det alltid fel?
Tacksam för synpunkter!


Nej det är rätt tycker, jag kan väl tycka att det beror lite på klockans design, har den inga raka kantar så syns det ju inte lika mycket som om du jämför med Rolex Tool-modeller som har ganska så skarpa kanter. När jag köpte min KING MIDAS förra året så var jag lite tveksam till att polera, men så här i efterhand så var det helt rätt beslut. Så svaret på din fråga är, JA, du kan polera med gott samvete.
 
Topp