• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PP Aquanaut eller AP RO som komplement till Daytona?

Vilken av dessa två skulle komplettera min Daytona 116520 bäst?

  • Patek Philippe Aquanaut 5167

    Röster: 60 37.0%
  • Audemars Piguet Royal Oak 15202

    Röster: 102 63.0%

  • Totala väljare
    162
P

Philippe Stern

Guest
För att den är ful? :)
Väldigt många köper Omega men det är inte ett bevis på att de gör särkilt spännande klockor...?
Inser att jag nog kommer få på pälsen av alla Omega fanboys nu. PP-killarna bryr sig nog inte.
Helt rätt. Jag bryr mig mer om Devil ska bajsa i Humlan eller på Valhallavägen imorgon samt bajsets konsistens.
 

Gnocchi

Omega
2-Faktor
Royal Oak vinner enligt mig.

Edit: Varför? Båda är onekligen drömklockor. AP:n är väl snäppet större och lite billigare. AP:n känns råare enligt mig varför jag hade valt den. Men svårt att göra fel mellan de klockorna.
 
Senast ändrad:
Varför inte sätta ett gummiband på Daytonan och köpa en AP RO på länk? Då får du en sportigare på gummi och en riktigt snygg klassiker från AP på länk.

Jag gillar hur du tänker:)
Faktum är att tanken var att byta till svart tavla och köra svart Rubber B på Daytonan när jag köpte den, men efter dem första dagarna vart jag kär i både länken och den vita tavlan. Men det du nämner skulle mycket väl kunna vara ett alternativ!
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Hade hoppats att du skulle svara då jag sett att du haft alla tre (om än i rosé och vitguld):)
Ditt argument om en ikon mot en instegsklocka var faktiskt mycket träffsäkert och inget jag reflekterat över hittills.
Har sneglat mot 5711 men AP:n slog ut den, och känner precis som du och många andra nämner
att 5167 med gummi kompletterar Daytonan väldigt bra. Som jag skriver ovan får jag en känsla
av att PP:s design kanske löper större risk att bli tråkig efter ett tag jämfört med AP:n,
växlar givetvis från person till person men tror du det kan vara så?

Som svar på din sista fråga:
Jag är diplomatisk så jag säger inte att Aquanauten är tråkig men jag tycker att AP'n är en roligare klocka och jag tror aldrig att jag kommer att ledsna på designen.
Jag tycker den ser lika modern ut idag även fast den designades på 70-talet vilket man inte kan säga om alla klockor som är över 40 år gamla.
För mig betyder det att modellen kommer att se aktuell ut om ytterligare 40 år också.
 

Rey

Rolex
Tycker att båda är grymt schyssta på sina egna sätt. 15202 är estetiskt mer tilltalande möjligtvis med 5167 har någonting som får mig att hajja till, är den snygg? Är den ful? Kanske både och? Hade själv kört på 5167, bättre komplement till Daytona samt lite mer casual vilket känns lockande!
 

E.Z.

Panerai
15202:n är snyggare! Och det borde gå att sätta på ett läderband på den så har du en helstål stål och en med läderband
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
15202 är finare, snyggare men mer av en primadonna.
Men skulle passa den mer stubbiga Daytonan.

Jag bytte min 5167 mot en 15202, men är nu tillbaks till 5167.
5167 är en så onödig klocka att den blir cool tycker jag.

15202, snygg

image.jpeg
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag gillar det som inte är lika lätt att älska. Ingen kan påstå att 15202 är annat än svinsnygg men den får då också ett lägre kulturellt värde. Allt underbart här i livet tillhör segmentet "lära sig att älska" (tänk vin, kaffe, whiskey, konst etc.) Väldigt få älskade tex rödvin från början men man lär sig med tiden att tycka om och sedan utveckla en kärlek till det.

Så är många pateker för mig. Vid första ögonblicket är de inte lika enkla att älska men med tiden växer de, och motståndet/komplexiteten i början tror jag bidrar till att jag gillar det svåra mer än det enkla. Det är därför min favorit-nautilus är 5712. Det talar till fördel för nöten om jag skulle göra valet. Ja det och att jag gillar varumärket Patek betydligt mer än AP med sina ändlösa processioner av limiterade vulgoklockor för nyrika araber och ryssar i min mening urholkar ett av världens finaste varumärken.

Med det sagt så hävdade Genta att royal oaken var hans bästa design (om jag inte minns fel) och den är onekligen en av klockvärldens allra största ikoner (vilket man inte kan anklaga nöten för). Dessutom är 15202 förjävla snygg...
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Ett härligt problem!
Jag skulle gå på 15202. PPn är för sportig med sitt gummi, APn är otroligt härlig med sin länk. Hade valet stått mellan 15202 och 5711 hade ddt varit svårare.

Vill tillägga att PPn gärna skulle hamna i min låna alla dagar.
 

Tre333

Cartier
Dagens I-lands problem? :) AP RO får min röst för jag gillar den mer men skulle gärna vilja se dem live för att se om det är någon större skillnad :)
 

JEK

Cartier
PP 5167 är i verkligheten en av de trevligaste klockorna. Sportig samtidigt som den utan problem klarar kostym + att tavlan är otroligt fin. Den växer otroligt mycket då man bär den.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Baserat på omröstningen i den här tråden har du fel

På vilket vis?
Omröstningen tar ju inte upp varken sportighet, kostymkrav, fin tavla eller att den skulle växa. Så @JEK har helt rätt.

Däremot är det en svår jämförelse, två så olika klockor.
15202 är rasande fin, men om man jämför med 5711 så åker den på spö, med råge (tycker jag)
 

Klasvegas

Omega
Jag la min röst på PP, just för att jag tycker den är snyggare. Ännu en gång är det bevisat att smaken är som baken! Hoppas du blir nöjd med den klockan du väl väljer sen! ;)
 

kmg

Patek
2-Faktor
På vilket vis?
Omröstningen tar ju inte upp varken sportighet, kostymkrav, fin tavla eller att den skulle växa. Så @JEK har helt rätt.

Däremot är det en svår jämförelse, två så olika klockor.
15202 är rasande fin, men om man jämför med 5711 så åker den på spö, med råge (tycker jag)
Får jobba mer med smileys så att ironin framgår. Det hela är ju högst subjektivt...
Edit: :happyhappy:
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Du blir nöjd oavsett. Jag har en 5167 och är sjukt nöjd, jag har den som komplett till min Daytona 116515. Har aldrig ägt 15202 men väl en 15300. Mitt nästa köp blir garanterat 15202 :)
 
Topp