• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad PRISBUMP 14/10 - nu endast 40k! GMT 1675/3 Nipple dial.

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Uppdatering 14/10: Prisbump, nu 40K....

Uppdatering 7/10: Prisbump och bildbump.
Siktet är inställt på ett annat objekt, därför får denna lämna riktigt billigt (41 500). Jag vet ett par säljare på forumet som säljer TT-jubilee, så det är inga problem att komplettera med länk. Då får du fortfarande en schysst GMT till ett bra pris.



Till salu är nu min 1675/3 som har serienummer på 5.8 miljoner, vilket daterar den till 1978.

Skicket överlag är bra men den har såklart bruksspår i form av hairlines, inte minst på baksidan av bandhornen är det märken efter bandbyten. Jag har synat klockan och hittar dock inga dings eller djupare jack i boetten. Enda jacket syns på bilden längst ner, ungefär "klockan 5". Vad beträffar plexiglaset är det också i fint skick, antagligen har det blivit bytt någon gång nyligen. Väldigt litet märke på kanten av plexit klockan 11. Och ja, boetten har blivit polerad under sin livstid.

Lättare service genomfördes 2016-08-22 av den förra ägaren hos Urmakare Kvarneberg i Helsingör. Då byttes bland annat oljor men inga delar av urverket byttes ut, eftersom urverket bedömdes må bra. Kvitto från urmakaren finns.

Ny krona och urtavla. Förra ägaren köpte en ny krona (den gamla var sliten) och en ny urtavla - den förra kan ha varit en servicetavla/eller ommålad. Tavlan är charmigt patinerad. Du får med de gamla delarna om du vill. Totalkostnaden för krona och urtavla var 670 euro. Kvitto på detta finns. Märk väl att både krona och urtavla är korrekta för referensen och således inte "franken".

Insertet är fint patinerat och är riktigt charmigt, original Rolex förstås. Jag är lekman på området vintage rolex men vad jag kunnat läsa mig till på VRF så lär detta insert vara ”naturligt patinerat”. Patina à la klorin brukar ge jämnare blekning, medan i mitt fall är blekningen tydligare ju längre ut på vridringen det är. Om man vill kan man förstås sätta in ett nytt insert så får klockan en helt ny look och blir inte alls så ”vintage” som nu. Googla på 1675/3 så får du en bra bild av hur klockan kan se ut med ett nyare insert. Det gamla insertet går kanske att sälja för en bra slant till någon inbiten vintage-Rolex-fantast?

Visarna är relumade men matchar ändå tavlans index fint (det är ju en nipple dial).

Tidshållningen är numera bra, ca 6 sekunder fortar den sig per dag. När jag fick den var den ju nyservad med nya oljor vilket resulterade i att den då gick ca. 21 sek för snabbt/dag.

Klockan säljes head only men du får med en aftermarket-länk i tvåton, ett grönt natoband och ett fint läderband från Tärnsjö garveri. Du får även med Rootbeer-insertet som också är aftermarket från förr-förra ägaren.







1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
6.JPG



Affär kan göras upp F2F i Malmö/Skåne-trakten.
Jag har flera referenser sedan tidigare: https://klocksnack.se/threads/kleiz.39111/


Pris: 40k! 41.5k 43k 45k. (samma som jag gav), jag bjuder på försäkrad frakt. Klockan skickas efter att pengarna finns på mitt konto.
Retur: nej
Byten: Öppen för förslag. Främst Rolex men kan tänka mig vintage Speedy, IWC 3239, Tudor Black Bay Blue, Omega Seamaster 300 Master Coaxial.
 
Senast ändrad:
Topp