• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Poll - Buda i sista stund eller ej?

Ska man invänta sista sekund/minut

• Buda alltid i sista sekund/minut och hoppas dina konkurrenter glömmer auktionen

Röster: 33 55.9%
  • Buda i sista sekund på Tratten och andra ställen utan tidsförlängning, men inte på andra auktioner

Röster: 16 27.1%
  • Buda i god tid för att ”skrämma bort” konkurrenter

Röster: 10 16.9%

• Totala väljare
    59

ANALOGUE

Pandion
2-Faktor
Tja!
Tänkte vi skulle ha en liten vintage-poll såhär på lördagseftermiddagen...

Jag handlar ofta på nätauktion och funderar ungefär lika ofta på budtaktik. Klassikern är ju att invänta sista sekund innan avslut eller ev förlängning. Dock känns det som att det börjar bli minde lukrativ taktik, dels på grund av att de flesta auktionshus förlänger auktioner och ingen ”inte hinner” när det är två min kvar, men också för att det känns som att alla gör så. Inte sällan rusar auktionen iväg i slutet. Känns nästan ibland som att folk blir fångade av spänningen och bjuder för högt då de inte ges tid att reflektera...

Tanken jag ofta har är att man inte ska ”visa att klockan är värdefull” men å andra sidan hittar alla nördar här varenda intressant objekt (så gott som), och jag själv kan ibland skita i auktioner när jag tycker intresset är för stort från början - och kanske slutar det snarare billigare därför. Alltså ska man istället visa för eventuella konkurrenter att ”det blir fan inget fynd här heller - finns i sjön”?

Så:

1. Buda alltid i sista sekund/minut och hoppas dina konkurrenter glömmer auktionen
  2. Buda i sista sekund på Tratten och andra ställen utan tidsförlängning, men inte på andra auktioner
  3. Buda i god tid för att ”skrämma bort” konkurrenter

Trevlig helg!
ANALOGUE

Alternativ 1 är det enda som fungerar.
Enda gången bud i förväg fungerar bra är om man e ensam intressent. :)
Vinner man inte auktionen på det pris som är rätt och lagom för en själv så, ...c'est la vie.
Har ändå oftast inte tid att sitta och vakta så då är maxbud bra och så slipper man bli drabbad av auktionsdjävulen med huvudlös budgivning.

Vinner man inte auktionen på det pris som är rätt och lagom för en själv så, ...c'est la vie.
Har ändå oftast inte tid att sitta och vakta så då är maxbud bra och så slipper man bli drabbad av auktionsdjävulen med huvudlös budgivning.
Man hinner inte att ryckas med på Tratten om man budar i sista sekunderna. :)
Liveauktioner däremot tycker jag inte man skall hoppa in i sista sekunderna.

Gör inte det. :)
Det är den bästa metoden för att undvika budringar och budtrissande från säljande part.

Eventuellt budtrissande från säljande part är största anledningen att jag sällan eller aldrig är tidig med mina bud. Jag har inte lärt mig knepen för att kunna se när det är fara på färde och risk att säljaren/bulvan är med och budar på sitt eget objekt.

Tradera : går in med ett lågt bud i början och höjer till smärtgränsen sista sekunderna såvida auktionerna inte går ut på olämplig tid som när man jobbar då får man lägga högt redan från början ( och nästan jämt bli överbjuden i slutet tyvärr )

Jag har suttit på kvällar när jag borde sova och lagt bud på ett gäng intressanta klockor. Alltid summor som är rimliga. Sen halvglömmer jag bort dem, loggar in någon gång i veckan efter och ser hur det har gått.

Annars händer antingen,
a) Jag glömmer auktionen
b) Jag hamnar i en sista-minuten budstrid och det blir för dyrt..

Kört med den taktiken ett litet tag och det fungerar oftast hyggligt om man kan acceptera att inte vinna allt man budar på.

Brukar lägga ett till två bud tidigt i auktionen för att få känslan av att man är med sen lägger man ju alltid maxbud i slutet!
Men det finns ju dom auktionerna som man är lite si sådär intresserad av, då lägger jag mitt maxbud tidigt och går in och kollar sen när den är slut.
Brukar dock inte funka men det är väl för man är lite för snål då jag inte är super intresserad men ändå vill ha objektet

Senast ändrad:
Så, då får vi se...
Dagens skörd:

1: Möglig omega (35mm), troligen med box: 1600+avgifter. Bjöd i sista stund
26B99492-CA86-487B-B39C-DEB0615CFB83.jpeg

2: Lot med skön Tissot (35mm) och Atlantic: 1300+avgifter. Bjöd i sista stund
85BD9FC2-395D-4B25-926E-D674E8E7626F.jpeg

3: Fickur Engström Stockholm, ej fungerande: 400+avgifter. Bjöd i förväg.
99747522-8021-4934-AD1F-06E4B84EA9ED.jpeg

Så vilket var bäst..? :)

Så, då får vi se...
Dagens skörd:

1: Möglig omega (35mm), troligen med box: 1600+avgifter. Bjöd i sista stund
26B99492-CA86-487B-B39C-DEB0615CFB83.jpeg

2: Lot med skön Tissot (35mm) och Atlantic: 1300+avgifter. Bjöd i sista stund
85BD9FC2-395D-4B25-926E-D674E8E7626F.jpeg

3: Fickur Engström Stockholm, ej fungerande: 400+avgifter. Bjöd i förväg.
99747522-8021-4934-AD1F-06E4B84EA9ED.jpeg

Så vilket var bäst..? :)
Äpplen och päron, eller värderar du objekten som likvärdiga?
Fickur har ju inte direkt lika stor kundgrupp som armbandsur.

Jag tckte du fick båda första loterna för bra pris, en Atlantic med stålboett och power reserve tror jag blir svår att hitta billigare än det priset, speciellt med en gratis svarttavlad tissot på köpet. :)

Sista uret har jag Ingen aning om vad det ska kosta, men visst var det fint.

Äpplen och päron, eller värderar du objekten som likvärdiga?
Fickur har ju inte direkt lika stor kundgrupp som armbandsur.

Jag tckte du fick båda första loterna för bra pris, en Atlantic med stålboett och power reserve tror jag blir svår att hitta billigare än det priset, speciellt med en gratis svarttavlad tissot på köpet. :)

Sista uret har jag Ingen aning om vad det ska kosta, men visst var det fint.
Nä visst är det så!
Nöjd med alla köp, vilket är huvudsaken :)
Som Tissotfrälst ser jag fram emot en svarttavlad 35mm :) Och Omegan tilltalade mig med sin mossiga tavla. Fickur använder jag aldrig men fastnade för designen och skicket, samt Sthlm är kul.

Fick för övrigt en extra bild på Tissoten. Inte perfekt på ngt vis med fel krona, trasig visare och allmänt sliten, men tror den kan bli fin :)
4944FBE1-B6C9-4480-A0FD-70436768B0E9.jpeg

Tillbaka
Topp