• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prag!

Erik1

Patek
2-Faktor
Påväg att boka nu, har någon tips på bra billiga hotell? I vilken del av staden borde vi bo?

Vart ska vi dagtid? Kvällstid? Nattetid? Vad ska man rentav skippa? Gärna tips på sådant som inte nämns i turistguider, typ något område man bör besöka osv.

Reser med flickvännen och hon gillar mat, shopping, fest och att strosa runt, jag gillar arkitektur, modern konst, klockor(såklart) och fest.
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Skulle rekommendera att leta hotell så nära torget i Gamla stan (Staromestske Namesti) som möjligt, då har ni nära till det mesta. På / precis bredvid torget finns även den astronomiska klockan som är ganska glovänlig.

Vad det gäller shopping (inkl. klockor) så är det Parizska som gäller.

Gillar man öl så kan jag rekommendera att besöka något mindre bryggeri :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Fest i Prag: karlovy lazne. Satan vilka bortglömda kvällar man haft där :angel:
Boka VIP innan för typ 400kr per person så får man fri sprit hela natten. Var senast där ett gäng killar och det spårade värre än i baksmällan-filmerna :cool:
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Fest i Prag: karlovy lazne. Satan vilka bortglömda kvällar man haft där :angel:
Boka VIP innan för typ 400kr per person så får man fri sprit hela natten. Var senast där ett gäng killar och det spårade värre än i baksmällan-filmerna :cool:
Haha det ser riktigt tacky ut? http://www.karlovylazne.cz/media.php?#!prettyPhoto[pp_gal]/2/

Vill inte ha fest som i Magaluf eller Sunny beach utan mer åt Wall/ V, Silencio club (Paris) , vicious club (Rom), Berns 2.35:1 osv. hållet hehe. Men tack för tipsen! :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Restaurang Kulaták för grymt gott kött.
"La bodeguita del medio" nära Karlsbron för en god cigarr ackompanjerad av live kubansk musik.

Jag bodde i Holesovice som är lite av Prags "Södermalm". Väldigt trevligt med massa fik man kan sitta på.
 

Kakob

Cartier
Le Grill är en jäkligt trevlig restaurang, ligger på Hybernská 1002/12 i ett hotell som heter The Mark. Var där två ggr förra året, extremt nöjd båda :) Dock alltid varit väldigt lugnt med gäster, så troligen inga problem att få bord med kort varsel. Var rekommenderade av Michelin förr men är det nog inte längre.
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Le Grill är en jäkligt trevlig restaurang, ligger på Hybernská 1002/12 i ett hotell som heter The Mark. Var där två ggr förra året, extremt nöjd båda :) Dock alltid varit väldigt lugnt med gäster, så troligen inga problem att få bord med kort varsel. Var rekommenderade av Michelin förr men är det nog inte längre.

Käkade på Le Grill jag också, rekommenderas här med!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Haha det ser riktigt tacky ut? http://www.karlovylazne.cz/media.php?#!prettyPhoto[pp_gal]/2/

Vill inte ha fest som i Magaluf eller Sunny beach utan mer åt Wall/ V, Silencio club (Paris) , vicious club (Rom), Berns 2.35:1 osv. hållet hehe. Men tack för tipsen! :)
Det är olika våningar och barer inne på stället sen där du styr om du vill ha magaluf eller Berns. Det finns allt från schlagerbar till bar med topless tjejer i burar, till rökfylld källare, till överklass vip-område... Det är lekland för vuxna i alla åldrar. Ni kanske inte gillar det, men det borde upplevas :)
Bra att du har tjej, då behöver du inte oroa dig över att vakna upp nånstans totalt random hos en tjej som inte kan ett ord förutom tjeckiska. Eller ångesten över en person i sällskapet aldrig hittade hem till hotellet och var missing i 12-timmar. :confused:
 

Maxim

Cartier
Jag föredrar att röra mig kring ställen där turisterna inte hittar till, så slipper man dem :) Finns en del spännande museer kring floden också, om man går norrut från karlsbron.
 

Korsvold

Omega
Var där på en snabbvisit över påsk. Festade inte direkt men landade en kväll på en cocktail bar som hette Black Angels som var riktigt trevlig. Låg vid Staromestske Namesti/gamla stans torg.

Vad gäller boende som bodde vi ca 10 min från centrum på ett ställe som hette Hotel Duo. Helt okej standard och pris. Hade jag åkt igen hade jag kunnat tänka mig att bo likadant, tunnelbanan funkade kanon så känner inget behov av att bo mitt i smeten egentligen.
 

Guinness

Cartier
Var där för två år sedan och bodde på slottssidan av karlsbron. Grymt mycket turister vilket var lite drygt, gick inte att öppna fönstret på hotellet då alla turistguider pratade utanför. Schysst hotel dock som hette något med gamla gåsen. Granne med parlamentet.
 

jandan

Panerai
När vi var i Prag för några somrar sen, var det väääldigt varmt, så AC på rummet kan vara ett tips att kolla efter om ni ska åka mitt i sommaren.
Men det kanske bara var just då, jag har ingen riktig koll på vädret där nere,,,
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Här ska du äta! Köp KOBE kött.
image.jpg
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Påväg att boka nu, har någon tips på bra billiga hotell? I vilken del av staden borde vi bo?

Vart ska vi dagtid? Kvällstid? Nattetid? Vad ska man rentav skippa? Gärna tips på sådant som inte nämns i turistguider, typ något område man bör besöka osv.

Reser med flickvännen och hon gillar mat, shopping, fest och att strosa runt, jag gillar arkitektur, modern konst, klockor(såklart) och fest.
Hyr lägenhet, behöver du Pragtips skicka ett PM.
 

Veratio

Cartier
Finns det inga lite mer vettiga tips på restauranger? Det är ju lätt att hitta bra mat om man betalar över 1000-lappen per person, bara kolla tripadvisor - där finns ju massor. Jag gillar sådana ställen också, men älskar tanken på en stor pork knuckle eller något sånt på en bakgata på något trevligt ställe.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Finns det inga lite mer vettiga tips på restauranger? Det är ju lätt att hitta bra mat om man betalar över 1000-lappen per person, bara kolla tripadvisor - där finns ju massor. Jag gillar sådana ställen också, men älskar tanken på en stor pork knuckle eller något sånt på en bakgata på något trevligt ställe.
Några pärlor för mat & öl:Cafe Louvre, Klasterni Zenk, U Kroka, Zly Casy, U Tri Ruzi, Zdeneks oysterbar. För allt i världen missa inte Jelínkova Plzeňská Pivnice bästa Urquellen i stan, menyn är något begränsad rotmos, korv, dock var för sig men senap ingår:)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Zly Casy, notan slutade på 180 sek för 3 pers, soppa, köttgryta med knödel, samt 2 pilsner per gubbe. Ölutbudet är minst sagt imponerande har aldrig sett något liknande!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Finns det inga lite mer vettiga tips på restauranger? Det är ju lätt att hitta bra mat om man betalar över 1000-lappen per person, bara kolla tripadvisor - där finns ju massor. Jag gillar sådana ställen också, men älskar tanken på en stor pork knuckle eller något sånt på en bakgata på något trevligt ställe.

Ett riktigt hett tips. Ta tunnelbanan till Dejvická och besök restaurang Kulatak. Jag och tjejen upptäckte denna restaurang när vi letade efter den bästa ankan i stan och de har verkligen en fantastisk anka. Dessutom får hela den övriga menyn det att vattnas i munnen. Priserna är väldigt rimliga, portionerna enorma och många tjecker äter där.

https://www.google.se/maps/place/Ku...2!3m1!1s0x470b952463729913:0x4e9b9d0355415a77
http://www.kulatak.cz/
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Åker till Prag om två veckor med vänner+respektive. Är tipsen ovan fortfarande det som gäller eller har annat dykt upp som bör testat? Vill ha bra restauranger och bra nattklubb, stannar fre-sön. Tar tacksamt emot tips eller glada tillrop om redan nämnda ställen i tråden :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Åker till Prag om två veckor med vänner+respektive. Är tipsen ovan fortfarande det som gäller eller har annat dykt upp som bör testat? Vill ha bra restauranger och bra nattklubb, stannar fre-sön. Tar tacksamt emot tips eller glada tillrop om redan nämnda ställen i tråden :)
Roxy/ Roxxy är en bra "vanlig" nattklubb, bra ljudsystem, stort dansgolv med en hylla ovanför och några små rum i valv. Dörr i dörr ligger en trevlig bar/ lounge som jag tror hänger ihop med klubben. SaZaZu ska vara bra med, har inte varit på klubbdelen själv men har hört att den ska vara bra. Kolla upp på hemsidan innan om de kör när ni är där. Cross club är steampunk meckat, skippade klubben då jag inte tyckte det verkade så bra men käkade där en av dagarna. Billigt men tog evigheter och var inte speciellt bra mat, lite kul att se då det är ganska speciellt dock. Chapeau Rouge är lite mer "underground" klubb om ni gillar det, jag brukar inte ha något emot det och techno men fick dåliga vibbar av folket som var där så vi lämnade ganska snabbt. Kika upp vilka som ska spela innan som alltid, råkade vara dubstepkväll när vi var där men haft vänner som tyckt att det varit schysst.

Undvik Duplex kvällstid, turistfälla med en massa "pub crawls" och fifflande bartenders, väldigt trevlig takterass dock så gå dit dagtid. SaZaZu är nog en av bästa restaurangerna jag varit på, lounge-känsla med house och sjukt god mat. Asiatiska smårätter, vi lät servitören komponera ihop 5-6 rätter och det blev riktigt bra. Le Grill var jag inte lika imponerad över, väldigt god förrätt men huvudrätten var inget speciellt öht. Billigt för att vara finkrog dock. Dagtid är det bara hitta någon krog utanför turistkvarteren, jag käkade en otroligt god husmanskost liknande rätt som hette "Hopl popl" tex.

Gillar du konst kan jag rekommendera Dox i Holesovice. Väldigt bra när vi var där, motsvarigheten till Moderna museet helt enkelt. Dancing house/ Tančící dům är lite rolig att besöka med om du gillar arkitektur, för 10 euro fick man entré till ett litet galleri i källaren/ markplan, tillgång till takterassen och en drink/ kaffe/ öl.

Holesovice är en trevlig stadsdel öht. tycker jag, kan väl jämföras med söder i Stockholm. Mycket små konstgallerier, designbutiker osv. Dock är det mesta stängt på söndagar.
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Roxy/ Roxxy är en bra "vanlig" nattklubb, bra ljudsystem, stort dansgolv med en hylla ovanför och några små rum i valv. Dörr i dörr ligger en trevlig bar/ lounge som jag tror hänger ihop med klubben. SaZaZu ska vara bra med, har inte varit på klubbdelen själv men har hört att den ska vara bra. Kolla upp på hemsidan innan om de kör när ni är där. Cross club är steampunk meckat, skippade klubben då jag inte tyckte det verkade så bra men käkade där en av dagarna. Billigt men tog evigheter och var inte speciellt bra mat, lite kul att se då det är ganska speciellt dock. Chapeau Rouge är lite mer "underground" klubb om ni gillar det, jag brukar inte ha något emot det och techno men fick dåliga vibbar av folket som var där så vi lämnade ganska snabbt. Kika upp vilka som ska spela innan som alltid, råkade vara dubstepkväll när vi var där men haft vänner som tyckt att det varit schysst.

Undvik Duplex kvällstid, turistfälla med en massa "pub crawls" och fifflande bartenders, väldigt trevlig takterass dock så gå dit dagtid. SaZaZu är nog en av bästa restaurangerna jag varit på, lounge-känsla med house och sjukt god mat. Asiatiska smårätter, vi lät servitören komponera ihop 5-6 rätter och det blev riktigt bra. Le Grill var jag inte lika imponerad över, väldigt god förrätt men huvudrätten var inget speciellt öht. Billigt för att vara finkrog dock. Dagtid är det bara hitta någon krog utanför turistkvarteren, jag käkade en otroligt god husmanskost liknande rätt som hette "Hopl popl" tex.

Gillar du konst kan jag rekommendera Dox i Holesovice. Väldigt bra när vi var där, motsvarigheten till Moderna museet helt enkelt. Dancing house/ Tančící dům är lite rolig att besöka med om du gillar arkitektur, för 10 euro fick man entré till ett litet galleri i källaren/ markplan, tillgång till takterassen och en drink/ kaffe/ öl.

Holesovice är en trevlig stadsdel öht. tycker jag, kan väl jämföras med söder i Stockholm. Mycket små konstgallerier, designbutiker osv. Dock är det mesta stängt på söndagar.

Sazazu såg riktigt spännande ut! Blir nog det en av kvällarna. Tyckte menyn på Le Grill inte alls lät särskilt trevlig. Tack för övriga tipsen :)
 

don.h

Cartier
Påväg att boka nu, har någon tips på bra billiga hotell? I vilken del av staden borde vi bo?
Vart ska vi dagtid? Kvällstid? Nattetid? Vad ska man rentav skippa? Gärna tips på sådant som inte nämns i turistguider, typ något område man bör besöka osv.
Reser med flickvännen och hon gillar mat, shopping, fest och att strosa runt, jag gillar arkitektur, modern konst, klockor(såklart) och fest.


Nedan följer de tips som jag själv fick av en bekant som studerade i prag. och alla var top notch!

Fantatisk restaurang vid bron. Dock lite dyrare/elegantare
http://www.kampagroup.com/en/gallery/kampa-park/



Sen finns det en drinkbar som heter Hemingway, väldigt trevlig personal, bra drinkar och dom ska även vara vassa på absinth http://www.hemingwaybar.cz/bar-prague/

Ölträdgårdarna är också bra, den bästa tycker jag är i Letnaparken. här kan du äta och dricka med en fin utsikt över stan. inte allt för jobbigt att gå upp. https://plus.google.com/109029394347858295130/about?gl=se&hl=sv

När det gäller mat så är första regeln att man måste boka bord. Man måste inte vara ute i svingod tid, samma dag eller kanske dagen innan räcker, men det går oftast inte att bara gå och leta runt middagstid för då är det fullt och reserverat överallt. De bokar typ även bord på caféer (..., inte lika nödvändigt men det förekommer, så vill man vara på den säkra sidan så boka även där.

La Bottega Di Finestra min favorit. Det är ett italienskt ställe som är som en butiksrestaurang intill den stora resturangen La finestra (som också är bra om man vill ha det lite finare) med god mat, trevlig stämning och bra personal. Och en efterättsmonter.....http://lafinestra.labottega.cz/homepage

Vill man äta tjeckisk mat så är Budvarka i Dejvicka bäst, det är lite utanför centrum så maten är god nog för att tjeckerna ska äta där (det är den inte på turistställena). I allmänhet är dock tjeckisk mat rätt trist, mest knödel och långkokt kött, men det kan ju vara kul att prova. http://www.budvarkadejvice.cz/

Två goda burgarställen är Dish i Vinohrady, http://www.dish.cz/ och Palanda http://www.cafepalanda.cz/.

Alkymista är bäst om man gillar tårtor och pajer, särskilt cheesecakes för det har det ofta svinmånga olika sorter av. Mysigt, har en jättetrevlig bakgård och en katt som springer omkring. http://www.alchymista.cz/index.php?section=1&lang=en

Angelato gör fantastiskt god glass, italiensk med massa smak. Den mörka chokladsorbeten och pistageglassen är bäst. Finns på minst två ställen. http://angelato.eu/
 
Topp