• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Power reserve visare på klocka snyggt eller fult

mudu69

Basic
Personligen gillar jag klockor med "Power Reserve" visare.
Vad tycker ni andra? Gillar ni det? Eller tycker det förstör en klocka.

Om du gillar visa din klocka med Power Reserve visare.

Här är mina 2 med Power Reserve...
C0D3EDF4-2D36-4EDC-ACE7-D48583C44B74.jpeg

Jag tycker det är coolt. Och det kan absolut vara snyggt.

Största problemet är att power reserve och de klockor jag gillar sällan (aldrig) sammanfaller.

Lite synd! :D

Senast ändrad:
Fult. Och poänglöst. Är det en manuell ska du ju helst dra upp dagligen iaf för tidhållningen. Och är det en automat som är i rotation så drar du så klart upp den om den legat åt sidan några dagar.
Fast sanningen att säga så är jag egentligen bara irriterad på det för att Grand Seiko har gjort det till nån sorts markör för sina springdrives. Nån komplett totalidiot har beslutat att om du vill ha springdrive så måste du gilla estetiken i att ha en PR visare på tavlan, med endast några få dyra undantag. Det är lika dumt som om någon hade bestämt att om du vill ha GMT funktion så måste tavlan alltid vara grön (eller ha blå/röd vridring).

Fult. Och poänglöst. Är det en manuell ska du ju helst dra upp dagligen iaf för tidhållningen. Och är det en automat som är i rotation så drar du så klart upp den om den legat åt sidan några dagar.
Fast sanningen att säga så är jag egentligen bara irriterad på det för att Grand Seiko har gjort det till nån sorts markör för sina springdrives. Nån komplett totalidiot har beslutat att om du vill ha springdrive så måste du gilla estetiken i att ha en PR visare på tavlan, med endast några få dyra undantag. Det är lika dumt som om någon hade bestämt att om du vill ha GMT funktion så måste tavlan alltid vara grön (eller ha blå/röd vridring).

Förstår hur du tänker och hade gärna haft en spring drive utan datum och kraftreservsindikator också, men jag är personligen helt OK med att den är där

Rimligt, det sist nämnda brukar det finnas alternativ till dock.

De flesta kvartsklockor går betydligt längre än så :)
Hehe.. juste... minst ett år.... stämmer. Sedan finns flera typ ecco drive från Citizen.
Men tänkte mer på en helautomatisk/mekanisk. Undrar vilken klocka då har längt power reserve.
10 toppar nu i min begränsade kunskap. Någon med mer?

Hehe.. juste... minst ett år.... stämmer. Sedan finns flera typ ecco drive från Citizen.
Men tänkte mer på en helautomatisk/mekanisk. Undrar vilken klocka då har längt power reserve.
10 toppar nu i min begränsade kunskap. Någon med mer?

A. Lange und Söhne gjorde ju en med 31 dagar ("Monats-Werk" som de skriver på tavlan)

swiss-a-lange-sohne-lange-31-replica-up-to-86-off-1.jpg

Och Hublot gjorde en med 50 dagar fast den är rätt speciell...

A. Lange und Söhne gjorde ju en med 31 dagar ("Monats-Werk" som de skriver på tavlan)

swiss-a-lange-sohne-lange-31-replica-up-to-86-off-1.jpg

Och Hublot gjorde en med 50 dagar fast den är rätt speciell...

31 dagar, en hel månad....ok det var mkt. Väldigt snygg tysk klocka!

Min ögon behöver symmetri. Kan va snyggt, men när det inte är symmetriskt blir det knepigare för mig. GS varianter gillar jag inte, men det finns ju andra exempel här i tråden som ser riktigt bra ut, men det är ju verkligen en personlig åsikt 🙂. Verkar ju onekligen praktiskt på en manuell klocka.

Tillbaka
Topp