• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex professional gloss dial

maxGMT

Omega
Hej,
Jag noterade igår, när jag tittade på min Rolex GMT 116710LN i starkt, direkt solljus, att det syns som tunna swirls på tavlan, alltså inte på safirglaset.
Gick in till Nymans idag där jag köpt klockan ny för några månader sedan och urmakaren sa att detta är vanligt förekommande på professionella glosstavlor, givetvis med viss produktionsvariation.
Efter att ha läst runt på rolexforum verkar det som att så är fallet, det är en konsekvens av att tavlan först lackas sedan poleras vid tillverkning för att vara jämn i ytan och exakt i höjd.
Nyfiken på om någon annan har noterat detta på era sportrolex med svart gloss tavla?
Allt gott!
 
Senast ändrad:

Husse

Patek
Om så är fallet måste Rolex byta metod, medel eller utbilda personalen!
Det minsta man kan begära är att de försöker konstatera VARFÖR resultatet blir så dåligt.
Finns en hel del putstokar här på forumet. Några har jobbat med, eller jobbar med polering, några med bilar andra med smycken.
Vad säger ni?
 

maxGMT

Omega
Haha @MrRolex :)
Jag såg inte ett dugg med lupp, utan de syntes helt plötsligt i riktigt starkt solsken. Dock även vid fotografering med blixt mot tavlan.
@JohanSA ska försöka fånga!
 
Senast ändrad:

obdu

Breitling
Märklig artefakt. Det är ju snarare den typ av swirls som uppstår när en bil inte är polerad, och lacken är tärd.
 

Husse

Patek
Är det polerrester eller är det microrepor i lacken?
Är det rester går det ju att få bort relativt enkelt.
Microrepor måste ju poleras bort, oftast med ett annat medel som passar lacken bättre!
Kan till och med vara ”fel” på lacken, dålig kemikalieblandning!
 

maxGMT

Omega
Det är inte orsakat av visarna, det ser oftast helt annorlunda ut.
Som sagt helt omöjligt att se under "normala" ljusförhållanden. Det tog mig 2 månader att upptäcka dem och jag har gått över klockan med lupp flera ggr under lampa :)
 
Senast ändrad:

marw

Panerai
2-Faktor
Tänker att det är enklare att sluta granska tavlan med lupp eller extremt nära i superljus i speciell vinkel och njuta av klockan istället. Belyser man objekt och förstorar objektet eller tittar väldigt nära så kan ju vad som helst upptäckas.
 

maxGMT

Omega
@marw - klokt. Rolexurmakaren på Nymans sa att han tyckte tavlan såg helt normal ut och han körde lupp 20x. Han tillade att detta är den tillämpade finishmetoden för svarta glosstavlor i den professionella serien och att effekten endast syns när man sätter hårt ljus direkt på tavlan. De allra flesta lägger aldrig märke till det :)
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
@ironcastle - vad skulle jag fram med kamerablixten för? :)
Mmm. Man får emellanåt tänka sig för innan. Inget kul att upptäcka grejer man hellre inte vill veta.

...så om du inte vill hitta nåt annat att fundera över...


...kolla inte om tavlan är helt plan runt datumfönstret eller runt visarhålet...


...risken finns nämligen att den inte är det på grund av kapillärkrafternas verkan i samband med målningen av tavlan...

F'låt... :rolleyes:
 

maxGMT

Omega
Mmm. Man får emellanåt tänka sig för innan. Inget kul att upptäcka grejer man hellre inte vill veta.

...så om du inte vill hitta nåt annat att fundera över...


...kolla inte om tavlan är helt plan runt datumfönstret eller runt visarhålet...


...risken finns nämligen att den inte är det på grund av kapillärkrafternas verkan i samband med målningen av tavlan...

F'låt... :rolleyes:
Haha, jag har redan konstaterat att det ”lutar” runt datum och visarhålet. Får leva med det också ;)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Haha, jag har redan konstaterat att det ”lutar” runt datum och visarhålet. Får leva med det också ;)
Jäklar vad jag störde mig på det tidigare. Men nu har det lagt sig. Visade den t o m för Nymans eftersom jag trodde nåt var fel. Alla tavlor har inte samma fenomen beroende på vilken lack som använts. De blanka lackerna har väl rätt låg viskositet skulle jag tro, så åtminstone dessa tycks lida av samma fenomen vad det verkar. Fick se flera i butiken som led av samma sak.
Så det är en egenskap. Halvkass faktiskt, tycker jag.
 

Husse

Patek
Mmm. Man får emellanåt tänka sig för innan. Inget kul att upptäcka grejer man hellre inte vill veta.

...så om du inte vill hitta nåt annat att fundera över...


...kolla inte om tavlan är helt plan runt datumfönstret eller runt visarhålet...


...risken finns nämligen att den inte är det på grund av kapillärkrafternas verkan i samband med målningen av tavlan...

F'låt... :rolleyes:
Men den ytspänning/ kapillärkrafts-skiftningarna är ju i princip omöjliga att undvika och det är vackert att se dem! :)
Naturkrafterna verkar i både stort och smått, underbart!
 

maxGMT

Omega
CF0D6828-382B-4A75-81FE-D5DA5F463FDF.jpeg
 

maxGMT

Omega
Update:
Mailade lite bilder med Rolex-urmakarna på Nymans som vidimerade vad jag anade, dvs det är inget som är onormalt alls utan något som uppstår efter att tavlan tillverkats och man gör den sista poleringen. Helt inom tolerans.
Slutet gott :)
 
Senast ändrad:

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Update:
Mailade lite bilder med Rolex-urmakarna på Nymans som vidimerade vad jag anade, dvs det är inget som är onormalt alls utan något som uppstår efter att tavlan tillverkats och man gör den sista poleringen. Helt inom tolerans.
Slutet gott :)
Njae.
Har inte kollat min egna Explorer under lupp men tycker det är lite väl slarvigt. Har svårt att se Grand Seiko acceptera det som en del av färdig produkt.
 

maxGMT

Omega
Njae.
Har inte kollat min egna Explorer under lupp men tycker det är lite väl slarvigt. Har svårt att se Grand Seiko acceptera det som en del av färdig produkt.
Hör vad du säger. Jag har dock haft 5 Rolex och alla har haft någon detalj i finishen som jag ifrågasatt när jag först lade märke till den, alltid med lupp.
Och det tog som sagt 2 månader för mig att upptäcka detta denna detalj trots flertalet vändor med lupp :)
 

Ninen79

Audemars
Hör vad du säger. Jag har dock haft 5 Rolex och alla har haft någon detalj i finishen som jag ifrågasatt när jag först lade märke till den, alltid med lupp.
Och det tog som sagt 2 månader för mig att upptäcka detta denna detalj trots flertalet vändor med lupp :)
OCD?:) Finns alltid något att anmärka på alla mina klockor jag har/ haft, både nya som beg.
Man släpper det annars kan man ju inte njuta.
 
Topp