• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Potential lurendrejare på blocket

Vill varna er att det är nån på blocket som kallas sig för "Adam" som försöker köpa klockor f2f men vill föra över pengar med SEB bank och "har inte" SWISH. När man säger att pengarna måste synas på konton först innan man lämnar över klockan så tappar personen kontakt snabb.

Hans telefonnummer är registrerat som en bilhandlare men när jag letade upp butiken så finns den inte.

Om ni har varit i kontakt med personen och vill har mer info så PM mig.

Var försiktig där ute :)
 
Nejnej, han vill mötas f2f och göra banköverföring och "visar" mig att överföring är gjort. Men då vi inte har samma bank så kommer jag inte kunna ser överföring förrän imorgon.

Men det skummaste ändå är att hans nummer är registrerat till en butik som inte finns.
 
Fy fan vilken rysare! Skulle du sälja något fint?

Minns ej om det var en GMT eller en Daytona i guldstål.
Möttes på Bergströms Ur för att att verifiera äktheten (Trots fullset)
Bergströms meddelade att vi skulle få lämna in klockan isf.
Killen litade på mig och vi gick till min bil p.g.a vädret för att slutföra affären.

Han använder min laptop för att logga in på sin bank (SEB) vilket även jag har.
Först kollar jag inte på skärmen av respekt för honom. Men så säger han "Klart"

Jag tittar på skärmen, och det är inte alls klart...
Överföringen går inte igenom för att han har inte mer än 10.000 < på kontot.

Jag påpekar med lite halvirriterad ton att det inte alls är klart.
Då hävdar han att "Jo men jag kan sätta överföringsdatum på Måndag, det kommer in pengar då ifrån mitt andra konto på Forex)

Jaha, bra tänkte jag. Han har Forex.
"Det har jag med" säger jag, så du kan föra över dit.
Men då har pengarna redan dragits ifrån hans Forexkonto sa han.

Nu lät jag ännu mer irriterad och frågade om han försöker driva med mig och tar mig för en idiot?
Slutar med att jag ber honom lämna bilen.

Minns ej vad han kallade sig. Men det var en stor (tjock) kille med utländsk bakrund.
 

Husse

Patek
Nejnej, han vill mötas f2f och göra banköverföring och "visar" mig att överföring är gjort. Men då vi inte har samma bank så kommer jag inte kunna ser överföring förrän imorgon.

Men det skummaste ändå är att hans nummer är registrerat till en butik som inte finns.
Det går alldeles utmärkt att skapa hittepånummer!
För några år sedan reggade en obehaglig jävel i Solna ett telefonnummer i mitt namn. Ingen kollar vem som reggae vad! Han lånade dessutom mitt personnummer för att använda på någons stulna körkort och gjorde fakeannonser på blocket!
Så länge körkortet bara var elektroniskt gick det inte att fälla för förfalskning!
Mysigt värre när folk började ringa och fråga efter prylar de ”köpt” av mig...
 
Det går alldeles utmärkt att skapa hittepånummer!
För några år sedan reggade en obehaglig jävel i Solna ett telefonnummer i mitt namn. Ingen kollar vem som reggae vad! Han lånade dessutom mitt personnummer för att använda på någons stulna körkort och gjorde fakeannonser på blocket!
Så länge körkortet bara var elektroniskt gick det inte att fälla för förfalskning!
Mysigt värre när folk började ringa och fråga efter prylar de ”köpt” av mig...

Yes tyvärr är det så.
Med dagens appar är det ännu enklare.. (Truecaller t.e.x)
Du kan ju kalla dig Bo Fink 65år från Happaranda och länka till ett falskt socialt media konto..
 

Mauritz

Rolex
Snart är det ända raka att endast skicka efter betalning skett. Tror @Compiss skrev något liknande in någon annons tidigare, vilket jag tyckte var kanon. Var försiktiga där ute...
 

Bas

Patek
Här på forumet är det väl alltid pengar först och sedan skicka varan?
Det vågar man ju inte göra på blocket osv, inte jag iaf :)
 
Vad som händer är att folk gör f2f deal, de visar att de har "skickat" pengarna med mobilen men det är bara en sken, folk lämnar iväg klockan och pengarna kommer aldrig fram. Jag har lärt mig genom KS, ingen pengar på konto, ingen klocka.
 
Ruskigt är ordet!
Går snart bara att använda välrenommerade firmor oavsett vad det gäller! Trist.

Ja man skall inte möta en köpare utan att ha gjort lite research.
Gärna spårbart telefonnummer och en blank eller positiv sökning på Google. (Merinfo, Lexbase m.m)

Tycker man redan på förhand att personen verkar suspekt så ta med en vän och möt personen t.e.x inne på en bank eller hos en urmakare. Och be er vän förvara box och cert/garantibevis/kvitto.

Vad som händer är att folk gör f2f deal, de visar att de har "skickat" pengarna med mobilen men det är bara en sken, folk lämnar iväg klockan och pengarna kommer aldrig fram. Jag har lärt mig genom KS, ingen pengar på konto, ingen klocka.

Ja, vem har inte Swish 2017 lixom?
Kontanter kan jag tänka mig att ta emot beroende på vem köparen är, får man konstiga vibbar så undviker jag det med. Lättare att bli rånad på ett kuvert med några buntar i än att bli tvingad att Swisha någon under hot (Även om jag har läst att det sista inträffat en del)


Kolla bara vad som hände i Göteborg förra veckan.
En kille la ut en annons på sin Audi RS7 på Blocket med telefonummer och spårbart registreringsnummer.
Han vaknade på fullaste allvar i sin säng av att två killar med rånarluvor stod och höll en pistol emot hans huvud.
Givetvis gav han dom nycklarna till bilen, och han blev fysiskt oskadd. Men ändå?
Tjuvarna åkte igenom en poliskontroll i 200km/h senare samma dag, vägrade stanna och smet ifrån Polisen.
Ett par timmar senare under biljakten så körde dom emot trafiken med bilen för att komma undan Polisen, men tillslut blev dom gripna....

Så det där med att folk väljer att retuschera registreringsnummer, ta bort telefonnummer ifrån annonser och kräver spårbart telefonnummer är inte bara noja..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Snart är det ända raka att endast skicka efter betalning skett. Tror @Compiss skrev något liknande in någon annons tidigare, vilket jag tyckte var kanon. Var försiktiga där ute...
Vadå snart? Detta är ju ett gammalt "trick", hos vissa banker kan även avbryta en transaktion som genomförts efter att banken stängt för dagen. Har diskuterats massa gånger.
 

Mauritz

Rolex
Vadå snart? Detta är ju ett gammalt "trick", hos vissa banker kan även avbryta en transaktion som genomförts efter att banken stängt för dagen. Har diskuterats massa gånger.
Som jag skrev snart är det ändast skicka som gäller efter mottagen betalning. Kommenterade väl inget om ”trick” eller va jag otydlig på något sätt??
 

Jax

Cartier
Efter att ha läst om allt som sker så vete f-n om jag skulle tordes att lägga ut en dyrare klocka på Blocket. Det känns tryggare här på KS.
Sen håller jag med er övriga. Ingen leverans förrän pengarna är synliga på mitt konto.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Tack för heads upp. Är ganska restriktiv med att lägga upp kapitalvaror på blocket. När jag hyrde ut min bostadsrätt i Malmö för ett år sedan via blocket fick jag ca 20 brev per dag. Det var ett utsnitt av befolkningen som chockade mig. Blev mycket humor också förstås... en del av breven är nu printade och hänger på kylen.
 

niclashill

Cartier
Ja, luriga grejer detta. Lösningen vid F2F är ett ställe båda parter vet har övervakningskameror (bank är bra, postkontor, vissa affärer etc). Alltid swish. Alltid på kontot innan skick.
 
Topp