• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Premiär för podcasten Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851

MariaE

Panerai
Sätt fart! Jag behöver ett nytt avsnitt!
20160406_075612.jpg
 
Jag förstår såklart vitsen med att nå en bred publik vilket jag tror de lyckades väl med rent pedagogiskt i detta avsnitt.

Ska jag tolka det som att du tyckte det var för avancerat språk i podden? I så fall håller jag inte med dig. En KS-podd måste även kunna nå de lyssnare som KS består av.

Tycker även jag att podden var väldigt givande och rolig att lyssna på och som sagt tidigare jag säger inget om att ändra hela podd-upplägget utan gav en idé om att ha ett kort inslag alt ett avsnitt kommande 50! Typ så som de körde lite historia i detta avsnitt eller förklarade vad chronometer är vilket jag uppskattade mycket, men jag antar att de ska sluta med de också för ni riktiga nördar kan ju redan allt sånt, eller hur?

Språket var inte för avancerad men jag vet att det finns mycket saker jag inte vet om klockor som kanske skulle vara kul få lära sig. Till exempel vilka tillverkningsmetoder använder en dykarklocka som ska hålla för 600m eller hur fungerar urverken eller delar av klockan som kanske måste göras för hand eller svindyra material i klockor, hur fungerar lumin eller förklara cert, typer, nomenklatur, märkens genomslagsmodell. Listan kan göra lång men det var bara en idé i vänligt syfte för att berätta hur jag som nybörjare skulle tycka att den blev ännu bättre.

Over and out.
 
Grattis till sjösättningen, riktigt roligt och förhoppningsvis leder detta till att ännu fler fastnar i det förrädiska men ack så ljuvliga klockträsket.
Här kommer några reflektioner:

- Bra dynamik mellan Denke och Viggo och bra höjd på samtalet

- Jag hoppas att andra märken än de som säljs av Nymans kommer att diskuteras, och att det i sådana fall bjuds in lämpliga sakkunniga. Det skulle vara synd om oberoendet får sig en törn, även om Denkes sågning av Air-King var befriande, (trots att det är en supercool klocka ;))

- För min del får det gärna vara fler stående inslag liknande "Klassikern" a´la samtalet om Explorern. Varför inte som @imthinking2 är inne på en 2-minutersstänkare med baskunskap varje avsnitt. Då får nybörjarna sitt samtidigt som man i resterande podd kan ha en mer avancerad nivå. Det skulle också vara kul om man kunde skicka in frågor till programpunkten "Veckans fråga"

- Denkes frasering och röst påminner en smula om Peder Lamm :)

- Hellre regelbundna releaser med lite längre mellanrum än att det kommer slumpmässigt

Men en i stort strålande premiär och jag ser verkligen fram mot kommande avsnitt. Tack för ett forum i ständig rörelse.

Gillar dina synpunker på podden, håller helt med! :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Hur du väljer att säga referenserna spelar nog mindre roll skulle jag tro. Har själv varit med om 50/50 vad gäller hur folk väljer att säga. Vet inte om det finns ngt "rätt" eller "fel" egentligen
Känner tvärtom att det är otroligt viktigt.
Vill ju inte att de ska garva åt en när man kliver in på Nymans och säger:
- "Jag vill ha en sån där Elva Sextiofem Nollnoll."
- "Mehhh, den heter Hundrasexton Femhundra, ditt spån"

:eek:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känner tvärtom att det är otroligt viktigt.
Vill ju inte att de ska garva åt en när man kliver in på Nymans och säger:
- "Jag vill ha en sån där Elva Sextiofem Nollnoll."
- "Mehhh, den heter Hundrasexton Femhundra, ditt spån"

:eek:
Viggo säger ju SIHH på engelska så jag tycker du ska gå in och be om att få kolla på en "eleven sixty five zero zero". :)
 
Senast ändrad:

Ekstrand

Cartier
Viggo säger ju SIHH på engelska så jag tycker du ska gå in och be om att få kolla på en "eleven sixty five zero zero". :)

Men så klart! Engelska gör direkt att man låter mer kunnig :p

Antar att du säger Långginess, Rickard Mille, Blancpaijn, hublott mm också? :) :)

I övrigt @Torsten gör du inte bort dig på något sätt hur du än säger! Bara att kunna referensen är långt mer än vad man kan begära :)
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Podden får tumme upp . Jag håller med tidigare talare att ni får gärna fortsätta med "nybörjar-förklaringarna" för oss novisar. Gillade den delen, nybörjare och ovetandes som jag är :)

Frågan är nu hur ofta avsnitten kommer komma ut? En gång i veckan? En gång i månaden? Lite då och då? Bästa är ju att ha ett kontinuerligt släpp med bestämda dagar/datum så man vet.
 
Topp