• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pröva Submariner i Stockholm mot t.ex. cigarrprovning

Kondoren

Omega
Hej, Jag vet inte om detta är en något naiv och orealistisk fråga. Men jag undrar om det är någon vänlig person här på Klocksnack som skulle kunna låta mig få pröva en Submariner av den senaste sexsiffriga modellen någonstans i Stockholm. Oberoende av utseendetyp.

Jag köpte en Rolex Datejust i stål i februari, men tror nu att en Submariner i TT är mer min person. Problemet är att jag har mycket små handleder. Vänster handled är ca 16 cm.

När jag provat i butik kan man visserligen simulera hur den skulle se ut på handleden, men inte få känslan av att faktiskt ha den runt handleden och känna hur den känns och beter sig.

Eftersom jag redan kanske gjort ett felköp, vill jag undvika att göra ett till. Jag är orolig för att Submarinern ska vara för stor och tung och dra sig fram och tillbaka på handleden. Jag vet att man kan reglera den i små steg, men skulle gärna vilja känna hur den känns på handleden, på riktigt.

Egentligen är det lite konstigt att köpa dyra klockor utan att kunna pröva hur de sitter på, utan endast "lägga" dem över handleden. I varje fall för mig som har liten handled går det ju inte att prova på riktigt.

Submarinerägaren måste alltså ha ganska små handleder, så att länken kan regleras till ca 16 cm. Tacksam för om någon skulle vilja barmhärtiga sig över min förfrågan.

Jag kan bjuda på cigarr eller något annat för besväret.

Jag är 50 år, gymnasielärare, en s.k. "Svensson".

Kondoren
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vettig fundering, det är inte optimalt att testa hos AD.

Passa på att delta på någon GTG, så får du garanterat möjlighet att testa diverse olika modeller i rätt storlek. :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Och här har du en bild på en 114060 rakt ovanifrån - även min handled är 16 cm.
image.jpg


Schysst snoozarn!
 

Kondoren

Omega
IMG_6523.jpg
Tack för responsen!

Särskilt till Snoozarn som fått PM och till Ernesto. Bra med en referensbild med en submariner på en 16 cm handled. På dig ser den i varje fall jättebra ut. Stor, men absolut inte för stor.

Skickar med en bild när jag provade en i stål i butik i Berlin för några helger sedan. För eventuella kommentarer om storleken.

Men egentligen är det en i TT och med svart urtavla som jag är ute efter. Den är bara för snygg, tycker jag.

Måste förresten erkänna att jag inte vet vad ett gtg är. En sammankomst av något slag förmodar jag.

Kondoren.
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Get together, gtg, sammankomst :) Man träffas ett gäng och tar en öl, kaffe, matbit och klämmer på varandras klockor. Oftast i landets större städer :(

Borde inte AD erbjuda sig att ta bort någon länkbit så att en seriöst intresserad kund kan testa om det verkligen är rätt klocka för personen i fråga?
 

tissoter

Audemars
Get together, gtg, sammankomst :) Man träffas ett gäng och tar en öl, kaffe, matbit och klämmer på varandras klockor. Oftast i landets större städer :(

Borde inte AD erbjuda sig att ta bort någon länkbit så att en seriöst intresserad kund kan testa om det verkligen är rätt klocka för personen i fråga?

Mer lantis-gtg tycker jag vi ska satsa på :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
GTG är grymt ur klämma synpunkt. Det är Wi s "fel" eller förtjänst att jag köpte en vintage DJ. Testade hans över en öl under "ryss-gtgn" sedan dess har modellen funnits i bakhuvudet...
 

Kondoren

Omega
Tack Snoozarn!!

Mycket givande provning av din stålsubmariner och trevligt samtal.

Verkligen mycket vänligt av dig att ta dig tid och hjälpa till.

Klockan satt ju bra på mig och kändes trots sin tyngd helt rätt runt min 16 cm handled.

Som sagt är beslutet därmed taget.

Har nu inlett processen med att sälja min Datejust och köpa en Submariner TT med svart urtavla. Mailet är redan skickat.

Målsättningen är att inom en månad kunna återkomma med en paketöppning av klockan.

Mvh
Kondoren
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man vänjer sig i princip alltid vid storleken även om man kan tycka en klocka är för stor/liten vid snabb provning.

Brukar tillämpa tredygnsregeln, dvs man använder enbart den klockan i tre dygn. Det funkar alltid.

Har för övrigt köpt i princip alla mina klockor på distans utan att jag sett dem IRL före köp. Man lär sig tolka bandbredd, case size, lug-lug, tjocklek efter ett tag och kan på så sätt på förhand veta vilka klockor man tycker passar bäst storleksmässigt.
 

Sond

Patek
Hej, Jag vet inte om detta är en något naiv och orealistisk fråga. Men jag undrar om det är någon vänlig person här på Klocksnack som skulle kunna låta mig få pröva en Submariner av den senaste sexsiffriga modellen någonstans i Stockholm. Oberoende av utseendetyp.

Jag köpte en Rolex Datejust i stål i februari, men tror nu att en Submariner i TT är mer min person. Problemet är att jag har mycket små handleder. Vänster handled är ca 16 cm.

När jag provat i butik kan man visserligen simulera hur den skulle se ut på handleden, men inte få känslan av att faktiskt ha den runt handleden och känna hur den känns och beter sig.

Eftersom jag redan kanske gjort ett felköp, vill jag undvika att göra ett till. Jag är orolig för att Submarinern ska vara för stor och tung och dra sig fram och tillbaka på handleden. Jag vet att man kan reglera den i små steg, men skulle gärna vilja känna hur den känns på handleden, på riktigt.

Egentligen är det lite konstigt att köpa dyra klockor utan att kunna pröva hur de sitter på, utan endast "lägga" dem över handleden. I varje fall för mig som har liten handled går det ju inte att prova på riktigt.

Submarinerägaren måste alltså ha ganska små handleder, så att länken kan regleras till ca 16 cm. Tacksam för om någon skulle vilja barmhärtiga sig över min förfrågan.

Jag kan bjuda på cigarr eller något annat för besväret.

Jag är 50 år, gymnasielärare, en s.k. "Svensson".

Kondoren

DU kan vara helt lugn. EN Sub kommer att passa. Vanligt folk är så hysteriskt intresserade av klockor på 41-45 mm att en Sub kommer upplevas helt perfekt. Du riskerar mest att någon kommenterar att den inte är större...

Är du dock en helt självständig individ och inte alls bryr dig om vad andra säger och vad modet föreskriver så blir svaret det samma.. :D. Men är du fortfarande orolig så köp en begagnad Sub 14060M. De är lite nättare.
 

JohnDoe

Rolex
Hej, Jag vet inte om detta är en något naiv och orealistisk fråga. Men jag undrar om det är någon vänlig person här på Klocksnack som skulle kunna låta mig få pröva en Submariner av den senaste sexsiffriga modellen någonstans i Stockholm. Oberoende av utseendetyp.

Jag köpte en Rolex Datejust i stål i februari, men tror nu att en Submariner i TT är mer min person. Problemet är att jag har mycket små handleder. Vänster handled är ca 16 cm.

När jag provat i butik kan man visserligen simulera hur den skulle se ut på handleden, men inte få känslan av att faktiskt ha den runt handleden och känna hur den känns och beter sig.

Eftersom jag redan kanske gjort ett felköp, vill jag undvika att göra ett till. Jag är orolig för att Submarinern ska vara för stor och tung och dra sig fram och tillbaka på handleden. Jag vet att man kan reglera den i små steg, men skulle gärna vilja känna hur den känns på handleden, på riktigt.

Egentligen är det lite konstigt att köpa dyra klockor utan att kunna pröva hur de sitter på, utan endast "lägga" dem över handleden. I varje fall för mig som har liten handled går det ju inte att prova på riktigt.

Submarinerägaren måste alltså ha ganska små handleder, så att länken kan regleras till ca 16 cm. Tacksam för om någon skulle vilja barmhärtiga sig över min förfrågan.

Jag kan bjuda på cigarr eller något annat för besväret.

Jag är 50 år, gymnasielärare, en s.k. "Svensson".

Kondoren
På kaplans auktioner är det fritt att pröva, de har ofta subs inne
 

Pope

Cartier
Detta jevfla babbel om handledsmått....
Har det nån betydelse överhuvudjevflataget?

Trams!!!
 
Topp