• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

PRIM Sport 1 generation

Köpte denna för ett litet tag sedan, väntar just nu på att den ska anlända i brevlådan :)

Detta är den info jag har kunnat vaska fram än så länge.
  • Tillverkad i Tjeckoslovakien någonstans mellan 1970-79
  • cal. 68, 68.3 tillverkades från 1968
  • Diameter 38 mm utan krona, 41 mm med krona
Verkar finnas en hel del historik kring varumärket och dom kallar sig tillverkare av "luxary watches". PRIM sport finns fortfarande att köpa ny. I kontakt med PRIM har jag fått veta att en ny kostar 1950 euro. Väldigt intressant är att PRIM har ett renoveringsprogram, och vad jag vet ganska ensamma om detta (iaf till det priset dom erbjuder) -> https://www.prim.cz/en/renovace/

Jag bifogar det appendix jag fick av dem för att utföra renovering på min klocka. 191 euro är priset för fullservice och sedan kan man då lägga på ytterligare saker om man så önskar (ny tavla, ny boett osv). Men runt 500 euro så får man i princip en ny klocka om inte jag fattade dem fel. Oavsett väldigt intressant koncept, en renovering tar mellan 3-4 månader att slutföra.

Någon som vet mer om varumärket eller klockan? :D

1It65BL.jpg

L9P4mQl.jpg

f4RFS4V.jpg

tggOXnw.jpg

Bilagor

• DSCF3996.jpg
    DSCF3996.jpg
    252.1 KB · Visningar: 24
  • DSCF3997.jpg
    DSCF3997.jpg
    299.1 KB · Visningar: 24
  • DSCF3998.jpg
    DSCF3998.jpg
    267 KB · Visningar: 24
  • DSCF4014.jpg
    DSCF4014.jpg
    258.6 KB · Visningar: 24
  • DSCF4015.jpg
    DSCF4015.jpg
    275.7 KB · Visningar: 23
  • DSCF4016.jpg
    DSCF4016.jpg
    254 KB · Visningar: 25
  • DSCF4019.jpg
    DSCF4019.jpg
    188.7 KB · Visningar: 22
  • DSCF4018.jpg
    DSCF4018.jpg
    185.8 KB · Visningar: 24
  • DSCF4017.jpg
    DSCF4017.jpg
    195.6 KB · Visningar: 24
  • DSCF4020.jpg
    DSCF4020.jpg
    189.4 KB · Visningar: 25
  • DSCF4021.jpg
    DSCF4021.jpg
    157.3 KB · Visningar: 24
  • DSCF4022.jpg
    DSCF4022.jpg
    168.9 KB · Visningar: 24
  • DSCF4023.jpg
    DSCF4023.jpg
    245.9 KB · Visningar: 25
  • DSCF4024.jpg
    DSCF4024.jpg
    230.8 KB · Visningar: 24
  • del-1.PNG
    del-1.PNG
    113.5 KB · Visningar: 24
  • del-2.PNG
    del-2.PNG
    262.7 KB · Visningar: 23
Senast ändrad:
Köpte denna för ett litet tag sedan, väntar just nu på att den ska anlända i brevlådan :)

Verkar finnas en hel del historik kring varumärket och dom kallar sig tillverkare av "luxary watches". PRIM sport finns fortfarande att köpa ny. I kontakt med PRIM har jag fått veta att en ny kostar 1950 euro. Väldigt intressant är att PRIM har ett renoveringsprogram, och vad jag vet ganska ensamma om detta (iaf till det priset dom erbjuder) -> https://www.prim.cz/en/renovace/

Jag bifogar det appendix jag fick av dem för att utföra renovering på min klocka. 191 euro är priset för fullservice och sedan kan man då lägga på ytterligare saker om man så önskar (ny tavla, ny boett osv). Men runt 500 euro så får man i princip en ny klocka om inte jag fattade dem fel. Oavsett väldigt intressant koncept, en renovering tar mellan 3-4 månader att slutföra.

1It65BL.jpg

L9P4mQl.jpg

f4RFS4V.jpg

tggOXnw.jpg
500 euro för en renovering låter mycket? Det är jag tveksam till om det är värt? Prim verken är för det mesta rätt skräpiga. Boett i mässing med stålbaklock.
För 500 euro får du en fin seiko eller nåt annat kul. 5 euro kan det kanske vara värt :)
Nästan alla klockor dom fixat är ju fulare än innan.

1It65BL.jpg

L9P4mQl.jpg

f4RFS4V.jpg

tggOXnw.jpg
Jag tror du har hittat det som finns om Prim. Fint att du iaf fick svar från dem för det fick inte jag härom året. Håller helt med @rogart-63 om att det inte är värt att serva den till det priset. Ev kan du försöka hitta nån fristående urmakare som gör för en tusing. Jag har samma problem med min. Inte värd att serva men vill ändå. Svårt:banghead:
IMG_20180123_164214.jpg

500 euro för en renovering låter mycket? Det är jag tveksam till om det är värt? Prim verken är för det mesta rätt skräpiga. Boett i mässing med stålbaklock.
För 500 euro får du en fin seiko eller nåt annat kul. 5 euro kan det kanske vara värt :)
Nästan alla klockor dom fixat är ju fulare än innan.

Det är nog mycket och säkert inte värt det, men tycker ändå att det var en bra service dom erbjöd, samt att dom byter ju då till stålboett också som du säger. Men jag kommer nog inte göra något med den. Den sitter väldigt trevligt och håller tiden bra och är lätt att dra upp. Att man börjar se mässingen ger ju ett rätt snyggt intryck tycker jag :D

lqDpcjW.jpg

Jag tror du har hittat det som finns om Prim. Fint att du iaf fick svar från dem för det fick inte jag härom året. Håller helt med @rogart-63 om att det inte är värt att serva den till det priset. Ev kan du försöka hitta nån fristående urmakare som gör för en tusing. Jag har samma problem med min. Inte värd att serva men vill ändå. Svårt:banghead:
IMG_20180123_164214.jpg

När det gäller denna klocka så är värdet helt kopplat till vad du känner för den. Gillar du den så är väl tusen kronor inte mycket om du får behålla den i många år? Många klockar kostar ju multum för att folk är beredda att betala multum för dem helt enkelt :D

Tillbaka
Topp