• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Poll: Tycker ni att pengar är en viktig och intressant del av ett samtal?

Är det intressant att snacka om pengar?

  • Yes, vad kan vara intressantare än kronor och ören?

  • Nope, varför skulle en historia om till exempel en klocka bli bättre om priset nämns?


Resultatet är endast synligt efter enkät.

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag råkar då och då ut för människor som tycker att pengar är det intressantaste som finns, och helst exakta summor. Helt opåkallat dyker detaljer upp om hur mycket si och så kostade,vad de köpt och sålt och hur mycket de tjänade på det.

Sjukt ointressant tycker jag.

Om historien kräver att summor nämns så är det självklart rimligt, men annars?
Det här beteendet är alltså inte samma sak som att prata om olika sätt att tjäna pengar, utan just när det blir bara snack om si-och-så många tusen.

Tycker ni att pengar är intressant att prata om?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Har man en ball bil så är den första frågan från en icke bilintresserad vad den kostar och det motsatta från en bilintresserad. Det positiva med klockor är att Kreti och Pleti inte fattar vad det är för något man har på armen. En bil med fyra avgasrör som låter BRUUUUUM BRUUUUUUUM BRUUUUUUUUUUM är inte lika diskret.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Precis köpt hus och det kom på samtal med en granne att vi ska flytta. Första frågan hon ställer är vad huset kostade. Blev lite paff. Fick inte ens frågan om var huset låg någonstans :stop:
 

Ketan

Cartier
Ibland händer det ju att man kommer in på pengar. Jag gillar aldrig att nämna exakta summor utan säger kanske ''Ja, den kostade en del'' om jag pratar m någon sak. Säg att jag tjötar aktieaffärer med någon aktienörd kanske man säger ''Ja den affären drog man in en liten slant på'' eller liknande. Vet att jag pratade med en kollega om lägenheter och personen i fråga hade precis köpt en lägenhet. Direkt nämnde han att den kostade 1.5 miljoner utan att jag ens frågade. :confused:
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Nej, det är inte svårt att skaffa sig en ungefärlig prisbild om man själv är väldigt intresserad av vad någonting kostar. Specifika summor är ganska ointressanta för mig och brukar inte nämna sånt utom möjligtvis till de närmaste familjemedlemmarna.
 

ClubSY

Omega
Tror att många är nyfikna på vad vänner, släkt och bekanta pröjsar och säljer för. Jag gillar att prata om läget på marknaden för olika saker som börsen, fastigheter osv.. I Sthlm är det ganska vanligt att med skryter med vilket kvm-pris man sålt för.

Struntar sedan helt på vilken exakt summa grannen köpt nya Volvon för.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Har man en ball bil så är den första frågan från en icke bilintresserad vad den kostar och det motsatta från en bilintresserad. Det positiva med klockor är att Kreti och Pleti inte fattar vad det är för något man har på armen. En bil med fyra avgasrör som låter BRUUUUUM BRUUUUUUUM BRUUUUUUUUUUM är inte lika diskret.

Får alltid den frågan om Vipern.
Jag säger summan och får alltid svaret "Det var inte så farligt, Inte så mycket som jag trodde" och min första tanke är "Försök spara ihop det..." :)

Jag har ingenting emot att berätta vad jag tjänar, Vad min klocka kostar osv.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Har man en ball bil så är den första frågan från en icke bilintresserad vad den kostar och det motsatta från en bilintresserad. Det positiva med klockor är att Kreti och Pleti inte fattar vad det är för något man har på armen. En bil med fyra avgasrör som låter BRUUUUUM BRUUUUUUUM BRUUUUUUUUUUM är inte lika diskret.
Har fått komplimanger för fälgarna på min bil några gånger, ofta direkt följt av fråga vad de kostar. Direkt blir jag då lätt irriterad (bor i en stad man inte alltid får ha grejer för sig självt).

Svarar då att de är begagnade billiga kopior jag köpt för 5000kr med däck. Vill inte riktigt nämna att bara fälgarna går på 5500kr styck för då sitter dom nog inte kvar länge.. :shifty:
 
Topp