• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Posta dina klocklöften för 2019!

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Då var det dags för årets upplaga; vad ska du åstadkomma i klockväg under 2019?
Vad ska in, vad ska ut, ska det utökas, ska det minskas, ska det kanske inte handlas alls? (hemska tanke!!)

För egen del, Paneristigalning som jag är, är planen att galenskapen fortsätter på samma tema även 2019. Planerna kretsar kring hur nuvarande trippel ska utökas:

DA66C95F-29A3-4E7B-9384-8AE6BCCFAD59.jpeg


En Bettarini (PAM911, 44mm), en Luminor 1950 Submersible (PAM671 Bronzo, 47mm) och en Radiomir 1940 (PAM932, 47mm) ska kompletteras.
Det som känns mest naturligt är en klassisk Radiomir med wirelugs och en Luminor 1950 som inte är en Sub.

De som primärt konkurrerar om nästa plats eller två in är:

1. Vad gäller Radiomir är planen att den klassiska PAM232 ska få göra familjen sällskap.

703FA751-D259-4712-84EA-BD8CBABDA829.jpeg


2. Den legendariska PAM127, aka. Fiddy, den första klockan som tillverkades i Luminor 1950-caset, känns som ett fantastiskt komplement till samlingen.

D3A84491-7056-4610-BE55-37BCC34AC73C.jpeg


3. Ett annat alternativ till 127 är PAM665. Detta är i princip en 372, den av så många så älskade, men i 665-utförandet kommer den med en brun sunburst-tavla jag tycker är fullständigt underbar. 665 är en riktig outsider, då den är limiterad till endast 30 (!) exemplar. Den är en special edition släppt enbart till en i sammanhanget nästan legendarisk italiensk AD vid namn Ferretti i samband med dennas 30-årsjubileum.

E6B2EF92-D085-4233-A74C-AE0F9A7C8241.jpeg


4. En tanke lämnas öppen åt eventuella släpp som görs under SIHH eller senare under året, och som för mig är något utöver det vanliga. PAM932 var ett sådant släpp 2018 som ju ledde till ett köp..

Hur går era tankar?
 
Senast ändrad:

NRE

Vacheron
2-Faktor
Ah! Som jag har längtat efter den här tråden.

För ett år sedan skulle jag bestämma mig för vad det skulle bli till 30årsdagen. I efterhand känns det som jag tog ett bra beslut.
IMG_20181207_082718014.jpg

Jag skulle även dra ner på KS-användandet på kvällarna för att blidka frugan. Det gick faktiskt ganska väl. Å andra sidan är jag inte längre föräldraledig så nu har jag ju hela arbetsdagar att lägga på forumet. Fantastiskt.

Slutligen skulle jag sluta köpa klockor som jag bara använder någon enstaka gång. Det gick åt helvete. Finns ju massa kul att testa.

Nästa år får jag se vad budgeten tillåter. Familjen väntar tillökning så en del pengar kommer försvinna i det hålet.

Jag är med i en passaround på en SS Worldtimer 41 och om den är så bra som jag hoppas blir det förmodligen en sån. Jag löste sommardykaren redan denna höst med en PH200M men jag är sugen på att prova Black Bay. Jag har dessutom insett att jag inte är en vintagekille även om designen tilltalar mig. Så - sluta köpa vintage, de används knappt iallafall.

Sammanfattningsvis, Sjöö Sandström Worldtimer 41, Tudor BB och köpstopp på klockor som jag "kan klicka hem bara för att prova".

Visst fan, jag saknar min Samurai. En sån ska in också.
IMG_20180414_152248119_HDR.jpg
 

zzaphod

Cartier
1. Att försöka lära mig mer inom detta fascinerande och oerhört stora område jag har ramlat in i :)
2. Bygga upp en liten samling med klockor jag gillar
3. Skaffa mig eller bygga mig en Winder

Skulle det råka bli en Rolex så vore det ju kul, eller kanske en Panerai ;-)
 
Senast ändrad:

1965ek

Patek
2-Faktor
Kvar: FOIS
Ut: Heuer 1000
In: GS 37mm Quartz eller DJ eller Explorer... samt GS GMT eller nya Seamaster eller BB58...
Och en beater typ tuna eller mm200/300
Vet redan nu att det kommer ändra sig och att jag skjuter högt nu
 
Mitt problem är att jag som student är alldeles för fattig för att köpa någon ny klocka, men även att jag är för fäst vid min aqua terra för att sälja den. Förhoppningsvis kan jag unna mig en en ny klocka efter sommaren när sommarlönen har kommit. I så fall lutar det starkt åt en IWC Ingenieur 3239.
Edit: lägger till en bild snodd från internet så att det blir lite roligare.
DSC_0443_k_zpse461785d.jpg
 

St Maxime

KS Explorers Club
Kvar: FOIS
Ut: Heuer 1000
In: GS 37mm Quartz eller DJ eller Explorer... samt GS GMT eller nya Seamaster eller BB58...
Och en beater typ tuna eller mm200/300
Vet redan nu att det kommer ändra sig och att jag skjuter högt nu

Går snabbt i hockey! Vill minnas att ambitionen bara i förrgår var att vara kvar även med Heuer:n :)

Skämt åsido - bra mål!
 

St Maxime

KS Explorers Club
Då ska vi se: vet ju egentligen bättre än att avge klocklöften så kallar det kanske målsättning istället:)

Året (2019) ska förhoppningsvis sluta med samma antal klockor som det börjat (absolut inte fler - den är viktig och svår....)

Ut: en omega som ska bort.

In: vill verkligen - i skrivande stund - ha en reverso classique (medium) med stålboett.

Sen gör det inget om jag äntligen kommit mig för att prova en exp2 och/eller en DD :)
 

Pave

Cartier
2-Faktor
1. Köpa en dykare, en GS om en sådan dykare släpps i kvarts under 2019.
2. Om ovanstående ej sker, en annan dykare med blå tavla, lutar åt en Breitling.
3. Inga fler inköp och inget som lämnar.
 
  • Like
Reactions: JDH
Topp