• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Poor mans Grand Seiko, vad tror ni?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Funderar på att sälja några klockor för att finansiera en ny modd.
Planen är en Seiko SARB033 och att byta visarna...

857800d1351146861-buying-my-first-seiko-287114d1313583443-stahlband-fuer-seiko-spirit-z-b-sarb033-dscn6620.jpg


...till dessa visarna. Helt silvriga, eller blå sekundvisare. Vad tror ni?
IMG_1915.jpg


Här är Grand Seiko -stilen jag är ute efter.
GrandSeikoHighBeat36000.jpg

Grand-Seiko-hi-beat-14.jpg


Kan inte riktigt bestämma mig för om blått mot svart bakgrund skulle bli snyggt eller inte.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag funderar lite på läsbarheten. Den kanske blir kass om man har svart urtavla och blå sekundvisare. :|
Blåa sekundvisare brukar ju bara kombineras med ljusa urtavlor.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
yonsson skrev:
Jag funderar lite på läsbarheten. Den kanske blir kass om man har svart urtavla och blå sekundvisare. :|
Blåa sekundvisare brukar ju bara kombineras med ljusa urtavlor.

Vit tavla eller champagne är ju klart bättre
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Poor mans Grand Seiko, vad tror ni?

yonsson skrev:
Jag funderar lite på läsbarheten. Den kanske blir kass om man har svart urtavla och blå sekundvisare. :|
Blåa sekundvisare brukar ju bara kombineras med ljusa urtavlor.
Hur ofta kollar Du sekunderna? Blå visare och svart tavla; det blir läckrast på bild! :)
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Poor mans Grand Seiko, vad tror ni?

Blir nog grymt snyggt oavsett vit eller svart tavla. Men tror inte på blå sekundvisare...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag mailade Harold och frågade om han hade en bild med visarna installerade.

Han skickade denna som en kund till honom tagit.

seikomaticSCVS00311.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rber skrev:
Kommer blir grymt. Hade dock satsat blå sekund endast om du kör på vit tavla.

Jepp. Det blir silvriga visare helt och hållet på svart tavla. Får se om jag sparar den gamla sekundvisaren eller byter till den nya. Visarna är beställda och pengar inhämtade. Så fort de landar ska klockan beställas. :)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Poor mans Grand Seiko, vad tror ni?

Du kanske kan custom modda en med svart tavla och blå visare till mig sen?? :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klocka och visare är beställt. :mrgreen:

Jag kan ju för övrigt meddela att jag inte har postat en enda korrekt bild på klockan här. Den jag visat är en SCVS003 och den jag beställt är en SARB033.

De är dock slående lika och jag misstänker att få personer ser skillnaderna innan de studerat klockorna länge. Det som skiljer är lumens placering på urtavlan, att SARBen har sekundmarkeringarna på en chapter ring istället för direkt på urtavlan, texten på urtavlan, samt länken. Det enda jag gillar mer på SCVSen är att priset 450kr lägre, samt att lumen är mot utsidan av urtavlan. Sen gillar jag ju verkligen oysterlänkar framför jubileelänkar, så då fick det bli SARBen.

Edit: SARBen är nyare som modell än SCVSen.
003vs0331.jpg
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Poor mans Grand Seiko, vad tror ni?

Ajdå, tog Du fel ref på en Seiko?! :mrgreen:

Märkligt lika dock! Att lumen är snyggare på utsidan håller jag med om, men bara när Du påpekar det...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Camo00 skrev:
Ajdå, tog Du fel ref på en Seiko?! :mrgreen:

Det bär emot att säga ja, men första bilden tog jag fel på från början och sen orkade jag inte byta ut den. Det är ju lätt att se skillnad på texten på urtavlan, men det luriga med första bilden är att länken sitter så bra på den. På de jag sett innan där man bytt länk, ser man tydligt att den inte passar. Det var inte så att jag beställde fel klocka direkt. Då hade jag blivit tokig. Länken ser man ju stor skillnad på. Och texten och priset som sagt.

Presidentlänken hade jag nog fått panik på, så den modellen var egentligen aldrig ett alternativ. Jag tror även sarben får ett bättre djup i urtavlan i och med chapterringen. Linjer neråt brukar ju ge en känsla av djup. Nu kommer jag på mig själv med att övertala mig själv i efterhand att jag valde rätt. Komiskt att det alltid blir så. :)
 

Itson

Omega
yonsson skrev:
Nu kommer jag på mig själv med att övertala mig själv i efterhand att jag valde rätt. Komiskt att det alltid blir så. :)

Been there, done that. Funderade jus vad du hade tänkt införskaffa istället för Bambinon. Jag har helt missat den här tråden. Sarben verkar som en snygg klocka och ett bra val. Hoppas på lite bilder sen:).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bambinon är riktigt fin, men det kändes onödigt att ha en dressare som jag så sällan skulle använda. Min PMGS (kan det fastna som en ny term kanske? :) ) kommer ju att bli mindre kostymdressig och mer åt det vardagsdressiga hållet. Det är ju inte varje dag jag har kostym på mig, om man säger som så.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Eftersom jag är kostnadsmedveten, men framförallt pank, så köpte jag klockan via watchhubs som gratis uppgraderade frakten till DHL, samt visarna via Yobokies. Jag håller även på att snacka med Rob om originalseikovisare i samma stil som alternativ till Yobokies-visarna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klart man kan! Förutsatt att visaren har bra kvalle, så tror jag det skulle bli riktigt snyggt! Har kikat på de minut/timvisarna som alternativ, men jag tror de är lite för tjocka stilmässigt till den klockan jag beställt. Passar perfekt på din dock! Den är riktigt snygg den där! Det finns en del riktigt sexiga kort på Nätet på den motsvarande svarta modellen.
 
Topp