• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Portabel AC i mindre lägenhet - köpråd sökes

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
God kväll! :)

Eftersöker lite hjälp. Det är nämligen så att min lilla lägenhet lider av ett ganska så stort problem så fort vädret vänder åt det varmare hållet. Lägenheten blir varm som en bastu under somrarna, vilket gör det en gnutta olidligt att vistas där under dagarna. Lösningen på problemet verkar vara en portabel AC, men jag har ingen som helst erfarenhet av diverse AC-fabrikat och annat relevant. Söker därmed hjälp från er sida för att kunna finna rätt i djungeln.

Jag har inga problem med att gå mot något högre prissatt. Vill hellre ha något riktigt effektivt och hållbart (samt möjligtvis lite tystare) än ett budgetalternativ som ställer till med besvär. Så en budget uppemot cirka 7000kr bör väl göra susen? Det viktigaste är att den klarar av att kyla lägenheten väl samt snabbt. Storleken på bostaden är 35m² samt att det är högt i tak. Jag har väldigt stora fönster, så fönsterkittet till maskinen bör vara stort nog (eller kunna kompletteras) för att kunna fästas. Är inte heller så händig, så vore bra ifall installationen av fönsterfästet är åt det enklare hållet. Ett bonus vore möjligtvis adderad Wi-Fi-funktion så man kan aktivera AC:n innan man beger sig hemåt. Som nämnt så är lägenheten relativt liten, så en för stor apparat riskerar att ta mer plats än nödvändigt. Därmed behövs kanske inte en stor maskin som är till för att kyla ned en 100m²-lägga.

Vad rekommenderar ni? Vet att Electrolux erbjuder en del i sitt sortiment, annars har jag sett att AC:n från Wood's verkar få bra betyg i olika tester.

Uppskattar all hjälp. Tack på förhand! :)
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Kika här är mitt tips:
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Kika här är mitt tips:
Tack, men jag har redan kikat i den tråden. Såg dock inga specifika apparater nämnas.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Wood's enheter låter bra mycket från sina kompressorer. Mellan 55-65 DB (65 har min på full effekt). Så att ha den i sovrummet är uteslutet (Iaf för mig om jag inte har öronproppar i). Dom flesta av deras modeller har iaf timer,osäker på WiFi då min är några år gammal.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Wood's enheter låter bra mycket från sina kompressorer. Mellan 55-65 DB (65 har min på full effekt). Så att ha den i sovrummet är uteslutet (Iaf för mig om jag inte har öronproppar i). Dom flesta av deras modeller har iaf timer,osäker på WiFi då min är några år gammal.
Wood's Silent-modeller verkar finnas med wifi. Har dock läst att de inte är så "silent" som namnet antyder. Hur ser det ut med andra märken som t.ex. Electrolux? Ingen här som har några rekommendationer?
 

marw

Panerai
2-Faktor
Tveksam till om en portabel konsumt AC kommer klara av att kyla din lägenhet. Jag bodde en gång i en etage lägenhet med ca 40 kvm på övervåningen och det var hopplöst att kyla med en konsumt AC för runt 6k. Dock blir det väl något bättre så klart. Har inget köpråd men de jag testat har i mitt tycke haft en hög ljudvolym generellt. Dock behöver inte det vara avgörande. Kör man AC ngn timme eller två innan man går och lägger sig i sovrummet med stängd dörr så får man ned temperaturen ordentligt. Jag hade inga problem att varma dagar sänka den från 27 grader till under 20 i sovrummet om dörren dit var stängd. En vanlig fläkt av god kvalitet kan i stort vara knäpptyst. Själv har jag parkerat min ac i källaren och tar bara fram den om det blir tokvarmt.
Bor du i sthlm så brukar jag gå förbi en butik på Birger Jarlsgatan som heter luftmiljöbutiken. De ser ut att ha väldigt många maskiner hemma och uppställda. Där borde du kunna få goda råd och se maskinerna live samt lyssna på ljudvolym. Kanske till och med möjligt att låna hem?
 
Senast ändrad:

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Får leverans av en Wood’s Silent Wifi på måndag som är tänkt att kyla sovrummet under dagen. Kan återkomma med synpunket när den är igång sen.
 
Topp