• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polisen varnar för Rolexrånare..

Är du rädd för att bli rånad på din klocka när du bär den på dig?

  • Nej absolut inte, känner mig trygg!

    Röster: 65 39.9%
  • Ja, jag är konstant orolig för detta.

    Röster: 11 6.7%
  • Nja, lite orolig är man nog..

    Röster: 74 45.4%
  • Nej, jag äger ju en Breitling och ingen Rolex....

    Röster: 13 8.0%

  • Totala väljare
    163

BOTL

Panerai
Jag talar 3 språk flytande, är det mer ok nu? ;)
Nä men, tråkigt att du reagerade så starkt. Var dock nödvändigt att påpeka språket, annars hade min reaktion inte ansetts lika logiskt.

Nu gäller det att du börjar pratar ryska, för en ryss med guldklocka rånar man fan inte :D trevligt helg får jag önska dig vännen
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Sa aldrig att man ska titta ner i marken. Det behövs ingen forskning på det jag pratar om, att t.ex. inte vifta runt med guld rollen på platser där det helt enkelt inte bör göras. Vet rånarna inte vad du har på armen så rånas du helt enkelt inte. Det ligger mycket "rekning" bakom ett rån i dagsläget.
Jag tror vi pratar samma språk, men med olika vinklingar. Ingen pik ifrån min sida ;)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag tackar för mig! Nu skall jag surfa vidare och kolla på Babes! Fan va fel det lät. Babes = klockor ;)
 

Qvarna

Omega
Åkte tunnelbana med tjejen igår, runt 20.00. En ugn kille stiger på och sätter sig mitt emot oss, pratades i telefonen. Han stirrar på min klocka medan han pratar (ej svenska), och i mitt huvud drömmer jag ihop något om att han och hans kompisar kanske planerar på att ta klockan från mig.
Han kan verkligen inte sluta att ögna igenom mig och tjejen, våra shoppingpåsar, min klocka.
Vi stiger sedan av, han sitter kvar.

Jag är nog nojjigare med en guldsub på armen.

:)
Jag hade nog reagerat på precis samma sätt.
Jag skulle inte säga att jag är rädd för att bli rånad varje gång jag går utanför dörren med min klocka, men jag är definitivt medveten om både risken samt i vilka områden man rör sig sena kvällar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och för att gå tillbaka till frågeställningen så tror jag att det är så här, alla ni som svarat "Nej absolut inte, känner mig trygg!" det är tyvärr ni som har störst chans att bli rånade. Bara så ni vet.
Knappast och det heter risk. ;)
Jag tror man själv känner på sig om man är en riksperson för att bli utsatt eller inte. En 18-årig tanig finklädd långhårig 20-åring som ser otrygg ut löper såklart större risk att bli utsatt än någon äldre som utstrålar att han/hon är trygg. Rädsla luktar. :)
 

Wboy

Panerai
I vissa områden, där chansen att bli rånad är högre än på andra ställen, tänker jag mig att chansen att bli rånad på just klockan är liten (om de inte råkar se den under rånet). Detta eftersom inte en jävel har fina klockor på sig och målet för rånarna sådana spontanrån i regel är plånbok och mobil. Någon mer som tänkt så någon gång?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När jag ägde min 116600 lånade jag ut den för kläm till några 15-åringar på spårvagnen. Fick konstiga blickar och frågade vad det var frågan om. Det visade sig att de såg att det var en Rolex och gillade klockor så de fick klämma lite. Trevligt!
 
Senast ändrad:

cjperry

Audemars
2-Faktor
Jag är inte orolig men inte heller dum. Ska jag sälja något av högre värde så gör jag det helst på exempelvis en butik. Som @Wboy skrev så är det troligtvis större risk att bli av med mobil och plånbok ute på gatan än klockan.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
När jag ägde min 116600 lånade jag ut den för kläm till några 15-åringar på spårvagnen. Fick konstiga blickar och frågade vad det var frågan om. Det visade sig att de såg att det var en Rolex och gillade klockor så de fick klämma lite. Trevligt!
Respekt man skall alltid dela glädje!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Om man oroar sig för att bli rånad vid en eventuell f2f affär. Kan man ju bara överföra pengarna och klockan skickas på posten. Eller så dyker klocks/pengarna inte upp och man har blivit blåst istället. Men att bli blåst är ju en hel annan tråd inser jag nu ;)
 

Rivalen

Rolex
har sagt till dottern att tänka till vilken hand hon håller sig fast med och om det är enkelt att dra dra ner tröjärm över andra handleden när det är en möjlighet. Samma slags försiktighet ungefär som att folk sällan har en fet plånbok i bakfickan nuförtiden, vilket var vanligt förr (förr = enligt gammal mans tidsmått).
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det säkraste sättet att undvika professionella rånare är att rasta klockan när de sover. Fattigdom som leder till kriminalitet kommer vi inte ifrån förrän alla har råd att köpa en egen.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Knappast och det heter risk. ;)
Jag tror man själv känner på sig om man är en riksperson för att bli utsatt eller inte. En 18-årig tanig finklädd långhårig 20-åring som ser otrygg ut löper såklart större risk att bli utsatt än någon äldre som utstrålar att han/hon är trygg. Rädsla luktar. :)

Du har fel och jag har rätt, självklart löper du större risk att bli rånad om du visar upp dyra ägodelar. Som sagt tidigare så har det inget att göra med någon rädsla. Det handlar enkelt om att vara lite smart för att undvika problem man inte vill ha. Och med det sagt så är (chansen) :) större att du blir rånad än att jag skulle bli det.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Och för att gå tillbaka till frågeställningen så tror jag att det är så här, alla ni som svarat "Nej absolut inte, känner mig trygg!" det är tyvärr ni som har störst chans att bli rånade. Bara så ni vet.
Hehe, känner mig träffad ! Men visst jag är medveten om att det florerar oärliga element överallt. Jag har alltid jack-ärmen över klockan när jag är ute, vill inte dra oönskade ögon till mig. Dessutom skyddar det ju klockan delvis ifall man råkar stöta till något :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Förstår att du menar väl !? Men forskning visar att folk som undviker ögon kontakt och ser ner i backen uppfattas mer som ett lätt byte/offer! Detta utspelar sig även djurriket. Var rak i ryggen som du ägde världen utan att vara nonchalant. Är tipset!
image.jpg
image.jpg

Se där ja! bara visa tänderna och ryta ;)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Hehe, känner mig träffad ! Men visst jag är medveten om att det florerar oärliga element överallt. Jag har alltid jack-ärmen över klockan när jag är ute, vill inte dra oönskade ögon till mig. Dessutom skyddar det ju klockan delvis ifall man råkar stöta till något :)
Ha klockan under macheten ;) ( jag har som sagt problem med stavningen! dyxelexsi! som det borde heta) ;)
 

MLP

Omega
Om man är ute o ränner på natten försöker jag alltid dölja klockan, särskillt vid cafe opera. Tyvärr inte så svårt för en liga att hoppa på en i mörkret:blackeye:
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Risken eller chansen att rånarligor skulle tråla tunnelbanor eller spårvagnar efter Rolexbärare känns väl lite långsökt. Till och med rånare är rationella, de letar säkert på ställen där chansen är större att hitta ouppmärksamma klockbärare. Sent på kvällen utanför krogar i de finare kvarteren känns ju som oddsen ökar att hitta lämpliga offer.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag bor iofs i Malmö , om jag hade upplevt att någon hade speciellt intresserat sig för vad jag har på armen så hade jag gått fram till dom och snackat, om dom då hade försökt kramas eller dra i min arm så hade jag varit aggressiv tillbaka .
 
Topp