• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Presentation av nytt klockmärke: MALM Watches

Intressekoll: Jag är intresserad av att delta i en passaround av en MALM klocka

  • Ja

    Röster: 13 14.8%
  • Nej

    Röster: 75 85.2%

  • Totala väljare
    88

Marmal

Omega
Hej! Jag har fått det eminenta tillståndet från admins att posta ett inlägg om mitt nya klockmärke som lanserats, så stort tack för det.

Det här är mitt andra inlägg där jag presenterar ett klockmärke jag skapat, första gången fick jag väldigt matnyttig feedback som jag tagit med mig inför skapandet av det här varumärket och den här kollektionen. Så min avsikt med det här inlägget är precis som förra gången att få feedback från medlemmarna här på Klocksnack som jag kan ta med mig. Jag är medveten om att mina klockor kanske inte först och främst riktar sig till den typiska klocksnacksmedlemmen, men en klocka är alltid en klocka och jag uppskattar alla synpunkter jag kan få. Trådar här på KS tycker jag visar att ett klockintresse inte alls måste landa i de allra dyraste schweiziska skapelserna, utan man kan visst uppskatta alternativa klockor som man genom åren fått en relation till. Tänker främst på Affes inlägg för ett litet tag sen där han blandar såväl sina GMTs och Submariners med en klocka från en bensinstation. Fantastiskt tycker jag!

Jag tänkte jag kunde presentera mig lite grann så jag skrev ett par rader i presentationstråden igår om det är någon som undrar hur fasen jag hamnade i det här. För att göra en supersnabb recap tycker jag om att använda naturliga material i klockorna jag tar fram. I det första märket använder jag trä av olika slag och i det här nya märket, som heter MALM, används sten. Att försöka få in naturliga material i klockor har jag med mig från mitt intresse för berg och natur. Både trä och sten har oregelbundna mönster och nyanser vilket också gör att varje klocka inte blir någon annan lik. Det tycker jag också är väldigt, väldigt fint.

Först ut för MALM är en slimmad kollektion som funkar till såväl killar som tjejer men som i ärlighetens namn först och främst faller tjejerna mest i smaken. Klockorna kommer med två olika typer av marmor i urtavlan och finns i 4 färger. Klockorna är gjorda i rostfritt stål (316L), boett på 38 mm, luggar på 18 mm, har ett lätt domat safirglas på 2,5 mm höjd och drivs av ett kvartsurverk från Ronda som består av schweiziska delar. Vattenresistens 5 atm och dubbla pläteringar för att hålla färgen länge och väl. Klockan kommer lyxigt förpackad i en rejäl, pianolackad svart trälåda med insida och kudde i läder.

Jag ville med den här kollektionen erbjuda tjejer, som först och främst väljer klockor efter utseende, ett bättre alternativ kvalitetsmässigt men fortfarande till ett bra pris. Jag tycker också det är lite synd att klockintresset är så starkt förknippat med oss grabbar, och synar man klockorna som tjejerna främst köper så har man avsiktligt sparat in på många väsentliga komponenter och valt billiga alternativ för att tjejerna ”ändå inte bryr sig”. Att hitta en bra damklocka runt 2000 kr som har genomgående bra komponenter på plats tycker jag är svårt (om det ens går?). Och de som ligger närmast har en billig jäkla förpackning dessutom, vilket också är synd tycker jag.

Så det här är alltså vad jag och ett litet team klockentusiaster och designers tagit fram: https://malmwatches.com/


Om det är någon som vill testa klockorna, antingen på sig själv eller på sin fru, sambo, flickvän, syster, mor osv hade jag gärna försett er med klockor för en passaround. Det hade bara varit roligt! Om det dessutom är någon som vill köpa en klocka har jag lovat admins att medlemmar här på KS ska få rabatt. Skicka mig ett pm här i så fall.

Tack för du tog dig tid och läsa och dela gärna med dig av dina tankar :)

Mvh
Marcus
 

Bilagor

  • Malm watch diana silver with white marble laying on white surface with texture.jpg
    Malm watch diana silver with white marble laying on white surface with texture.jpg
    245.3 KB · Visningar: 67
  • MALM watch DIANA black with black marble shot while in watch box.jpg
    MALM watch DIANA black with black marble shot while in watch box.jpg
    137 KB · Visningar: 84
  • MALM watch Diana rosegold with black marble dial shot from upside while in watch box.jpg
    MALM watch Diana rosegold with black marble dial shot from upside while in watch box.jpg
    235.8 KB · Visningar: 68
  • MALM watch white marble dial insert.jpg
    MALM watch white marble dial insert.jpg
    123.5 KB · Visningar: 65
Senast ändrad:

mattiasp

Omega
2-Faktor
Urtavla i marmor är ju kul på sitt sätt, men lite för förväntat. Det finns väldigt många andra intressanta mineraler och bergarter. För att anknyta till namnet kanske det skulle vara intressant att använda wafers av just malm? Bildgoogla exempelvis "blodstensmalm" så hittar du lite inspiration. Scheelit har också ett intressant beteende vid belysning med UV.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Såg skoj ut, tror att det kan funka. Men när det gäller den typen av klockor tror jag att antalet kombinationer är viktigt, folk gillar valmöjligheter när det kommer till modeklockor som man sen matchar med kläderna för dagen. Ännu viktigare är det om man har kvinnor som primär kundgrupp.

Det verkar ju vara en helt färdig produkt men jag tycker precis som tidigare talare att olika band, speciellt ett läderalternativ och fler materialval när det kommer till stentavlorna hade varit uppskattat. Sen på ett personligt plan hade jag gärna sett någon typ av applicerade index och andra visare.

Lycka till, ser mycket bättre ut än många andra nya klockmärken som seglat förbi på den svenska marknaden. Tror det är bra med en egen nisch som t.ex. stentavlor och loggan var tuff den med. Lite som en nystart av Tissot Rock Watch med en modernare design. Gillar också att klockorna ej står på 10:10 utan på 15:00 precis som loggan vilket funkar fin-fint med placeringen av loggan i mitten/nederkant.
 

Marmal

Omega
Urtavla i marmor är ju kul på sitt sätt, men lite för förväntat. Det finns väldigt många andra intressanta mineraler och bergarter. För att anknyta till namnet kanske det skulle vara intressant att använda wafers av just malm? Bildgoogla exempelvis "blodstensmalm" så hittar du lite inspiration. Scheelit har också ett intressant beteende vid belysning med UV.

Tack för feedback, just av den anledning det är så bra att posta här. Superbra tips!
 

Marmal

Omega
Såg skoj ut, tror att det kan funka. Men när det gäller den typen av klockor tror jag att antalet kombinationer är viktigt, folk gillar valmöjligheter när det kommer till modeklockor som man sen matchar med kläderna för dagen. Ännu viktigare är det om man har kvinnor som primär kundgrupp.

Det verkar ju vara en helt färdig produkt men jag tycker precis som tidigare talare att olika band, speciellt ett läderalternativ och fler materialval när det kommer till stentavlorna hade varit uppskattat. Sen på ett personligt plan hade jag gärna sett någon typ av applicerade index och andra visare.

Lycka till, ser mycket bättre ut än många andra nya klockmärken som seglat förbi på den svenska marknaden. Tror det är bra med en egen nisch som t.ex. stentavlor och loggan var tuff den med. Lite som en nystart av Tissot Rock Watch med en modernare design. Gillar också att klockorna ej står på 10:10 utan på 15:00 precis som loggan vilket funkar fin-fint med placeringen av loggan i mitten/nederkant.

Tack för feedback! Jag tror ni är inne på rätt spår med fler val av band och urtavlor. Kikar för fullt på nya alternativ men kanske ska försöka bredda sortimentet ännu lite mer än jag först tänkt i och med att ni påpekar det så tydligt... Toppenbra att få den responsen hur som helst!
Kul att du gillar konceptet med loggan och visarna!
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Tack för feedback! Jag tror ni är inne på rätt spår med fler val av band och urtavlor. Kikar för fullt på nya alternativ men kanske ska försöka bredda sortimentet ännu lite mer än jag först tänkt i och med att ni påpekar det så tydligt... Toppenbra att få den responsen hur som helst!
Kul att du gillar konceptet med loggan och visarna!

Också bra att ni inte centrerade loggan vid punkten där Tim och minutvisaren möts för då hade ni fått en Lanco-logga ;)
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Mina spontana tankar efter en snabb titt:
Synd på 38 mm. Jag har förstått att gemena tjej verkar gilla lite större klockor. Själv kör jag med max 33-34 mm. Damklockor helt enkelt, allt större ser bara larvigt ut, på mig.
Sedan dessa tavlor, de är fina men, marmor har ju varit väldigt hett länge och är väl påväg ut nu? Något som däremot är inne nu är ju olika stenar. Typ agat. Kanske inte något material för tavlor i klockor, men.
Kul detalj med åttakantig krona.
 

Marmal

Omega
Mina spontana tankar efter en snabb titt:
Synd på 38 mm. Jag har förstått att gemena tjej verkar gilla lite större klockor. Själv kör jag med max 33-34 mm. Damklockor helt enkelt, allt större ser bara larvigt ut, på mig.
Sedan dessa tavlor, de är fina men, marmor har ju varit väldigt hett länge och är väl påväg ut nu? Något som däremot är inne nu är ju olika stenar. Typ agat. Kanske inte något material för tavlor i klockor, men.
Kul detalj med åttakantig krona.

Tack för feedback! Förstår vad du menar, tror också vi kommer se fler 33-34 mm framöver än vad vi gjort nu ett tag, men jag ville testa konceptet med den här första kollektionen och då kändes det safe att gå på 38. Kanske lite fegt, men men.
Jag tror i och för sig att agat kan bli riktigt fint, och kanske passar mindre klockor när jag tänker efter. I nuvarande kollektion är det mycket sten i förhållande till boett: https://se.malmwatches.com/collections/alla-klockor. Men om klockan är lite mindre blir det kanske mer åt smyckeshållet och då kan agat absolut vara ett alternativ?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Ville initialt vara med på en passaround, sen såg jag klockan i fråga....

Lägg ner!

@admin snälla lås tråden innan det blir som det 99ggr av 100 blir
 

Wheelie

Cartier
Ville initialt vara med på en passaround, sen såg jag klockan i fråga....

Lägg ner!

@admin snälla lås tråden innan det blir som det 99ggr av 100 blir

Så du tror inte att trådstartaren klarar av kritik och vill alltså låsa tråden direkt ?

Jag tror att trådskaparen vill ha kritik. Vill man inte ha kritik utan bara en massa tramsiga "men gud vad snygg" så kan man ju visa den för sin morsa eller sina instagramkompisar. Klocksnack måste väl vara det ultimata forumet då man får ärliga åsikter och slipper det numera så vanliga könlösa tramset där ingen vågar stå för sin åsikt och måste hålla sig neutral i snart sett alla frågor.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Så du tror inte att trådstartaren klarar av kritik och vill alltså låsa tråden direkt ?

Jag tror att trådskaparen vill ha kritik. Vill man inte ha kritik utan bara en massa tramsiga "men gud vad snygg" så kan man ju visa den för sin morsa eller sina instagramkompisar. Klocksnack måste väl vara det ultimata forumet då man får ärliga åsikter och slipper det numera så vanliga könlösa tramset där ingen vågar stå för sin åsikt och måste hålla sig neutral i snart sett alla frågor.
Absolut men du vet lika väl som jag vart det här slutar...
 

Wheelie

Cartier
Absolut men du vet lika väl som jag vart det här slutar...

Alltså jag håller med dig i det att man ger sig in i lejonkulan, men ska man lyckas i affärer så MÅSTE man ge sig in bland kunnigt, ärligt och kritiskt folk. Det finns alldeles för många som säger "jag fattar inte varför min pryl inte säljer, jag får ju hundratals gilla på instagram".

Det är sorgligt på mer än ett sätt, jag menar varje ord när jag säger att det kommer gå åt pipan för Sveriges nya entreprenörer eftersom allt måste vara "gilla" och "åhhh vad fin". Den riktiga världen utanför är stentuff, detta vet vi äldre. Ungdomarna lever i en social mediabubbla helt skyddade från kritik.

Nu har Mermal gett sig in i leken, vi får se vart det slutar. Men hellre hård kritik än att kanske ta ett stort banklån och efteråt se att ingen menade ett ord av vad de sa.
 

Marmal

Omega
Så du tror inte att trådstartaren klarar av kritik och vill alltså låsa tråden direkt ?

Jag tror att trådskaparen vill ha kritik. Vill man inte ha kritik utan bara en massa tramsiga "men gud vad snygg" så kan man ju visa den för sin morsa eller sina instagramkompisar. Klocksnack måste väl vara det ultimata forumet då man får ärliga åsikter och slipper det numera så vanliga könlösa tramset där ingen vågar stå för sin åsikt och måste hålla sig neutral i snart sett alla frågor.

Precis så, på pricken, kunde inte formulerat det bättre själv!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kul idé, och bra vågat, men det har gjorts ett försök på 80-talet, och den blev väl ingen storsäljare tyvärr! Jag önskar dig lycka till @Marmal, ta inte all feedback personligen, tro på din idé, men var på din vakt så det inte drar iväg i kostnad utan att du får något tillbaka.

kOoD3N5QLl8.jpg
 

Marmal

Omega
Kul idé, och bra vågat, men det har gjorts ett försök på 80-talet, och den blev väl ingen storsäljare tyvärr! Jag önskar dig lycka till @Marmal, ta inte all feedback personligen, tro på din idé, men var på din vakt så det inte drar iväg i kostnad utan att du får något tillbaka.
Tack för orden och att du tog dig tid, ska absolut ha det i åtanke :)
 

MrPlow

Rolex
Jag kommer och tänka på tråden om det där klockstället i marmor som presenterades häromdagen... Provar att googla: marble watch alibaba och första bildträffen är:

marble.jpg


Hyggligt lik! Pris? $18.99

Marmor känns väl dessutom lite gjort?

Kul logga dock! Snyggt med L-et.

Lycka till!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Det är ett kvartsurverk från Ronda, Caliber 762. Ett litet mer påkostat kvartsurverk än vad de vanliga modeklockorna går med. Batterisnålt och swiss parts. :)
https://www.ronda.ch/en/movements/quartz-essentials/ronda-normtech-700-6000/caliber/762/
Jag kommer och tänka på tråden om det där klockstället i marmor som presenterades häromdagen... Provar att googla: marble watch alibaba och första bildträffen är:

marble.jpg


Hyggligt lik! Pris? $18.99

Marmor känns väl dessutom lite gjort?

Kul logga dock! Snyggt med L-et.

Lycka till!
intressant.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag kommer och tänka på tråden om det där klockstället i marmor som presenterades häromdagen... Provar att googla: marble watch alibaba och första bildträffen är:

marble.jpg


Hyggligt lik! Pris? $18.99

Marmor känns väl dessutom lite gjort?

Kul logga dock! Snyggt med L-et.

Lycka till!


Och kollar man vidare så hittar man denna...
upload_2018-5-1_17-53-12.jpeg

Jag tycker att jämförelserna haltar betänkligt. Klockstället var exakt samma produkt med en hiskeligt påslag där man dessutom var oärliga och påstod sig vara utvecklare och producent.

Här är det ju uppenbarligen en produkt som visserligen är en typ av Lego-klocka, men man har åtminstone egna tavlor, krona samt box plus att det är någon som åtminstone har lagt mer än en eftermiddag att tänka på designen. 5atm till skillnad från snudd på övriga i den här kategorin som klarar 3atm. Urverket kan jag inte uttala mig om då då det inte specas vad som sitter i klockorna som länkas, men TS menar att det i alla fall inte är det billigaste verket och det kan väl @BarbaBaba @yonsson eller någon annan quartz-connoisseur snabbt bekräfta eller slå hål på.

Visst att man kan förhålla sig en smula skeptisk, och i fallet med klockställen var det befogat. Men om allt nytt som presenteras ska sågas med anledning av att det finns liknande produkter billigare på Alibaba så blir det enligt mitt sätt att se på det en smula skevt.
 

Marmal

Omega
Jag kommer och tänka på tråden om det där klockstället i marmor som presenterades häromdagen... Provar att googla: marble watch alibaba och första bildträffen är:
Hyggligt lik! Pris? $18.99

Marmor känns väl dessutom lite gjort?

Kul logga dock! Snyggt med L-et.

Lycka till!

Ja, du får nog fler träffar än så på alibaba och wish etc om du googlar lite till. Men det är större skillnad än vad man tror, allt som oftast är det inte riktig sten i dem (den andra bilden såg däremot mer äkta ut) utan plast/syntet. Stenen spricker väldigt lätt när den ska slipas ned så den är tillräckligt tunn, så det blir ett stort svinn som drar upp priset vid riktig marmor. Sedan finns det olika kvalitet på marmor med, och priset varierar stort. Dessutom kan jag sätta min högra arm på att 99 av 100 är gjorda av nickel - oavsett vad som står i specifikationerna. Det är en gigantisk prisskillnad mellan nickel och 316L. Pläteringen ska vi inte prata om. Glaset är sämre, urverket likaså.

Men det där är ju en del av utmaningen i min lilla verklighet som jag måste förhålla mig till och ha med i beräkningarna :)
 

Marmal

Omega
Jag tycker att jämförelserna haltar betänkligt. Klockstället var exakt samma produkt med en hiskeligt påslag där man dessutom var oärliga och påstod sig vara utvecklare och producent.

Här är det ju uppenbarligen en produkt som visserligen är en typ av Lego-klocka, men man har åtminstone egna tavlor, krona samt box plus att det är någon som åtminstone har lagt mer än en eftermiddag att tänka på designen. 5atm till skillnad från snudd på övriga i den här kategorin som klarar 3atm. Urverket kan jag inte uttala mig om då då det inte specas vad som sitter i klockorna som länkas, men TS menar att det i alla fall inte är det billigaste verket och det kan väl @BarbaBaba @yonsson eller någon annan quartz-connoisseur snabbt bekräfta eller slå hål på.

Visst att man kan förhålla sig en smula skeptisk, och i fallet med klockställen var det befogat. Men om allt nytt som presenteras ska sågas med anledning av att det finns liknande produkter billigare på Alibaba så blir det enligt mitt sätt att se på det en smula skevt.

Vad är det för klockställ ni pratar om? Försökte bläddra runt lite men hittar inget :)
Ja, precis. Det är en enorm skillnad, tyvärr inte alltid på bild, men i övrigt.
 
Topp