• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prata klockor med folk man stöter på?

Denvy

Omega
Jag har haft lite olika upplevelser av just det här med att prata klockor med folk man stöter på i butiker, restauranger etc.

Vissa Rolex bärare har varit helt främmande när man sagt något i stilen "Snygg datejust". Fått ett tack och en konstig blick tillbaka.

Brukar ni försöka dra igång något när det är passande?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag har haft lite olika upplevelser av just det här med att prata klockor med folk man stöter på i butiker, restauranger etc.

Vissa Rolex bärare har varit helt främmande när man sagt något i stilen "Snygg datejust". Fått ett tack och en konstig blick tillbaka.

Brukar ni försöka dra igång något när det är passande?
De kanske inte vill prata med dig, eftersom de får vibbar av att du tycker att Rolex ägare bara köper Rolex för att känna sig bättre än alla andra ;)
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Både ja och nej. Brukar oftast falla sig naturligt, ser jag något trevligt som tex en Grand Seiko/vintage osv så skulle jag absolut kunna ge en komplimang. Har sällan själv fått någon kommentar, men ofta blickar som berättar lång väg att personen är intresserad/vet vad det är jag haft på mig, eller kanske bara tyckt det var en snygg klocka. Man får känna av läget helt enkelt :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag har pratat klockor med okända typ 3 gånger. Två gånger när jag hade min Speedmaster Mk2 och då var det motparten som initierade. Kul snack båda gångerna.

Tredje gången försökte jag kommentera att en säljare hade samma klocka som jag (en Explorer 214270) men han sa inte flasklock ens.. Han kanske fått den i flingpaketet eller strumpan på julen.. Sen dess låter jag bli.

Men om de, som @-RI- nämnde, bär en GS, vintageklocka eller Panerai hade jag nog sagt något om tillfälle gavs. Skulle dock aldrig gå fram eller säga något om en Rolex.
De flesta man möter med Rolex vet knappt vad de har för modell på handleden, det är bara en accessoar för dem.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vissa Rolex bärare har varit helt främmande när man sagt något i stilen "Snygg datejust". Fått ett tack och en konstig blick tillbaka.
Tredje gången försökte jag kommentera att en säljare hade samma klocka som jag (en Explorer 214270) men han sa inte flasklock ens.. Han kanske fått den i flingpaketet eller strumpan på julen.. Sen dess låter jag bli.
Hörrni grabbar, ni har ju glömt att använda den hemliga koden! :D
https://klocksnack.se/threads/kodfras-för-att-hitta-ks-are-utan-att-fråga-rakt-ut.110276/
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Är den en billigare klocka så brukar jag säga något i stil med ”sjyst klocka!”. Men är det en dyrare klocka 30+kkr så låter jag bli att kommentera. Jag tror folk kan bli obekväma.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Är den en billigare klocka så brukar jag säga något i stil med ”sjyst klocka!”. Men är det en dyrare klocka 30+kkr så låter jag bli att kommentera. Jag tror folk kan bli obekväma.
Vad som är billigt i dina ögon kanske är dyrt i någon annans eller vice versa. Gör man det snyggt så tror jag dom flesta blir glada av en komplimang oavsett prisklass. Man kanske inte behöver kommentera klockan någon bär om man möts i en mörk tunnel på kvällen, då blir det troligtvis lite obekväm stämning.
 
Senast ändrad:

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Vad som är billigt i dina ögon kanske är dyrt i någon annans. Gör man det snyggt så tror jag dom flesta blir glada av en komplimang oavsett prisklass. Man kanske inte behöver kommentera klockan någon bär om man möts i en mörk tunnel på kvällen, då blir det troligtvis lite obekväm stämning.
Jo sant. Du har helt rätt, vad är en dyr klocka är lite som att fråga hur långt är ett snöre. Men jag var lite otydlig, de människorna som jag kommer i kontakt med är på jobbet och de har det bra ställt. Så jag är ganska säker på att en 10000kr inte anses speciellt dyrt.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Jo sant. Du har helt rätt, vad är en dyr klocka är lite som att fråga hur långt är ett snöre. Men jag var lite otydlig, de människorna som jag kommer i kontakt med är på jobbet och de har det bra ställt. Så jag är ganska säker på att en 10000kr inte anses speciellt dyrt.
Förstår. Jag vill tro att generellt beror det nog mer på om du har ett intresse för klockor eller inte. Mer än vad du lyfter i lön.
Vet folk i min närhet som har det väldigt gott ställt men som ruskar på huvudet när det kommer till att köpa en klocka som kostar mer än några tusenlappar. Allt är relativt, men i grunden handlar det nog mer om huruvida ett intresse finns eller inte som i sin tur skapar förståelse för hur man kan lägga vissa summor på något som en klocka.
 
Senast ändrad:

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
alla som rullar med något över 100k som möter en 100k broder, nickar ju bara till varandra och så pekar jag lite mot handleden för att notera brorsan, det brukar fungera, bäst resultat när man möter en vintage broder, blir ofta mycket roligt snack, förvånansvärt många som inte hänger på KS
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag brukar öppna med "tjena brush, kan jag låna din lur lite snabbt? Ska bara kolla om min klocka är synkad". Konstigt nog lägger dom alltid benen på ryggen... :confused::D
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Jag har pratat klockor mer tre personer, en mäklare som jag märkte byte klocka mellan visningar (han hängde på klocksnack också), en yngre bankman på en mässa som bar en vintage Datejust (han blev väldigt glad över kommentaren) samt en scoutpappa som bar en Panerai som förövrigt också hade fler foton på klockor i sin mobil än på familjen :D

Annars är vi svenskar ganska blyga av oss så man får känna in lite innan man inleder ett samtal.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag blev lite lagom överraskad igår kväll. Vi var några kompisar som var ute och tog några bärs på hotellet hemma på ön. När jag skulle betala för oss så stod jag i baren vid kassan och snubben som tog betalt tog helt sonika och lyfte lite på min vänstra skjortärm för att kunna se vad jag hade på armen...
”Ursäkta, får jag bara.... Snygg Panerai - jag älskar Panerai!” Hur sjukt det än låter så tyckte jag det var lite kul. Han hade själv en Submariner på armen som jag givetvis hade spottat och vi fick tio sekunders klocksnack innan han var tvungen att ta hand om nästa sällskap. Kollegan i baren flinade lite åt hans beteende.
Konstigt nog (eftersom han sa att han älskar klockor och även själv hade en Panerai) så hade han inte hört talas om KS.
 

errare

Omega
Utgår från att alla mina kunder ska få sig en personlig ''upplevelse'', så en kommentar gentemot en synlig klocka sitter aldrig fel + kanske ev. lite klocksnack på köpet!
 

Salesmayne

Panerai
Jag kan inte påstå att mina positiva kommentarer lett till längre snack än några minuter men folk uppskattar det verkar det som. Däremot tycker folk att det är aningen underligt när man stirrar för att kunna avgöra vad man egentligen skådat från fjärran.
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Beroende på situationen så kan jag få för mig att kommentera ifall någon har en schysst klocka på sig, men man får känna av situationen lite först :D Jag brukar alltså inte göra det när jag ser någon random person i kön till ICA, utan mer ifall man tex har ett möte genom jobbet eller dylikt då man hinner få en känsla av personen i fråga först :)

Jag har fått några kommentarer själv genom åren, och jag har enbart blivit glatt överraskad när någon lägger märke till vad jag har för klocka :)
 

Riffraff

Cartier
Så sent som i torsdags kommenterade grannen på flyget klockan (efter vi just bytt typ två meningar om maten) "I noticed your watch, Breitling... very nice". Tackade så mycket och tittade mot hans handled där det satt en snygg Seiko (modellen oklar för mig) så jag gav en komplimang tebax och tillade att man själv är en nöjd Seikoägare .

Sedan började jag snacka om att jag skulle till Nakano och Jack Road för första gången, vilket han ej hört talas om. Han tackade för info och skulle göra ett besök han med
 
Topp