• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Poor man's 62MAS

jurassicjay

Cartier
Hej!
För strax över ett halvår sedan pratade jag med min frus farbror om klockor och han tittade på min 62MAS moddade skx031 och sade att han hade haft en klocka som såg ut som den under 70-talet. Automatisk, dykarring, svart och vit etc.
Jag blev givetvis väldigt intresserad och nyfiken och frågade om den fanns kvar i hans ägo. Han svarade att den hade slutat att fungera. Han hade inte en aning om var den kunde befinna sig, men hade svårt att tänka sig att han slängt den. Tiden gick och jag kunde inte släppa detta.
Efter några månader får jag ett sms av honom med en bild. Han hade under en storstädning tömt utrymmet under diskhon, och hittat den stackars klockan i botten av hinken där han hivar gamla batterier.
Nästa gång vi sågs hade han med sig klockan och gav den till mig. Precis som han sagt gick den inte, och var sådär sliten som en gammal välanvänd klocka ska vara.
Nu till mitt problem; Jag har lämnat in klockan till urmakaren i min gamla hemstad, en gammal gammal herre som knappt höjt priserna sedan 70-talet och blir jätteglad när han får in en mekanisk klocka istället för att bara byta batterier och armband..
Hur som helst säger han att han inte kan få tag på reservdelar för att laga den. Jag har bett honom att höra av sig till mig med en lista på vad som behövs. Det vore SÅ kul att få nytt liv i just denna. Min tanke är väl att sedan ge den till min son, så ha den passerat tre generationer och tre släkter som numera sitter ihop.
Är det någon här som vet något bra ställe för att köpa reserdelar till denna? Tänker väl att det han handla om fjäder och div. Kanske vore trevligt med ett nytt glas när man är igång. Och packningar om det är möjligt.
Någon?


IMG_4886.PNG
 
Senast ändrad:
Hej!
För strax över ett halvår sedan pratade jag med min frus farbror om klockor och han tittade på min 62MAS moddade skx031 och sade att han hade haft en klocka som såg ut som den under 70-talet. Automatisk, dykarring, svart och vit etc.
Jag blev givetvis väldigt intresserad och nyfiken och frågade om den fanns kvar i hans ägo. Han svarade att den hade slutat att fungera. Han hade inte en aning om var den kunde befinna sig, men hade svårt att tänka sig att han slängt den. Tiden gick och jag kunde inte släppa detta.
Efter några månader får jag ett sms av honom med en bild. Han hade under en storstädning tömt utrymmet under diskhon, och hittat den stackars klockan i botten av hinken där han hivar gamla batterier.
Nästa gång vi sågs hade han med sig klockan och gav den till mig. Precis som han sagt gick den inte, och var sådär sliten som en gammal välanvänd klocka ska vara.
Nu till mitt problem; Jag har lämnat in klockan till urmakaren i min gamla hemstad, en gammal gammal herre som knappt höjt priserna sedan 70-talet och blir jätteglad när han får in en mekanisk klocka istället för att bara byta batterier och armband..
Hur som helst säger han att han inte kan få tag på reservdelar för att laga den. Jag har bett honom att höra av sig till mig med en lista på vad som behövs.
Är det någon här som vet något bra ställe för att köpa reserdelar till denna? Tänker väl att det han handla om fjäder och div. Kanske vore trevligt med ett nytt glas när man är igång. Och packningar om det är möjligt.
Någon?


IMG_4886.PNG
Wow! Härlig pjäs med en skön historia, tyvärr vet jag inga ställen att handla delar ifrån.
//Micke.
 

rogart-63

Patek
Hej!
För strax över ett halvår sedan pratade jag med min frus farbror om klockor och han tittade på min 62MAS moddade skx031 och sade att han hade haft en klocka som såg ut som den under 70-talet. Automatisk, dykarring, svart och vit etc.
Jag blev givetvis väldigt intresserad och nyfiken och frågade om den fanns kvar i hans ägo. Han svarade att den hade slutat att fungera. Han hade inte en aning om var den kunde befinna sig, men hade svårt att tänka sig att han slängt den. Tiden gick och jag kunde inte släppa detta.
Efter några månader får jag ett sms av honom med en bild. Han hade under en storstädning tömt utrymmet under diskhon, och hittat den stackars klockan i botten av hinken där han hivar gamla batterier.
Nästa gång vi sågs hade han med sig klockan och gav den till mig. Precis som han sagt gick den inte, och var sådär sliten som en gammal välanvänd klocka ska vara.
Nu till mitt problem; Jag har lämnat in klockan till urmakaren i min gamla hemstad, en gammal gammal herre som knappt höjt priserna sedan 70-talet och blir jätteglad när han får in en mekanisk klocka istället för att bara byta batterier och armband..
Hur som helst säger han att han inte kan få tag på reservdelar för att laga den. Jag har bett honom att höra av sig till mig med en lista på vad som behövs. Det vore SÅ kul att få nytt liv i just denna. Min tanke är väl att sedan ge den till min son, så ha den passerat tre generationer och tre släkter som numera sitter ihop.
Är det någon här som vet något bra ställe för att köpa reserdelar till denna? Tänker väl att det han handla om fjäder och div. Kanske vore trevligt med ett nytt glas när man är igång. Och packningar om det är möjligt.
Någon?
Just glaset är svårt eller nbästan omöjligt att finna? Så är det inte jätterepigt så behåll det . Och polera upp det? Ovanlig klocka som betingar ett hyfsat pris?


IMG_4886.PNG
No problem att fixa den? Kan du vänta lite så kan jag fixa den åt dig?
Har hyfsat gott om delar? Och skulle behövas så kan jag nog hitta det? Skicka mig ett PM
 

jurassicjay

Cartier
Ohoj gott folk!
Hade nästan glömt denna tråd, men kom på att det kanske är kul att följa upp med en bild nu när den går igen!
Så här fin blev den!
Ps. Om någon här mot förmodan sitter och ruvar på en originallänk till denna, eller har något riktigt bra tips på annan länk eller rentav ett schysst band, hojta gärna till! Ds.

C93FD133-5106-4AFB-BE1E-689EE042F359.jpg
 

rogart-63

Patek
Ohoj gott folk!
Hade nästan glömt denna tråd, men kom på att det kanske är kul att följa upp med en bild nu när den går igen!
Så här fin blev den!
Ps. Om någon här mot förmodan sitter och ruvar på en originallänk till denna, eller har något riktigt bra tips på annan länk eller rentav ett schysst band, hojta gärna till! Ds.

C93FD133-5106-4AFB-BE1E-689EE042F359.jpg
Skönt att den funkar fint igen. Den lilla skruven på balanskloven ställde allt till det lite:p. Finns en annan modell som heter 7025-8099. Tror den länken funkar till denna. Men tror tyvärr den är svårfunnen oxå?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Ohoj gott folk!
Hade nästan glömt denna tråd, men kom på att det kanske är kul att följa upp med en bild nu när den går igen!
Så här fin blev den!
Ps. Om någon här mot förmodan sitter och ruvar på en originallänk till denna, eller har något riktigt bra tips på annan länk eller rentav ett schysst band, hojta gärna till! Ds.

C93FD133-5106-4AFB-BE1E-689EE042F359.jpg

Rolig historia!
...och riktigt snygg blev den till slut!

Måste du förresten köra länk?
Beroende på hur brett det är mellan bandhornen så kanske man hade kunnat hitta ett wafflegummi? Åtminstone till att du jagat rätt i länken...
Det blir ju inte nödvändigtvis mindre 62MAS om man väljer att gå den vägen.
 

Karlssons

Omega
Ohoj gott folk!
Hade nästan glömt denna tråd, men kom på att det kanske är kul att följa upp med en bild nu när den går igen!
Så här fin blev den!
Ps. Om någon här mot förmodan sitter och ruvar på en originallänk till denna, eller har något riktigt bra tips på annan länk eller rentav ett schysst band, hojta gärna till! Ds.

C93FD133-5106-4AFB-BE1E-689EE042F359.jpg

Riktigt snyggt! Kul att den fick komma till liv igen å slippa botten av hinken.
 

Lithium

Cartier
Törs man fråga vad det kostade att serva den? Jag har en likadan som behöver all kärlek i världen men har inte kommit till skott ännu.
 
Topp