• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser i Kina

NickG

Basic
Hej alla KS:are,

Jag är nyfiken på klockmarknaden i Kina, landet som är känt för kopior, hur lätt är det att få tag på äkta vara i Kina. Med tanke på att det är världens rikaste land så bör det ju finnas ett gediget intresse för lyxiga klockor.

Kan man vara säker på att man kommer hem med äkta vara och hur ser priserna ut?
Har nämligen en bekant som börjat resa en del i Kina och nu helt plötsligt har han bytt ut sin parfymklocka och springer runt med flertalet subbar. Avundsjukan tog över och jag blev nyfiken på priserna i Kina

Hej alla KS:are,

Jag är nyfiken på klockmarknaden i Kina, landet som är känt för kopior, hur lätt är det att få tag på äkta vara i Kina. Med tanke på att det är världens rikaste land så bör det ju finnas ett gediget intresse för lyxiga klockor.

Kan man vara säker på att man kommer hem med äkta vara och hur ser priserna ut?
Har nämligen en bekant som börjat resa en del i Kina och nu helt plötsligt har han bytt ut sin parfymklocka och springer runt med flertalet subbar. Avundsjukan tog över och jag blev nyfiken på priserna i Kina

AD lär inte kränga kopior.

Vad är du intresserad av? Longines och omega har butiker överallt medans typ breitling inte ens existerar.
Förövrigt så är kina asdyrt så vill du göra fynd så är det inte dit du ska åka ;) billigare att köpa här.

Edit: om du inte är intresserad av en speedmaster seamaster edition, den var säkert billig ;)
72B27130-DD85-428F-9E19-BB9A861D7507.jpeg
B6D18007-A98C-420F-9853-12F62615F1D4.jpeg

Det finns gott om bra klockbutiker i Kina som har det mesta som tillverkarna erbjuder. Dock har det Kinesiska Kommunispartiet "lite svårt" för "statusprylar" (vilket klockor absolut ingår i) och slänger på en straffskatt på alla lyxvaror på ca 30% såvitt jag minns. Det är anledningen till att de flesta kineser åker till Hong Kong/Macau då deras skattesystem är helt annorlunda.

Vad är du intresserad av? Longines och omega har butiker överallt medans typ breitling inte ens existerar.
Förövrigt så är kina asdyrt så vill du göra fynd så är det inte dit du ska åka ;) billigare att köpa här.

Edit: om du inte är intresserad av en speedmaster seamaster edition, den var säkert billig ;)
72B27130-DD85-428F-9E19-BB9A861D7507.jpeg
B6D18007-A98C-420F-9853-12F62615F1D4.jpeg
Eftersom att det är ett land jag verkligen vill besöka så är det främst priserna jag är intresserad av, men låter ju verkligen inte lönt med att vänta med något större köp för att man ska till Kina haha hur ser marknaden ut för Rolex?
Det finns gott om bra klockbutiker i Kina som har det mesta som tillverkarna erbjuder. Dock har det Kinesiska Kommunispartiet "lite svårt" för "statusprylar" (vilket klockor absolut ingår i) och slänger på en straffskatt på alla lyxvaror på ca 30% såvitt jag minns. Det är anledningen till att de flesta kineser åker till Hong Kong/Macau då deras skattesystem är helt annorlunda.
Är det en skatt man åker på även som turist eller är det bara för de som bor i landet?

Eftersom att det är ett land jag verkligen vill besöka så är det främst priserna jag är intresserad av, men låter ju verkligen inte lönt med att vänta med något större köp för att man ska till Kina haha hur ser marknaden ut för Rolex?

Är det en skatt man åker på även som turist eller är det bara för de som bor i landet?
Nu var det en ca ett år sedan jag var på plats i Kina och kollade upp sakerna närmre, men såvitt jag minns gäller det även för personer med utländska pass. Som skrivet, Hong Kong är magiskt för klockor, dock har de mycket väntelistor och SS är slutsålt sedan länge hos de flesta större handlare. Annars var Taiwan en trevlig överraskning för mig, bra utbud och rätt bra priser överlag också.

Som jag sa tidigare så tror jag till 99% att du får ett bättre pris här hemma.
Varför tror du alla kineser passar på att handla taxfree här? :D

Som jag sa tidigare så tror jag till 99% att du får ett bättre pris här hemma.
Varför tror du alla kineser passar på att handla taxfree här? :D
Jag vet inte exakt hur taxfree i Europa fungerar (det har aldrig varit ett alternativ för mig, tyvärr), men hade jag fått dra av hela den absurt höga momsen i Sverige hade jag gjort det utan att blinka. Oavsett vad hemlandet kan tänkas ha för införselregler känns det som mindre än de 25% moms. ;)

Är i Shanghai just nu och kan bekräfta att det finns mycket fina butiker med äkta varor men tyvärr är det mesta dyrare här än hemma.

3D7A6A59-41FD-48A3-8F9E-96288B05568D.jpeg

Exempelvis nedan Tudor Black bay som kostar 45 500kr hemma ligger på runt 55 000kr här, annars hade den troligen fått följa med på färden hemåt.
9BC622D8-143F-4E06-9E0F-BA7EFE4C2BC9.jpeg

I ett antal butiker i Kina kan du få tillbaka 9 % (11 % minus serviceavgift på 2 %) på flygplatsen hemåt. Det måste vara en sanktionerad butik som skriver ett tax refund form, på flygplatsen får du denna stämplad av Kinesiska tullen och sedan utbetalning via ett annat ställe på flygplatsen.

Det finns en anledning till att rob och nymans tar union pay och har personal inriktad på kinesiska kunder. Som redan sagts i tråden så är lyxvaror hårt beskattade i kina. Billigare att handla inom EU i södra Europa.

Tillbaka
Topp