• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pris på Vintage dykker?

Thomas Wang

Breitling
Hej,

Hvad kan man forvente at få for dette Certina DS diver fra 1964 ved salg til privatperson?
Klockan fungerer fint og holder tiden. Det har aldrig været i vatten.
 

Bilagor

  • 20150511_053945928_iOS.jpg
    20150511_053945928_iOS.jpg
    129.4 KB · Visningar: 388
  • 20150511_054203759_iOS.jpg
    20150511_054203759_iOS.jpg
    195 KB · Visningar: 381

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Otroligt fin klocka! Är inte expert på DS-dykarna, men jag skulle tippa på att du borde kunna få mellan 10 - 15 privat i Sverige.
Sverige är nog för övrigt inte den bästa marknaden för bättre Certina, så här kanske det kan vara värt att vända sig utomlands. Kaplans kvaliteetsauktioner kan vara ett allternativ då de brukar få bra uppmärksamhet internationellt.
@Aurum kan nog ge ett bättre svar.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Hvad kan man forvente at få for dette Certina DS diver fra 1964 ved salg til privatperson?
Klockan fungerer fint og holder tiden. Det har aldrig været i vatten.
Skull nog säga max 10k av en privat person i Sverige. Även om den ser ut att vara fin och rätt ovanlig, så är den inget som random klockintresserad skulle köpa för mer än 10k. Kanske mest för att det är en Certina och för att den kanske är lite mindre än de som är mest populära. Du kanske skille kunna få något mer om du hittar exakt rätt köpare.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skull nog säga max 10k av en privat person i Sverige. Även om den ser ut att vara fin och rätt ovanlig, så är den inget som random klockintresserad skulle köpa för mer än 10k. Kanske mest för att det är en Certina och för att den kanske är lite mindre än de som är mest populära. Du kanske skille kunna få något mer om du hittar exakt rätt köpare.

Håller med dig om intresset för den av en icke klockintresserad, storleken tror jag dock inte är något problem, den är ju ändå 39x45mm utan kronan.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Känns som många märken har dragit i väg i pris det senaste men inte Certina på samma sätt... Var inne på en klockbutik i sommras och säljaren sa att Certina satsar hårt och har namnet DS på nya klockor, vet inte så mycket om moderna Certinas dock. Men mitt klockintresse började med just Certina på loppis 2011... och tycker det är bra klockor...

Men eftersom det inte är en Kronograf kanske det drar ner lite, men det är ju dels skicket och storleken (modern storlek) som kommer dra upp värdet, svårt att säga hur mycket. Sen är det ju det att det finns mycket annat att köpa också. Internationellt borde den gå högre och nå mer köpare (så klart)
 
Senast redigerad av en moderator:

Kamelen

Cartier
Tror man skall vara nöjd med 10 som privat säljare tror till och med att man får anstränga sig.

Sista jag såg i svergie var kaplans förra vår kvalitet har för mig typ 7.5+

Men vansinnigt snygg, tror att den kom med och utan datum.
 

Kamelen

Cartier
Eller får man se det på följande sätt, klockan på ebay är utan datum med sämre ring samt polerad det positiva är ovanlig ds länk samt att man kan "make an offer" tror ebay kostnader samt paypal säljaren får ut i bästa fall 11 antagligen mellan 7-9.
Men vi är överens om att det är en eftertraktad klocka.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Eller får man se det på följande sätt, klockan på ebay är utan datum med sämre ring samt polerad det positiva är ovanlig ds länk samt att man kan "make an offer" tror ebay kostnader samt paypal säljaren får ut i bästa fall 11 antagligen mellan 7-9.
Men vi är överens om att det är en eftertraktad klocka.

Håller med om att den på ebay troligtvis inte går högre än 7-9. Dock är jag osäker på om vridringen/insert verkligen hör till klockan och om länken är rätt vet jag inte.
Den som TS postade verkade vara i ett väldigt fint skick (nästintill oanvänd?), rätt vridring (vad jag kan bedöma) + box.
Sådant brukar premieras rätt rejält av samlare, och jag kan tänka mig att en sådan klocka kan sticka iväg på t.ex. kaplans kvalitet.
 

Kamelen

Cartier
Vet inte vad vi diskuterar riktigt men med var den säljs och vilken uppmärksamhet den får är naturligtvis viktigt, det är väl Philips auktions i London som gäller och där skulle den väl kosta ca 50 men frågan är om det är ett marknadspris och realistiskt.
Angående ringen på ebay uret så upplever jag den ok och länken är en DS länk från 60talet. Vet ej om det brukar vara skillnad på ringarna då ringen på forumuret är vänd till nedräkning ett annorlunda sätt att planera sitt dyk.
 

Kamelen

Cartier
Tror efter lite sök på nätet att uren kunde levereras med olika ringar rekomenderar vintagecertinas.ch de har en del olika allternativ
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
@Kamelen , självklart är det viktigt vilken exponerong den får. Har ingen erfarenhet från philips, eller hur man går tillväga för att sälja där. Kaplans känns för mig inte som så omständigt eller stor tröskel för att lämna in och sälja. Har ju också tidigare fått rätt rolig extra exponering genom t.ex. Hodinkee. Håller också med @Thomas Wang, tror också bezeln kommer från en argonaut-dykare.
Lycka till Thomas riktigt snygg dykare. :) Uppdatera oss gärna om var och när du kommer att sälja den.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Svårt det här med pris. Missade en nyligen på ebay för småpengar. Men för rätt människa är den säkert värd 10'. Vet inte hur många och nördiga Certinafolket är.
 

Fadershan

Patek
Mm tavlan såg fin ut men i övrigt rätt hårt åtgången. Kan inte boetten så bra men såg rätt polerad ut? Är sjukt sugen på denna men inte för dom pengarna :) Look at this on eBay http://www.ebay.co.uk/itm/142303908855
 
Topp