• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pris prestige eller prestanda?

C

China

Guest
Vad är avgörande för "klocksnackaren" vid ett köp?

Priset eller att varumärket är känt och har prestige, eller prestandan på klockan?

Själv är jag en insnöad figur som fokuserar på prestanda, oavsett om klockan kostar ett par hundralappar eller är en exklusiv utgåva i ett fåtal exemplar. Vad får er att lätta på plånboken och göra ett köp?

Inga skäl är rätt eller fel, jag är nyfiken på hur ni resonerar.
 

David

Bödeln
För egen del varierar det helt från dag till dag och från klocka till klocka. För de två jag är ute efter nu kommer estetik först med historia som god tvåa.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
China skrev:
Vad är avgörande för "klocksnackaren" vid ett köp?

Priset eller att varumärket är känt och har prestige, eller prestandan på klockan?

Själv är jag en insnöad figur som fokuserar på prestanda, oavsett om klockan kostar ett par hundralappar eller är en exklusiv utgåva i ett fåtal exemplar. Vad får er att lätta på plånboken och göra ett köp?

Inga skäl är rätt eller fel, jag är nyfiken på hur ni resonerar.
Dom främsta sakerna som attraherar mig är utseendet, hantverksarbetet, kvaliteten, historian, urverket - tekniken och hur det presterar... Prestige är trevligt men långt ifrån det viktigaste för min del..
 

Josef B

Bestraffaren
Kombination av lite allt möjligt och ingen speciell rankning. Utseende, tradition, prestige, pris, teknik, kvalité. Sedan är jag en inbiten Rolexälskare sen jag var 17-18 år, så hur jag än köper olika märken så dras jag tillbaka till Rolex.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
För mig är det känslan och historien. Jag har haft de flesta vanliga märkena dock inte High End och jag kommer alltid tillbaka till samma klocka. Inte för de är bäst, snyggast eller har högst status utan för att de talar direkt till mitt hjärta och jag kan inte förklara varför.
 
Det ena utesluter inte det andra, är ju inte helt sällan som de som kan kallas för prestigemärken också gör de de vackraste och kvalitetsmässigt bästa klockorna (även om jag är säker att nån här på forumet kan hitta undantag). Men måste jag välja, antingen en snygg klocka som är av halvdan kvalité eller en klocka som inte är ögonfager men som ur betraktat är fantastiskt så väljer jag nog det senare. För mig är det estetiska viktigt men vad det är för prestanda och hantverk bakom är viktigare. Priset är för mig viktigt men behöver inte vara avgörande, en bra klocka är värd att betala för.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
lordhasse skrev:
Det ena utesluter inte det andra, är ju inte helt sällan som de som kan kallas för prestigemärken också gör de de vackraste och kvalitetsmässigt bästa klockorna (även om jag är säker att nån här på forumet kan hitta undantag). Men måste jag välja, antingen en snygg klocka som är av halvdan kvalité eller en klocka som inte är ögonfager men som ur betraktat är fantastiskt så väljer jag nog det senare. För mig är det estetiska viktigt men vad det är för prestanda och hantverk bakom är viktigare. Priset är för mig viktigt men behöver inte vara avgörande, en bra klocka är värd att betala för.
Väldigt bra skrivet.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Numera är det pris som gäller efter en självrannsakan, jag har lika kul med en Citizen som jag har med en Rolex viket känns skönt. Allt handlar i grund och botten om att ha ett intresse att dela med forumvänner och klockan är min biljett in.

Men efter jag plöjt affordablefabrikat ett tag ska jag köpa mig en ny Rolex igen, gärna en GMT-C som jag kan slita och slänga med. Det är för att jag drivs av en demon som tvingar mig köpa nya Rollar och slita in dem ett tag för att sedan sälja, gärna med nix och dings.Givetvis tvingar demonen mig hitta på dumma anledningar för att sälja dem.

När jag blivit rikare och äldre så köper jag mig en fin pp och börjar lurka, det är min plan.
 
C

China

Guest
lordhasse skrev:
Det ena utesluter inte det andra, är ju inte helt sällan som de som kan kallas för prestigemärken också gör de de vackraste och kvalitetsmässigt bästa klockorna (även om jag är säker att nån här på forumet kan hitta undantag). Men måste jag välja, antingen en snygg klocka som är av halvdan kvalité eller en klocka som inte är ögonfager men som ur betraktat är fantastiskt så väljer jag nog det senare. För mig är det estetiska viktigt men vad det är för prestanda och hantverk bakom är viktigare. Priset är för mig viktigt men behöver inte vara avgörande, en bra klocka är värd att betala för.

Givetvis kan det vara precis som du skriver, en kombination av olika faktorer. Det är väl närmast min egen trådstart som var lite "insnöad". Men det är intressant med tankarna om vad som "triggar" till ett köp, en fråga som jag är ganska fascinerad av. Motiven kan vara helt olika, och det är bara att fylla på med åsikter i tråden!
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag får nog säga att utseende, märke, funktion (i den ordningen) har avgjort mina köp.

Sen är historien viktig. På nåt sätt blir klockan så mycket mer än en klocka när man vet historien bakom.
Detta är något som jag har kommit på sedan jag snöade in på TG195:an.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Utseendet är otroligt viktigt så klart. Uret ska "sjunga" till mig som våra amerikanska vänner säger. Sedan är tåligheten en viktig faktor då jag inte gillar att exkludera mina klockor vid diverse aktiviteter såsom simning. Minst 100m WR.

En annan faktor är värdebeständigheten då i alla fall jag inte känner mig bekväm med att bränna 50-100 lax hur som helst. Känns lite bättre när man kan få tillbaka en stor del av pengarna vid försäljning.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Mr_Jonas skrev:
Jag får nog säga att utseende, märke, funktion (i den ordningen) har avgjort mina köp.

Sen är historien viktig. På nåt sätt blir klockan så mycket mer än en klocka när man vet historien bakom.
Detta är något som jag har kommit på sedan jag snöade in på TG195:an.
+1

Edit: Funktionsduglighet kanske ändå kommer allra först för mig, den ska gärna vara vattentät också, annars kommer jag inte använda den speciellt mycket, och för mig är det ett måste. Mitt rationella praktiska tänkande får oftast sista ordet, vilket betyder att "dammsamlare", hur estetiskt vackra och/eller prestigefyllda och/eller historiskt häftiga de än må vara, så gör jag mig av med dem, framför något som jag använder.

Så funktionsduglighet (behöver absolut inte betyda superbra, utan bara att den gör jobbet) kommer först, därefter estetik, och på delad tredjeplats historia/prestige.
 

Isodor

Audemars
I mitt fall är det just nu är det "bang for the buck" med ett anrikt märke bakom.

T.ex skulle jag aldrig köpa en klocka för 100 000:- som det sitter ett ETA verk i, även om klockan är vacker i sig.

Det handlar lika mycket om det inuti som utanför, därför kommer jag hålla mig till in-house verk i alla klockor framöver.

Sen har jag några preferenser, det är att köpa något som är tidlöst, man ska ej tröttna på (t.ex en bajsbrun Hublot :)) och uppfylla någon viss kategori, t.ex dykare/sport/vardag/kostym/pilot etc..
 
Här blir det utseende, bra urverk, pris och historia.
Ordningen på de 4 hörnen kan variera.
Jag har mest äldre ur, 40 - 70-talet.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Bra fråga... Viktiga punkter:

- design, den måste se bra ut (räcker ej med "världens bästa utverk")

- känsla, svårt att förklara med den måste kännas rätt. Kan låta hemskt men när jag hade en omega s kändes den "inte lika rätt i själen" som en Rolle

- värdebeständighet, till skillnad från att köpa bil så gillar jag klockor som håller värdet rätt bra. Känns skönt att veta att klockan är lätt art sälja vid behov och att jag får tillbaka ungefär samma peng (har haft klockan "gratis" om man bortser från altenativkostnaden i form av utebliven ränteintäkt)

- tålighet, vill kunna används klockan utan att bekymra mig. Dvs bada med den eller råka slå i den i en dörrkarm utan att den måste servas för dyra pengar

Det var en snabb bild av hur jag ser på det hela
 

Ministern

Founder
2-Faktor
JS_80 skrev:
Bra fråga... Viktiga punkter:

- design, den måste se bra ut (räcker ej med "världens bästa utverk")

- känsla, svårt att förklara med den måste kännas rätt. Kan låta hemskt men när jag hade en omega s kändes den "inte lika rätt i själen" som en Rolle

- värdebeständighet, till skillnad från att köpa bil så gillar jag klockor som håller värdet rätt bra. Känns skönt att veta att klockan är lätt art sälja vid behov och att jag får tillbaka ungefär samma peng (har haft klockan "gratis" om man bortser från altenativkostnaden i form av utebliven ränteintäkt)

- tålighet, vill kunna används klockan utan att bekymra mig. Dvs bada med den eller råka slå i den i en dörrkarm utan att den måste servas för dyra pengar

Det var en snabb bild av hur jag ser på det hela

Instämmer helhjärtat.
 

DrDre

Patek
Jag får väl kasta in några ytterligare Råd&Rön-mässiga aspekter som jag beaktar (lite).
"Bärbarhet" - dvs när ska jag använda klockan och har jag redan något som fyller den funktionen. Om man redan har ett gäng vardagsallroundklockor (tex Rolex DJ och sportmodeller) så har jag nu bestämt att nästan gång får det bli något annat. Annars blir de ju liggande i lådan större delen av tiden.
"Säljbarhet" - vissa klockor kan man ju köpa utan någon större eftertanke med motivet "det kan ju vara kul att prova ett tag" och sedan kan man sälja dem. Logiken funkar bäst när man köper verkar det som och har aldrig tillämpats för sälj. :)
"Service" - Vissa klockor har jag avstått från för att det helt enkelt är för jäkla dyrt att serva och reparera dem.

Prestigen spelar numera ingen roll alls. När man var lite yngre (student) gav det väl en trevlig känsla att kunna köpa en Rolex för pengar man tjänat själv, men sådant struntar jag i nu.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
För mig är det 95% design och 5% i att det måste vara lite udda......vet ej varför. Skiner blankt i vad som tickar i klockan sålänge jag vet att det är ett average verk.......som är erkänt beprövat. Glasbaksida, graveringar, paraflösm coaxial eller remdrivet......could not care less.......
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Davvan skrev:
För mig är det 95% design och 5% i att det måste vara lite udda......vet ej varför. Skiner blankt i vad som tickar i klockan sålänge jag vet att det är ett average verk.......som är erkänt beprövat. Glasbaksida, graveringar, paraflösm coaxial eller remdrivet......could not care less.......


Pah, utifrån de flesta av dina köp så är 95 procent att det måste vara udda och fem procent design..

:lol:
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Historia, kvalitet, design, prisvärdhet i ungefär lika delar... men det kanske bara är självbedrägeri... ...släng på lite prestige också.... (annars hade jag ju haft en AP dress o en SMP-mid istf en PP-dress och YM-mid...)

denna tickar av de fyra första rätt stenhårt iallafall... kanske mindre prestige dock...

IMGP0187_zpsb42c99d0.jpg


IMGP0197_zpsebbaf7c5.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
China skrev:
jag är nyfiken på hur ni resonerar.

Jag är som med det mesta i livet ganska säker på vad jag gillar. När det gäller klockor, så gäller bästa möjliga bang for buck och att klockan ska vara så pass ovanlig att jag inte ska se den på någons arm på stan.

Jag är väldigt nyfiken på vad du själv har för klockor, för jag tror inte jag sett en enda klockbild från dig.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Köpa dyra klockor för de är så mycket bättre än andra känns väl naivt. Hade prestanda per krona varit viktigt så hade jag förmodligen sprungit runt med en Seiko på armen. Som tur är resonerar jag annorlunda. :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Per skrev:
Köpa dyra klockor för de är så mycket bättre än andra känns väl naivt. Hade prestanda per krona varit viktigt så hade jag förmodligen sprungit runt med en Seiko på armen. Som tur är resonerar jag annorlunda. :)
Säger ni, sittandes på era höga hästar :mrgreen:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
80talisten skrev:
Per skrev:
Köpa dyra klockor för de är så mycket bättre än andra känns väl naivt. Hade prestanda per krona varit viktigt så hade jag förmodligen sprungit runt med en Seiko på armen. Som tur är resonerar jag annorlunda. :)
Säger ni, sittandes på era höga hästar :mrgreen:
Nu har jag för all del flera Seikos. Det därför att jag gillar dem. Inte för att de är billiga och prisvärda.
 
C

China

Guest
yonsson skrev:
China skrev:
jag är nyfiken på hur ni resonerar.

Jag är som med det mesta i livet ganska säker på vad jag gillar. När det gäller klockor, så gäller bästa möjliga bang for buck och att klockan ska vara så pass ovanlig att jag inte ska se den på någons arm på stan.

Intressant, jag är själv inne lite på samma linje. Det går att hitta rå prestanda för en liten slant, och det skadar heller inte om klockan är ovanlig (åtminstone i Sverige).

yonsson skrev:
Jag är väldigt nyfiken på vad du själv har för klockor, för jag tror inte jag sett en enda klockbild från dig.

Nja, ett par bilder har det faktiskt blivit. Sedan får jag väl erkänna att jag är inte är helt bekväm med att posta bilder, då mycket är graverat eller bearbetat i en ganska personlig stil, med andra ord hembyggen. Kort sagt så är jag väl lite av en gubbtjuv som sitter och ruvar på klocksamlingen, men det kanske blir lite mer bilder framöver. ;)
 
C

Crowolf

Guest
Oj. Här får man tänka till lite.
Är inne på vad flera sagt med 'bang for the buck', historia och inte minst vad hjärtat säger. Jag menar, jag är ingen snubbe med en massa stålar att spendera. Det har blivit ett par gamla Seiko-dykare och nån Citizen. Så småningom kommer jag att greja lite dyrare klockor och då ligger historia nära hjärtat. SKA ha en riktigt fin Seiko-dykare nån gång, ny eller gammal. Ska oxå ha en 5513 eller 5512. En Tudor BB ligger nära till hands när jag rånat.....upps.... Fel forum!:-

/poppe
 
Topp