• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polisen varnar för Rolexrånare..

Är du rädd för att bli rånad på din klocka när du bär den på dig?

  • Nej absolut inte, känner mig trygg!

    Röster: 65 39.9%
  • Ja, jag är konstant orolig för detta.

    Röster: 11 6.7%
  • Nja, lite orolig är man nog..

    Röster: 74 45.4%
  • Nej, jag äger ju en Breitling och ingen Rolex....

    Röster: 13 8.0%

  • Totala väljare
    163

Sorubim

Audemars
20130109.png

http://gunshowcomic.com
 
Senast ändrad:
Blev för cirka en månad sedan rånad av två skumma typer. Vid det tillfället hade jag både klocka, mobil och plånbok på mig. Men tjuvarna var tur nog endast intresserade av min jacka. Så jag följde magkänslan och gav dem den. Jag hade tur att de inte var intresserade av min plånka eller telefon, men värst av allt var att jag visste att jag hade en Datejust under pullovern, som tur stack den inte fram. Så blev endast av med jackan. Det måste varit det läskigaste jag varit med om...

Så efter det har jag börjat tänka lite mer på att man verkligen kan bli av med klockan om man rör sig på fel plats vid fel tillfälle. Tråkigt att man ska behöva vara orolig för sådant, men det är ju tyvärr den värld vi lever i idag.
 
P

Philippe Stern

Guest
Blev för cirka en månad sedan rånad av två skumma typer. Vid det tillfället hade jag både klocka, mobil och plånbok på mig. Men tjuvarna var tur nog endast intresserade av min jacka. Så jag följde magkänslan och gav dem den. Jag hade tur att de inte var intresserade av min plånka eller telefon, men värst av allt var att jag visste att jag hade en Datejust under pullovern, som tur stack den inte fram. Så blev endast av med jackan. Det måste varit det läskigaste jag varit med om...

Så efter det har jag börjat tänka lite mer på att man verkligen kan bli av med klockan om man rör sig på fel plats vid fel tillfälle. Tråkigt att man ska behöva vara orolig för sådant, men det är ju tyvärr den värld vi lever i idag.
Skumt rån. När på dygnet? Var? Inte ens plånbok? Vad fan var det för jacka egentligen?
 
Skumt rån. När på dygnet? Var? Inte ens plånbok? Vad fan var det för jacka egentligen?
Verkligen, var två killar i min ålder (runt 16-19) som kom fram till mig vid 24.00-tiden på kvällen men full adidas dress och gav mig en komplimang angående min jacka, sedan blev de hotfulla och sa till mig att ta av den. Så jag gjorde såklart det och gav den till en av killarna, efter det sprang de iväg och skrek något i stil med "Vi drar till Norsborg". Det var ingen märkvärdig jacka, en G-star som jag knappt använde.

Men om man snor något från en annan person är man ju rätt pantad, så antar att de inte tänkte på att jag kunde ha något mer värdefullt på mig.
 

tomasb

Breitling
Nämenvisst, varför förstöra din världsbild med fakta...

Tino Sandaji kommenterar utspelet såhär:

Tino Sanandaji
Inga nya argument, gammal skåpmat.

"Det har hävdats att den här nedgången främst beror på att sjukvården har blivit bättre och i dag räddar fler liv. Att detta skett i enstaka fall ska inte uteslutas. Någon större roll kan dock detta knappast spela. Nedgången i Sverige och i andra länder är för abrupt och för kraftig för att detta skulle kunna vara en huvudförklaring. [hur vet de det?] Också sjukhusdata pekar på att det grova våldet har minskat. Antalet vårdtillfällen som gäller våldsskador har minskat från cirka 3 000 under 1990-talets inledning till omkring 2 500 under 2010-talet."

Stämmer inte. Det är bara de som läggs in för sluten vård och räknar bort de ca 90 procent av våldsdrabbade som behandlas i öppenvården. Andel med mildare skador som behandlas i öppenvården har ökat. Därför är den här siffran värdelös utan att även redovisa öppenvårdens siffror. Det krävs totaldata för jämförbara typer av våld över tid, men det har ingen redovisat.

Finns annat medvetet manipulation. Man nämner att de som anger sig vara våldsdrabbade minskat sen 1990 men nämner inte att det ökat sen 1980.

Hur vet Felipe Estrada och Henrik Tham att förbättrad vård inte kan förklara fallet i dödligt våld? Beräkningar hade varit mer övertygande än tomma åsikter. Studie från USA.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4061370/

”Recent mass shootings in the U.S. have reignited the important public health debate concerning measures to decrease the epidemic of gun violence. Editorialists and gun lobbyists have criticized the recent focus on gun violence, arguing that gun-related homicide rates have been stable in the last decade. While true, data from the U.S. Centers for Disease Control and Prevention also demonstrate that although gun-related homicide rates were stable between 2002 and 2011, rates of violent gunshot injuries increased.

These seemingly paradoxical trends may reflect the declining lethality of gunshot injuries brought about by surgical advances in the care of the patient with penetrating trauma. Focusing on gun-related homicide rates as a summary statistic of gun violence, rather than total violent gunshot injuries, can therefore misrepresent the rising epidemic of gun violence in the U.S.”
Does the Declining Lethality of Gunshot Injuries Mask a Rising Epidemic of Gun Violence in the...
Recent mass shootings in the U.S. have reignited the important public health debate concerning measures to decrease the epidemic of gun violence. Editorialists and gun lobbyists have criticized the recent focus on gun violence, arguing that gun-related ...
ncbi.nlm.nih.gov ·
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Om du var läskunnig så hade du fattat att det är två idealister som efterlyser en socialliberal politik. Förmodligen över ditt huvud. Lögn, förbannad dikt och statistik.
Oavsett författarnas agenda så visar BRÅs trygghetsundersökningar, den del som framför allt är relevant för tråden, att vi känner oss tryggare.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Tino Sandaji kommenterar utspelet såhär:

"Det har hävdats att den här nedgången främst beror på att sjukvården har blivit bättre och i dag räddar fler liv. Att detta skett i enstaka fall ska inte uteslutas. Någon större roll kan dock detta knappast spela. Nedgången i Sverige och i andra länder är för abrupt och för kraftig för att detta skulle kunna vara en huvudförklaring. [hur vet de det?] Också sjukhusdata pekar på att det grova våldet har minskat. Antalet vårdtillfällen som gäller våldsskador har minskat från cirka 3 000 under 1990-talets inledning till omkring 2 500 under 2010-talet."

Stämmer inte. Det är bara de som läggs in för sluten vård och räknar bort de ca 90 procent av våldsdrabbade som behandlas i öppenvården. Andel med mildare skador som behandlas i öppenvården har ökat. Därför är den här siffran värdelös utan att även redovisa öppenvårdens siffror. Det krävs totaldata för jämförbara typer av våld över tid, men det har ingen redovisat.
Nu är jag ingen expert på sjukvård, men öppen sjukvård är väl mest vårdcentraler, dvs inget ställe man åker till om man har utsatts för våld med risk för dödlig utgång.
Frågan handlade trots allt om "Det har hävdats att den här nedgången främst beror på att sjukvården har blivit bättre och i dag räddar fler liv."
 

ScubaKing

Audemars
Blev för cirka en månad sedan rånad av två skumma typer. Vid det tillfället hade jag både klocka, mobil och plånbok på mig. Men tjuvarna var tur nog endast intresserade av min jacka. Så jag följde magkänslan och gav dem den. Jag hade tur att de inte var intresserade av min plånka eller telefon, men värst av allt var att jag visste att jag hade en Datejust under pullovern, som tur stack den inte fram. Så blev endast av med jackan. Det måste varit det läskigaste jag varit med om...

Så efter det har jag börjat tänka lite mer på att man verkligen kan bli av med klockan om man rör sig på fel plats vid fel tillfälle. Tråkigt att man ska behöva vara orolig för sådant, men det är ju tyvärr den värld vi lever i idag.

Tråkigt att höra. Sådant där sätter sina spår. För din egen skull kanske du ska prata med någon.
 
Tråkigt att höra. Sådant där sätter sina spår. För din egen skull kanske du ska prata med någon.
Tack för omtanken! :) Har pratat men kompisar och föräldrar om det, så känner mig inte lika skakad av det längre.
Jag ringde polisen precis efter det hände. Som tur var träffade jag också ett par polare direkt efter, så var inte ensam just då. Det som gör mig irriterad och sorgsen är inte direkt att jag förlorade min jacka, men är att det finns människor som tar sig den friheten att ta saker från andra.. :(
Polisen håller på att utreda just nu. Jag såg killarna springa ut ur en buss, så finns en chans att det finns bild på dem. Men även fast de har bild kommer det såklart bli väldigt svårt att ta fast dem. Men finns det bild kommer det iallafall bli enklare att hitta dem om de gör samma sak igen mot någon annan.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Oavsett författarnas agenda så visar BRÅs trygghetsundersökningar, den del som framför allt är relevant för tråden, att vi känner oss tryggare.

Fast det säger inte så mycket? Särskilt inte i fråga om du behöver vara orolig för "lyx-klocks-rånare"? Det är alldeles för få ägare av lyxklockor för att det skulle kunna påverka tryggheten hos den stora massan. Utöver det korrelerar inte "känslan" av trygghet med verkligheten i alla lägen.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Fast det säger inte så mycket? Särskilt inte i fråga om du behöver vara orolig för "lyx-klocks-rånare"? Det är alldeles för få ägare av lyxklockor för att det skulle kunna påverka tryggheten hos den stora massan. Utöver det korrelerar inte "känslan" av trygghet med verkligheten i alla lägen.
Helt riktigt. Inte specifikt när det gäller "lyxklocksrånare". Men tycker att tråden börjar handla om rädslan att bli rånad i största allmänhet.
Håller också med om det senare.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Helt riktigt. Inte specifikt när det gäller "lyxklocksrånare". Men tycker att tråden börjar handla om rädslan att bli rånad i största allmänhet.
Håller också med om det senare.

Förstår hur du menar. Så enormt mycket faktorer som spelar in hur dina odds för att bli utsatt för brott är:
- kön
- ålder
- demografi
- alkoholkonsumtion
- tid på dygnet
o.s.v o.s.v.

Är du 20 år och festar på medis varje helg med en helgulds-sub på armen riskerar du nog att bli utsatt för rån betydligt mer än om du är 45, bor i villa utanför Skövde och rör dig utomhus främst på dagtid. Tror jag.. (Jag är verkligen inte heller en statistiker, gillar bara att försöka se saker från fler än en vinkel).
 

Babinus

Cartier
Nu är jag ingen expert på sjukvård, men öppen sjukvård är väl mest vårdcentraler, dvs inget ställe man åker till om man har utsatts för våld med risk för dödlig utgång.
Frågan handlade trots allt om "Det har hävdats att den här nedgången främst beror på att sjukvården har blivit bättre och i dag räddar fler liv."
Visar de med någon statistik att bättre sjukvård som räddar liv idag, men vore säker död för 20 - 30 år sedan, inte har någon större betydelse för nedgången, eller antar de det?
 

tomasb

Breitling
Visar de med någon statistik att bättre sjukvård som räddar liv idag, men vore säker död för 20 - 30 år sedan, inte har någon större betydelse för nedgången, eller antar de det?

Va väl just det som Tino snear över - i USA har forskning visat att det är så, medan i Sverige har BRÅ påstått - utan någon direkt källhänvisning att så inte är fallet.

Vad som stämmer vet jag däremot inte skall tilläggas.
 
Topp