Edit oktober 2021:
Det är i stort sett omöjligt att förstå vilka faktablad och villkor som gäller för de tjänster man köper i postnordappen, eftersom de använder olika produktnamn för vad som skulle kunna vara smama tjänst. REK verkar heta "Extra säkert" i appen, men det framgår inte med 100% att det verkligen är så.
Gamla nyheter här, tål att upprepas
Bara för att jag råkade ha infon till hands efter att ha googlat i diskussion med annan medlem. Tycker infon är inte 100% lätt att hitta. Upplever ofta förvirring hos erfarna medlemmar jag gör affärer med. Hör saker som att klockor inte skulle omfattas av REK, tror det är gamla villkor som inte gäller längre. Gäller dock för tilläggstjänsten "varuförsäkring" som kombineras med andra fraktyper än REK och Värdefrakt. Se nedan.
Källor:
www.postnord.se
www.postnord.se
Infon nedan saxad från faktablad och från villkors-pdf:er från länkarna.
Brev Skicka Lätt
Tjänsten köps enbart via postnord.se eller postnordappen och är inte samma sak som de blåa påsarna hos ombud. Denna tjänst är spårbar. De blåa påsarna är inte spårbara, om man inte betalar extra uttöver påsens kostnad.
För skicka lätt gäller: "Vid förlust, minskning, skada eller försening av försändelser skickade
med tjänsten återbetalas högst erlagt porto för försändelsen."
Frakttypen "REK inrikes" (obs skillnad 10tkr och 25 tkr REK vs REK Extra!)
Från ombud (typ ICA-butiken) eller företagscenter, till ombud eller företagscenter.
PostNord lämnar ersättning för förlorat eller skadat Rek och Rek Retur med högst 10 000 kr (5000 kr vid betalningsmedel). Ersättningen beräknas på det styrkta marknadsvärdet. Överstiger innehållet ett marknadsvärde om 10 000 kronor, utgår ingen ersättning vid förlust eller skada. PostNord lämnar ersättning för förlorat eller skadat Rek Extra med högst 25 000 kr (5 000 kr vid betalningsmedel). Ersättningen beräknas på det styrkta marknadsvärdet. Överstiger innehållet ett marknadsvärde om 25 000 kr utgår ingen ersättning vid förlust eller skada.
Frakttypen "Värde"
Från företagscenter till företagscenter, ej via ombud öht! Går alldeles utmärkt att använda som privatperson.
PostNord lämnar ersättning för förlorat eller skadat Värde med högst 10 000 kronor om innehållet är betalningsmedel och med högst 50 000 kronor vid övrigt innehåll. Ersättningen beräknas på det styrkta marknadsvärdet. Överstiger innehållet det tillåtna marknadsvärdet, utgår ingen ersättning vid förlust eller skada.
Tilläggstjänsten "Varuförsäkring", tilläggstjänst till andra frakttyper än REK och Värde.
Edit oktober 2021: det är oklart om denna fortfarande är tillgänglig för direktbetalande kunder. Verkar bara vara för avtalskunder.
Citat villkor:
Det finns innehåll som Varuförsäkringen inte täcker, bland annat följande.
Slut citat.
Källa: https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/tillaggstjanster-for-foretag/varuforsakring
Jag uppfattar varuförsäkringens syfte mer som "jag vill skicka ett dyrt luftfilter till en industrimaskin", en vara som har högt värde men som inte anses vara stöldbegärlig på samma sätt som undantagna varor.
Det är i stort sett omöjligt att förstå vilka faktablad och villkor som gäller för de tjänster man köper i postnordappen, eftersom de använder olika produktnamn för vad som skulle kunna vara smama tjänst. REK verkar heta "Extra säkert" i appen, men det framgår inte med 100% att det verkligen är så.
Gamla nyheter här, tål att upprepas
Bara för att jag råkade ha infon till hands efter att ha googlat i diskussion med annan medlem. Tycker infon är inte 100% lätt att hitta. Upplever ofta förvirring hos erfarna medlemmar jag gör affärer med. Hör saker som att klockor inte skulle omfattas av REK, tror det är gamla villkor som inte gäller längre. Gäller dock för tilläggstjänsten "varuförsäkring" som kombineras med andra fraktyper än REK och Värdefrakt. Se nedan.
Källor:

Priser, porto, villkor för privatpersoner | Privat
Här hittar du prislistor, portotabeller, faktablad och övriga villkor så att du snabbt hittar den information du söker. För privatpersoner och direktbetalande företag.
Tjänstevillkor för direktbetalande kunder | Företag
Här presenterar PostNord tjänstevillkor för direktbetalande företags- och privatkunder. Läs mer här.
Infon nedan saxad från faktablad och från villkors-pdf:er från länkarna.
Brev Skicka Lätt
Tjänsten köps enbart via postnord.se eller postnordappen och är inte samma sak som de blåa påsarna hos ombud. Denna tjänst är spårbar. De blåa påsarna är inte spårbara, om man inte betalar extra uttöver påsens kostnad.
För skicka lätt gäller: "Vid förlust, minskning, skada eller försening av försändelser skickade
med tjänsten återbetalas högst erlagt porto för försändelsen."
Frakttypen "REK inrikes" (obs skillnad 10tkr och 25 tkr REK vs REK Extra!)
Från ombud (typ ICA-butiken) eller företagscenter, till ombud eller företagscenter.
PostNord lämnar ersättning för förlorat eller skadat Rek och Rek Retur med högst 10 000 kr (5000 kr vid betalningsmedel). Ersättningen beräknas på det styrkta marknadsvärdet. Överstiger innehållet ett marknadsvärde om 10 000 kronor, utgår ingen ersättning vid förlust eller skada. PostNord lämnar ersättning för förlorat eller skadat Rek Extra med högst 25 000 kr (5 000 kr vid betalningsmedel). Ersättningen beräknas på det styrkta marknadsvärdet. Överstiger innehållet ett marknadsvärde om 25 000 kr utgår ingen ersättning vid förlust eller skada.
Frakttypen "Värde"
Från företagscenter till företagscenter, ej via ombud öht! Går alldeles utmärkt att använda som privatperson.
PostNord lämnar ersättning för förlorat eller skadat Värde med högst 10 000 kronor om innehållet är betalningsmedel och med högst 50 000 kronor vid övrigt innehåll. Ersättningen beräknas på det styrkta marknadsvärdet. Överstiger innehållet det tillåtna marknadsvärdet, utgår ingen ersättning vid förlust eller skada.
Tilläggstjänsten "Varuförsäkring", tilläggstjänst till andra frakttyper än REK och Värde.
Edit oktober 2021: det är oklart om denna fortfarande är tillgänglig för direktbetalande kunder. Verkar bara vara för avtalskunder.
Citat villkor:
Det finns innehåll som Varuförsäkringen inte täcker, bland annat följande.
- Värdefulla föremål med ett värde som överstiger 520 EUR per paket till exempel ädla metaller, ädelstenar, äkta pärlor, pälsar, mattor, klockor, konstverk, antikviteter, kuponger och inträdesbiljetter.
Slut citat.
Källa: https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/tillaggstjanster-for-foretag/varuforsakring
Jag uppfattar varuförsäkringens syfte mer som "jag vill skicka ett dyrt luftfilter till en industrimaskin", en vara som har högt värde men som inte anses vara stöldbegärlig på samma sätt som undantagna varor.
Senast ändrad: