• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Prestige time services?

Funderar på att skicka iväg Zenithen till Prestige Time i England. Jag mailade dem och fick svar direkt:

Hello, thank you for your enquiry.  A price for a full service of the movement, new mainspring, replace worn movement parts, regulation, re-set the chronograph, steam clean of the case/bracelet, reseal  and test is  £320 + vat including warranty.  Turnaround time is currently 6 weeks.  If you want to send your watch to us, postal instructions can be found on our Postal Repairs page or if you would like to drop off your watch we do have a drop off point in Wilmslow.  You would need to call the workshop for details.  If you have any questions please don’t hesitate to contact us.

I Sverige kostar servicen från 7000:- och tar minst 8 veckor. Har någon servat hos dem?

Jag antar att samma service hos en AD i UK kostar betydligt mindre än i Sverige, så att jämföra med det svenska priset är lite elakt. Dessutom råkar ju pundet vara billigt nu (10.15 enligt google). Jag tror att Veldeszenith i Nederländerna tar ungefär lika litet, men han har inte svarat på mitt mail.

Jag hittar i alla fall ingen information om Prestige Time Services på Watchuseek eller de andra stora forumen, så jag avvaktar nog tills jag hittar något.

£320 + VAT (25% antagligen) blir väl inte så farligt under vad en AD tar i Sverige? Lägg till detta risken som innebär att skicka sin klocka till UK och tillbaka?

RobE tar 5300 för en fullservice, vet dock inte om dom kör just din Zenith (antagligen inte eftersom du redan kollat kom jag på)

JakobZ skrev:
£320 + VAT (25% antagligen) blir väl inte så farligt under vad en AD tar i Sverige? Lägg till detta risken som innebär att skicka sin klocka till UK och tillbaka?

RobE tar 5300 för en fullservice, vet dock inte om dom kör just din Zenith (antagligen inte eftersom du redan kollat kom jag på)

RobE har jag faktiskt inte kollat med. Nymans/Krons tar 7200 för Zenith El Primero (+ kostnaden för delar), de enda som är dyrare är Patek och AP. VAT:n var på 20% när jag bodde där, så ( (320 + 64) x 10.15 ) x 10.15 ≈ 4000 kronor. Så nä, kanske inte är värt det i alla fall!

Zenith skrev:
Vad hade du för Zenith ? Skicka gärna bild :)

Försöker länka från min Instagram:

c4700c1e704211e2880f22000a1f9ca7_7.jpg

Sitter dock på ett läderband nu.

LongCon skrev:
carlanton skrev:
Zenith skrev:
Vad hade du för Zenith ? Skicka gärna bild :)

Försöker länka från min Instagram:

Sitter dock på ett läderband nu.

Den där är så sjukt jävla snygg!

Visst är den? Drömde om den i flera månader efter att ha sett en bild på den i den där fulöversatta tyska klockboken som alla har. Så en dag dök det upp en länk till en blocketannons i Stockholm. Två dagar senare satt den på min arm! Alla gillar inte färgerna (en viss propagandaminister sa något om "clownklocka"), men ur ett tekniskt perspektiv är den ett riktigt litet mästerverk. Högfrekvent (36k VPH, visar 1/10 sekund) automatiskt urverk, kolumnhjulskronograf, flyback, manuell uppdragning, 48h gångreserv, 100 meter vattentät (utan skruvad krona och knappar). Allt detta i en borstad boett som mäter endast 13mm på höjden och 40 mm på bredden. Inga blanka ytor och ett safirglas med dubbelsidig antireflexbehandling som gör glaset nästan helt osynligt.

Har ingen bra bild på mitt eget verk, men såhär bör den se ut på insidan:

ZenElinside.jpg

Re: Sv: Prestige time services?

Hur lång tid tar det egentligen att utföra en service? Nån med koll? Man kan lägga ganska många timmar för dessa 7200kr....

carlanton skrev:
Jag antar att samma service hos en AD i UK kostar betydligt mindre än i Sverige, så att jämföra med det svenska priset är lite elakt.

Jag ringde faktiskt precis till RSC i Kent eftersom jag var nyfiken på kostnaden jämfört med AD i Sverige. Priset var £430, alltså ca 4300 kr, jämfört med 5300 kr i Sverige, och då glömde jag att fråga om slitdelar ingår, vilket de gör hos just den handlaren i Sverige. (Det finns en annan AD på samma ort som tar närmre RSC-priset, men då ingår inte delar.)

Det extra besväret är knappast värt en tusenlapp, och då är ingen hänsyn tagen till frakt, och så misstänker misstänker jag att möjligheten att kunna pruta eller få mängdrabatt är större i Sverige.

Har ingen bra bild på mitt eget verk, men såhär bör den se ut på insidan:

ZenElinside.jpg
[/quote]

Har jag drömt men skickade inte jag en bild till dig?

Tillbaka
Topp