Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hittar du ingen köpare är svaret tyvärr noll, det gäller även i högkonjunktur.Vad tror ni en begangnad premiumklocka som idag kostar låt säga 50 000kr kommer kosta under en finanskris?
ja du... du får nog ta och sälja din citydykare snart då före den är nere på under 1000...Instämmer såklart i det du säger, finns inga köpare så går det inte att sälja men vad tror du vid en finanskris, tror du det går att sälja för 5 000kr i det givna fallet?![]()
famous last wordsTror inte det kommer slå lika hårt nästa gång börsen går ned mycket. Människor är inte lika fartblinda och riskexponerade numera. Tror jag... Från 50 till 45 kanske?
Tror inte det kommer slå lika hårt nästa gång börsen går ned mycket. Människor är inte lika fartblinda och riskexponerade numera. Tror jag... Från 50 till 45 kanske?
Håller nog med dig........ Tror det finns enorm fallhöjd på tillgångspriser, tror klockor faller djupare än andra tillgångar.Ca 0.7% av Hela Sveriges befolkning ägde fingerprint i Mars 2017, bara sett till ägare genom Avanza. Räknar man på personer mellan 18 till 54 år hamnar vi på ca 1.8-1.9%, bara på Avanza.
Kanske inte låter mycket men jag själv tycker det är sanslöst mycket, ca 70% av dessa ägare köpte efter toppen.
Tittar jag runt min omgivning och på ex. min arbetsplats, på en bank, så sitter en majoritet på lån á 4-5-6 miljoner, på inkomster som inte alls är särskilt höga.
Sorry, väldigt off topic. Fastnade lite i tankar.Jag tror på _kaos_ inom några är iaf.
![]()
Man får se men jag ska följa prisern, kom ihåg 2008 då köpte jag Swedbank för 19.90 kr och NCC för 35kr, vet inte om börsen går att jämföra med klockor?Jag tycker mig se många nu som sitter och väntar en finanskrash och drömmer om att fynda bilar, klockor, konst och andra moderna samlarting som skjutit i värde senaste årtiondet....
Jag är inte så säker på att målgruppen för dessa varor är de som blir hårdast drabbade i en finanskris. Givetvis kommer det en nedgång för klockor men frågan är om det blir ett sådant enormt fall som vissa förutspråkar.
Finns ingen korelation till nypriser, jag kan inte hitta någon graf på begagnat priser som spänner sig över den tidpunkten. Vore dock väldigt intressant om någon kunde gräva fram en trovärdig källa.Man får se men jag ska följa prisern, kom ihåg 2008 då köpte jag Swedbank för 19.90 kr och NCC för 35kr, vet inte om börsen går att jämföra med klockor?
Ingen dipp 2008 enligt grafen....
Ingen dipp 2008 enligt grafen....
Är inte bara Rolex utan många andra lyxvaror som haft en rätt galen prisökning. Här är en väldigt klassisk vädra från Chanel. Priset idag är $5.600.
ddsfsd![]()
Det jag säger är snarare att om du köpte tillräckligt många Rolex på 90-talet och sålde idag så hade du redan säkrat pensionenDet låter som att du säger om jag köper Rolex idag så är pensionen säkrad!?
Det jag säger är snarare att om du köpte tillräckligt många Rolex på 90-talet och sålde idag så hade du redan säkrat pensionen.
Utöver detta finns det jämnförelsevis med då lite svarta pengar i samhället, både samlat på hög och tillgängliga genom arbete.Jag skulle säga nästan ingenting. Vid den förra riktigt stora finanskrisen gjorde höga räntor att väldigt många fick sälja sina lägenheter/fastigheter till förlust. Räntorna kan aldrig bli lika höga igen eftersom vi inte längre har en fast växelkurs att försvara. Däremot har vi en belåning som är skyhög och dessutom jobbar otroligt många människor med låtsasjobb. När krisen smäller till, trollfabrikerna i Ryssland o Kina eldar på så kommer över halva befolkningen att vara arbetslös. Då är en klocka inte mycket mer värd än som tidvisare.