• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postens rekommenderat, försäkring gäller ej klockor?

Oli

Omega
2-Faktor
Hej,

Läste precis igenom lite villkor på PostNord för deras rekommenderade tjänst som så ofta används för att skicka klockor. I villkoren står bland annat klockor som ett undantag, att de alltså inte täcks av försäkringen vid skadat eller försvunnet innehåll.
http://www.postnord.se/sv/Documents/PDF/sammanfattning-varuforsakring-direktbetalande.pdf

Är rekommenderat med andra ord helt onödigt?
Ja i stort sett.. Iallafall på dyrare klockor.
Man får skicka värde från företagscenter.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är rekommenderat med andra ord helt onödigt?
Inte helt onödigt. Skickade med värde nu i veckan och frågade om skillnaden. "De går i samma bur" svarade han. I princip samma säkerhet fast slutstation inte är Ica/Hemköp utan företagscenter. Jag skickar nästan aldrig med värde, utan brukar skicka med REK.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Inte helt onödigt. Skickade med värde nu i veckan och frågade om skillnaden. "De går i samma bur" svarade han. I princip samma säkerhet fast slutstation inte är Ica/Hemköp utan företagscenter. Jag skickar nästan aldrig med värde, utan brukar skicka med REK.
Brukar också nästan alltid skicka med REK. Dock har det hänt på lite dyrare ur att jag lagt den där extra hundringen för att verkligen vara safe.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Inte helt onödigt. Skickade med värde nu i veckan och frågade om skillnaden. "De går i samma bur" svarade han. I princip samma säkerhet fast slutstation inte är Ica/Hemköp utan företagscenter. Jag skickar nästan aldrig med värde, utan brukar skicka med REK.

Fast det gör dem inte.

(Jobbat på både Posten och Bring)

:)
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Hej,

Läste precis igenom lite villkor på PostNord för deras rekommenderade tjänst som så ofta används för att skicka klockor. I villkoren står bland annat klockor som ett undantag, att de alltså inte täcks av försäkringen vid skadat eller försvunnet innehåll.
http://www.postnord.se/sv/Documents/PDF/sammanfattning-varuforsakring-direktbetalande.pdf

Är rekommenderat med andra ord helt onödigt?

Det där gäller väl bara tilläggsförsäkringen som är möjlig att lägga till? Rekommenderat ska ge ersättning upp till 10k så länge klockans värde inte överstiger 10k då ersättningen isåfall blir 0.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Hej,

Läste precis igenom lite villkor på PostNord för deras rekommenderade tjänst som så ofta används för att skicka klockor. I villkoren står bland annat klockor som ett undantag, att de alltså inte täcks av försäkringen vid skadat eller försvunnet innehåll.
http://www.postnord.se/sv/Documents/PDF/sammanfattning-varuforsakring-direktbetalande.pdf

Är rekommenderat med andra ord helt onödigt?
Läs inte instruktionen till kylskåpet om du vill veta hur TV:n funkar.
 

Rivalen

Rolex
Det där gäller väl bara tilläggsförsäkringen som är möjlig att lägga till? Rekommenderat ska ge ersättning upp till 10k så länge klockans värde inte överstiger 10k då ersättningen isåfall blir 0.
och med
Pratade med PostNord i veckan och hon sa som du säger. Rek brev är klocka försäkrad upp till och med 9999:- (upp till 10000:- ?) med stupstock= 10001:- så får du noll.

Tror inte du kan tilläggsförsäkra varken värde eler rek, utan det finns för t ex postpaket inrikes (där vet jag inte om du får skicka klockor) och notera att du kan bara tilläggsförsäkra nya varor ej begagnade. Finns ingen hanndläggare på PostNord som kan detta ända ner i botten. Hon lovade återkomma per mail, men inget hände.

Alla frågetecken och tror och kanske är till för att du skall känna dig manad att kolla med PostNord direkt och gärna få svaret skriftligt för just ditt scenario - det tror jag är bäst.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ah, det är väl att ta i, tycker jag. Man kan också se det som att man inte helt förstått sammanhanget. Värderingen av budskapet ligger i betraktarens ögon.
 
Topp