• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Posten om ingenting

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Mer än att fan vad frustrerande det är ibland. Att klockintresset svänger, utvecklas, förändras så att klockor man köper på sig och är skit nöjd över plötsligt är för stora, för små, för tunga, för lätta, fel färg på tavlan mm mm. Och det är ju inte en direkt billig hobby och förutom vissa rolex modeller så tar man ju alltid en jävla smäll när man flippar.
Många säger ju "vänta med köp tills du vet vad du vill ha" men det är fan inte lätt när det man vill ha hela tiden förändras.
Ja ja nu fick jag ur mig det, nu skall jag fundera på om jag skall flippa min "gral" helvete.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Posten om ingenting

Förstår vad Du menar. Hållit mig till lågbudget än så länge, men oj vad lätt att förköpa sig och sen ångra sig... "Den såg ju så läcker ut"... Haha... :)
 

Isodor

Audemars
Tror du måste finna lite ro i själen genom att behålla klockorna och tycka de själva är schyssta dinkor. Man kan inte få allt här i livet.

Självklart finns det oändligt många dinkor man kan tänka sig att ha, men jag har även funnit det kul att se andra paketöppningar här på klocksnack, då får man ta del utav dom!
 

max

Dancing Queen
haha jo det är rätt bökigt.

DOCK angående kostnad för hobbyn så vill jag slänga in en åsikt. Klockhobbyn är j*vligt billig, iaf i längden.
Jag har hållit på med bilhobby i många herrans år och det är en DYR hobby, man köper en bilsate för 250kkr beggad, trimmar och kittar den för 150kkr, man ska besiktiga, serva, nya däck, garageplats osv, och sen två år senare är man glad om man får 180kkr tillbaks på det hela.
Säg att man istället slänger in 100kkr i klockhobbyn, eller säg 400kkr för att kunna jämföra. Då har man lite servicekostnader löpande men när man skall sälja får man, om man gjort kloka köp, tillbaka en stor del. Procentuellt sett extremt mycket mer än ovanstående biltok fått.

Sen är det med klockor att om man köper en ny så är det svårt att få tillbaka samma summa de första åren då folk såklart hellre köper en ny än en beggad för samma pris, men efter några år när modellen gått ur produktion osv så kryper priserna uppåt igen.
Vill man bara lägga en liten peng säg klockor i 1-2kkr-klassen med korta intervaller är tyvärr ganska svårt då den procentuella prissänkningen såklart blir stor, för om man köper en ny för 2000kr kan man såklart inte sälja den för 1800kr då väääldigt få personer skulle välja beggat för att spara 200kr.

I den nedre prisklassen så gäller det nog att köpa bra objekt beggade, att köpa unika konstiga saker som få gillar kan vara roligt men är såklart svårt ur ekonomisk flippningssynvinkel.

Bara en reflektion.

PS. sen är GTG:er dels extremt trevliga men även väldigt bra för att kunna prova lite klockor som ser trevliga ut på bild men man aldrig sett i verkligheten, så man får prova dem innan man slår till. Man får även lite perspektiv och kan rikta in sig lite mer på slutmål istället för delmål med stora förluster.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Sånt händer, vissa kommer bort från beteendet andra är kvar i ständiga flipps för alltid (typ jag). Inte att förglömma heller att det är roligt testa olika klockor. Även fast förlora pengar inte är kul, men så är det ju med mkt i livet. Bättre prova än leva i ovisshet :mrgreen:
 

max

Dancing Queen
PS. Man skall aldrig, jag upprepar ALDRIG, räkna på vad en hobby kostar! Det kommer bara göra dig deprimerad :)

PS2. Alla köp första 9 månaderna i denna hobby bör vara beggagnatköp efter noga priskoll! You will flip it, no exceptions! :roll:
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Beastie skrev:
Mer än att fan vad frustrerande det är ibland. Att klockintresset svänger, utvecklas, förändras så att klockor man köper på sig och är skit nöjd över plötsligt är för stora, för små, för tunga, för lätta, fel färg på tavlan mm mm. Och det är ju inte en direkt billig hobby och förutom vissa rolex modeller så tar man ju alltid en jävla smäll när man flippar.
Många säger ju "vänta med köp tills du vet vad du vill ha" men det är fan inte lätt när det man vill ha hela tiden förändras.
Ja ja nu fick jag ur mig det, nu skall jag fundera på om jag skall flippa min "gral" helvete.

+1 en riktig jävla skit hobby det här...
 

Hardy

Thug
tycker att en stor del av hobbyn är att flippa:)

finns ju inget roligare än att öppna ett paket men en ny (för stunden) favorit.
bara härligt att få uppleva den känslar ofta.
 

Ninen79

Audemars
Jockinho skrev:
Sånt händer, vissa kommer bort från beteendet andra är kvar i ständiga flipps för alltid (typ jag). Inte att förglömma heller att det är roligt testa olika klockor. Även fast förlora pengar inte är kul, men så är det ju med mkt i livet. Bättre prova än leva i ovisshet :mrgreen:

+1 :)
Man lever bara en gång!
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Fan det är rätt! Man lever bara en gång och så länge man inte lånar pengar och dekadensen inte drabbar familjen så är det kanske skit samma. Jag behövde nog bara lite uppmuntrande ord, är ev på gång att att släppa en dryg månadslön på en klocka och man får ju alltid Ågren då.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag har till dags dato aldrig förlorar vid flipp. Köper heller nästan aldrig nytt eller i Sverige.

Kan man tänka sig handla beggat och på ex Chrono24 finns det pengar att hämta
 
U

urinvånaren

Guest
Hardy skrev:
tycker att en stor del av hobbyn är att flippa:)

finns ju inget roligare än att öppna ett paket men en ny (för stunden) favorit.
bara härligt att få uppleva den känslar ofta.

Har själv aldrig sålt en enda klocka bara handlat & handlat, blir liksom en besatt samlare, kul men dyrt och väldigt roligt :)
 

Hardy

Thug
urinvånaren skrev:
Hardy skrev:
tycker att en stor del av hobbyn är att flippa:)

finns ju inget roligare än att öppna ett paket men en ny (för stunden) favorit.
bara härligt att få uppleva den känslar ofta.

Har själv aldrig sålt en enda klocka bara handlat & handlat, blir liksom en besatt samlare, kul men dyrt och väldigt roligt :)

om man ändå kunde göra så, då skulle man inte ha problem med just denna fråga :)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Posten om ingenting

max skrev:
PS2. Alla köp första 9 månaderna i denna hobby bör vara beggagnatköp efter noga priskoll! You will flip it, no exceptions! :roll:

Rätt sjukt, men det stämmer nästan exakt på mig! Nio månader +- några veckor av klockintresse och enbart klockor jag sålt vidare eller inte blir av med för att de är skrot...
Först efter denna inkörningsperiod fick jag tag i en som känns rätt och som, om jag flippar den, handlar mer om att få loss pengar än att jag ångrar mig... :)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Posten om ingenting

Chrisse skrev:
Jag har till dags dato aldrig förlorar vid flipp. Köper heller nästan aldrig nytt eller i Sverige.

Kan man tänka sig handla beggat och på ex Chrono24 finns det pengar att hämta

Fint, då vet vi det när vi ska pruta på Dina klockor... ;)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Camo00 skrev:
Chrisse skrev:
Jag har till dags dato aldrig förlorar vid flipp. Köper heller nästan aldrig nytt eller i Sverige.

Kan man tänka sig handla beggat och på ex Chrono24 finns det pengar att hämta

Fint, då vet vi det när vi ska pruta på Dina klockor... ;)

Varför tror du inte jag förlorar pengar på mina klockor?
Jag är ett gnidet as som gärna inte prutar :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
max skrev:
PS. Man skall aldrig, jag upprepar ALDRIG, räkna på vad en hobby kostar! Det kommer bara göra dig deprimerad :)

PS2. Alla köp första 9 månaderna i denna hobby bör vara beggagnatköp efter noga priskoll! You will flip it, no exceptions! :roll:

Sant! You will flip!
 
Topp