• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Preowned klockor som inte rengörs

Jericho

Basic
Hej

Ofta när man zoomar in på bilder som är rättvist tagna på preowned klockor ser man en hel del smuts och rester kvar. Jag är intresserad av att veta vad ni tänker om att klockor inte rengörs innan försäljning. Förra året hittade jag en mycket intressant klocka på en pantbank. Bilderna då var inte speciellt bra men jag åkte dit för att titta på den och möttes av var en riktigt snuskig klocka. Länken var skitig och hudavlagringar fyllde varenda skarv/text på baksidan av boetten. Även mycket seriösa klockhandlare rengör inte sina preowned klockorna speciellt noggrant det som ibland. Jag jämför det med att köpa en relativt ny bil, ingen bilhandlare skulle ställa ut bilen i hallen utan att den genomgått rekond och städning.

Finns det någon klockhandlare här som kanske kan förklara vad som händer med en nyinkommen klocka? Hur tänker ni som tittar efter preowned?

Hej

Ofta när man zoomar in på bilder som är rättvist tagna på preowned klockor ser man en hel del smuts och rester kvar. Jag är intresserad av att veta vad ni tänker om att klockor inte rengörs innan försäljning. Förra året hittade jag en mycket intressant klocka på en pantbank. Bilderna då var inte speciellt bra men jag åkte dit för att titta på den och möttes av var en riktigt snuskig klocka. Länken var skitig och hudavlagringar fyllde varenda skarv/text på baksidan av boetten. Även mycket seriösa klockhandlare rengör inte sina preowned klockorna speciellt noggrant det som ibland. Jag jämför det med att köpa en relativt ny bil, ingen bilhandlare skulle ställa ut bilen i hallen utan att den genomgått rekond och städning.

Finns det någon klockhandlare här som kanske kan förklara vad som händer med en nyinkommen klocka? Hur tänker ni som tittar efter preowned?
Vill du betala nån tusenlapp extra för att handlarn/pantbanken/auktionshus ska rengöra innan försäljning?
Och om det inte blir sålt vem äter den kostnaden?

Köp du den skitiga klockan och rengör själv,eller ha som krav den levereras rengjord när affären är klar

Hej

Dels kostar det pengar att rengöra, men i många fall ägs ju klockan av en kund. Kan lätt bli mer problem än nytta.

Självklart finns det en kostnad kopplat till rengöring. Men det behöver inte kosta 1000 kr för att ta fram en tops och lite ljummet vatten och ta bort det värsta på 15 min. Känns som chansen för försäljning ökar något om klockan inte ser att för snuskig ut. Det borde väl båda säljare och handlare inse? Det finns iaf möjlighet till att förhandla priset och ingen kan skriva "knappt använd" :woot:

Självklart finns det en kostnad kopplat till rengöring. Men det behöver inte kosta 1000 kr för att ta fram en tops och lite ljummet vatten och ta bort det värsta på 15 min. Känns som chansen för försäljning ökar något om klockan inte ser att för snuskig ut. Det borde väl båda säljare och handlare inse? Det finns iaf möjlighet till att förhandla priset och ingen kan skriva "knappt använd" :woot:

Ta det som ett tecken på autenticitet ;-)

Hej

Se det som en möjlighet att verkligen hitta kap...

Jag köpte en FRUKTANSVÄRT skitig klocka på auktion för något år sedan och jag är helt övertygad om att skiten höll nere priset så när jag väl gjort rent (eller snarare "utfört sanering") så var klockan riktigt fin...

Här ser du lite före/efter-bilder:

Alltid de som inte ska utföra jobbet som har synpunkter på vad tjänster bör kosta...

Ta bort det värsta är väl inte speciellt seriöst heller. Antingen gör man en riktig rengöring eller så låter man bli. Att göra halvdana saker som näringsidkare brukar sällan vara lyckat.
Men jag ger dig poängen i att det kunde vara en tilläggstjänst som handlare/auktionshus kunde erbjuda säljaren.
Rengöring innan exponering.

Det korta svaret och förklaringen är nog att dom inte äger klockan i fallen auktionshus och pantbanker. Det är ju där dom skitigaste exemplen finns. Men man undrar ofta hur vissa tänker i flertal privatannonser eller när dom lämnar till ett auktionshus. Fast egentligen inte… skitigt är väldigt subjektivt och folk är väligt olika. Dom som besöker många hem i sitt yrke vet, dom har liksom sett ALLT.

Själv är jag inte så äcklad och störd över detta och tvekar inte att köpa om jag tror att att det bara är skit som går bort. Skulle älska att ta mig an något på den här nivån, enormt tillfredsställande när man ser resultatet efter man är klar :)
Se det som en möjlighet att verkligen hitta kap...

Jag köpte en FRUKTANSVÄRT skitig klocka på auktion för något år sedan och jag är helt övertygad om att skiten höll nere priset så när jag väl gjort rent (eller snarare "utfört sanering") så var klockan riktigt fin...

Här ser du lite före/efter-bilder:

Skulle jag köpa från auktionshus, pantbank etc, så förväntar jag mig inte att de gjort rent eller polerat varan. Däremot vid inköp från urhandlare så förväntar jag mig att slippa se rester okända människors liv på klockan. Men det återspeglas däremot på priset som konstaterats tidigare.

Ja, när det gäller auktioner och pantbank vet man ju inte bakgrunden. Kanske inte finns någon ägare som har intresset eller kunskapen att göra något. (Arvegods t.ex.)

Men vid privat försäljning tycker jag det är märkligt. Jag är ingen "flippare", har bara sålt en billig Orient med länk en gång, och jag rengjorde boetten så gott jag kunde utan att öppna den, och körde länken i ultraljudstvätten. Jag skulle tycka det vore pinsamt att sälja en skitig klocka. Lite som att sälja en lägenhet utan att flyttstäda...

Ljummet vatten, en droppe diskmedel, tandborste och 5-10 min av ens tid. Obegripligt hur man inte kan rengöra sin egna klocka oavsett om man säljer själv eller via auktionshus.

Tillbaka
Topp