• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PP Nautilus 40th Anniversary

Kairo

Panerai
Här är de, 5976/1G och 5711/1P, i wg och platina respektive. Vad tycks?
5976/1G är begränsad till 1300st, kostar $96 390. 0,29ct på tavlan.
5711/1P är begränsad till 700st, kostar $113 400.
IMG_1974.JPG

IMG_1972.JPG

IMG_1975.JPG
 

Bilagor

  • IMG_1971.JPG
    IMG_1971.JPG
    49.6 KB · Visningar: 40
  • IMG_1975.JPG
    IMG_1975.JPG
    114.6 KB · Visningar: 41
Senast ändrad:

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag och @Niklas messade lite om de här innan och vi studsar också på ingraveringen i tavlan. Har det brunnit i pallet på hela designavdelningen hos Patek? Att ingen i något led av kvalitetssäkring säger -"hörni, den där texten på urtavlan ser för-e-jävlig ut"...?!
 

Kairo

Panerai
Tycker de kunde gjort som på 5975 och graverat in texten angående 40-årsjubileumet på boettlocket istället. Dock gillar jag skarpt den blå urtavlan med diamantindex!
 

kirex

Cartier
5976 är ju en bjässe i sammanhanget. Vid en första anblick ser den ju ut som en 5980. Men så var det inte:
Dimensions 5976:
Diameter (10 to 4 o'clock): 44 mm
Width (9 to 3 o'clock incl. crown): 49.25 mm
Length (lug to lug): 49.60 mm
En dresser på 44 mm kräver en rejäl handled!

Skulle jag bli erbjuden en 5976 skulle jag nog slå till, men med en volym på 1 300 ex är det osannolikt att kunna få köpa den. Det samma gäller 5711 som endast kommer att tillverkas i 700 ex. Med största säkerhet kommer 5711 att vara den populäraste modellen av dessa två och därmed bli ännu svårare att få tag i. Med c:a 700 st Patek AD blir det endast en i genomsnitt per AD. Men prisfaktorn gör initialt att suget minskar något tror jag. De kostar ju väldigt mycket pengar. I SEK blir det väl 1,1 MSEK för 5711 och 1,0 MSEK för 5976, med vår moms.

Hade de släppt en 40-årsmodell av 5711 i stål, med denna blåa tavla, hade det verkligen varit en "kioskvältare". Men det ligger inte i Pateks intresse som handlar mer om att vara väldigt exklusiva och verkligen hålla på sina klockor och tillverka dem i en volym som klart understiger vad marknaden önskar, vilket också gjort dem till vad de är.

Min bedömning oavsett vad man tycker om designen på loggan, som är svår att förstå, så kommer dessa klockor att vara eftertraktade och mycket svåra att få tag i.
Min uppfattning är att de skulle endast skrivit "40th Anniversary" eller något liknande och lagt det i vitt under Geneve som @watchesarefun föreslaget på forumet. Vidare verkar det som om de har fått göra en kompromiss. 40-års loggan ser ju för övrigt helt olika ut om man jämför 5711 (tvåradig logga) med 5976 (enradig logga). Det kanske var så att man först tog fram en 44 mm variant som skulle representera 40-års jubileet, 5976. Men sedan var nog trycket mycket stort på Patek att även förnya succén med 5711/P, i en 40-års variant, så då blev det kanske så här.
PP logga.jpg


Boxen som bägge (5976 och 5711) levereras i är snygg tycker jag.
pp_04.jpg
 
Senast ändrad:

MJ24

Patek
2-Faktor
Patek är ju ett märke med lång historia, betydligt längre än från 1976, så därför skulle i alla fall jag inte vilja ha det på tavlan.
 

Chattras

Cartier
Texten förstör hela urtavlan i mitt tycke och skapar lite känslan av en "reklam-klocka". Dock är jag helt 100 på alla kommer säljas på direkten till olika samlare (läs investerare) för att sedan komma ut på marknaden till hutlöst mycket högre pris om några år.
 

månljus

Panerai
5976 är ju en bjässe i sammanhanget. Vid en första anblick ser den ju ut som en 5980. Men så var det inte:
Dimensions 5976:
Diameter (10 to 4 o'clock): 44 mm
Width (9 to 3 o'clock incl. crown): 49.25 mm
Length (lug to lug): 49.60 mm
En dresser på 44 mm kräver en rejäl handled!

Skulle jag bli erbjuden en 5976 skulle jag nog slå till, men med en volym på 1 300 ex är det osannolikt att kunna få köpa den. Det samma gäller 5711 som endast kommer att tillverkas i 700 ex. Med största säkerhet kommer 5711 att vara den populäraste modellen av dessa två och därmed bli ännu svårare att få tag i. Med c:a 700 st Patek AD blir det endast en i genomsnitt per AD. Men prisfaktorn gör initialt att suget minskar något tror jag. De kostar ju väldigt mycket pengar. I SEK blir det väl 1,1 MSEK för 5711 och 1,0 MSEK för 5976, med vår moms.

Hade de släppt en 40-årsmodell av 5711 i stål, med denna blåa tavla, hade det verkligen varit en "kioskvältare". Men det ligger inte i Pateks intresse som handlar mer om att vara väldigt exklusiva och verkligen hålla på sina klockor och tillverka dem i en volym som klart understiger vad marknaden önskar, vilket också gjort dem till vad de är.

Min bedömning oavsett vad man tycker om designen på loggan, som är svår att förstå, så kommer dessa klockor att vara eftertraktade och mycket svåra att få tag i.
Min uppfattning är att de skulle endast skrivit "40th Anniversary" eller något liknande och lagt det i vitt under Geneve som @watchesarefun föreslaget på forumet. Vidare verkar det som om de har fått göra en kompromiss. 40-års loggan ser ju för övrigt helt olika ut om man jämför 5711 (tvåradig logga) med 5976 (enradig logga). Det kanske var så att man först tog fram en 44 mm variant som skulle representera 40-års jubileet, 5976. Men sedan var nog trycket mycket stort på Patek att även förnya succén med 5711/P, i en 40-års variant, så då blev det kanske så här.
PP logga.jpg


Boxen som bägge (5976 och 5711) levereras i är snygg tycker jag.
pp_04.jpg
Boxen är inspirerad av boxen som kom med den första Nautilusen.

Texten sabbar allt för mig.
 

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Tycker om Nautilus vanligtvis, men den där är på tok för stor. Osmakligt i mina ögon vilket känns fel när det kommer till PP.
 
Topp