• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på att återställa boett till originalskick?

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag tänkte det där som yonsson nämt att man kan fylla ut (lägga på stål) och polera till originalskick.. Va görs sådant? Och hur mycket skulle kalaset gå på?
 

Lunkan

Cartier
Varför då? Så länge man anger det när/om man säljer?

Hur många säljare tror du medger att de snyggat till den? Tycker du att det känns ok att köpa en klocka som varit riktigt nedsliten och med lite fix ser ut som ny och man får förmodligen betala för den som om den vore i nyskick? Hur ser den då ut invändigt?

Jag tänker bara på alla de importerade bilar som legat dränkta i vatten eller varit med om en riktigt otäck olycka som sedan "snyggas" till och säljs vidare...

Jag tycker inte det känns okej i alla fall.
 

max

Dancing Queen
Jag kan inte låta bli att tycka detta är oetiskt... Gör det inte är mitt råd
Kan tycka att det är bättre att rädda en totalförstörd boett än att behöva skrota klockan. Fyller man i småskavanker så kan detta såklart sänka priset markant men tycker att det är upp till ägaren om denna vill få sin gamla klocka i nyskick.
Förutsättning är såklart att det uppges i hela ledet vid framtida försäljningar.

Det tråkiga är att antalet originalvintage blir färre och färre för att folk moderniserar, men om det återställs till ursprungsutseende så kanske man kan jämföra lite med restaurering av tex tavlor och möbler?

Rörigt men det är en inte helt enkel fråga. Grunden måste vara ärlighet, är man ärlig med vad man gjort så är det ok, döljer man det så är det inte ok.
Svårt att säga att nått inte är ok för att vissa är idioter.

..sen skulle jag inte vilja ha en renoverad vintage men alla är vi ju olika.
 

Lunkan

Cartier
Kan tycka att det är bättre att rädda en totalförstörd boett än att behöva skrota klockan. Fyller man i småskavanker så kan detta såklart sänka priset markant men tycker att det är upp till ägaren om denna vill få sin gamla klocka i nyskick.
Förutsättning är såklart att det uppges i hela ledet vid framtida försäljningar.

Det tråkiga är att antalet originalvintage blir färre och färre för att folk moderniserar, men om det återställs till ursprungsutseende så kanske man kan jämföra lite med restaurering av tex tavlor och möbler?

Rörigt men det är en inte helt enkel fråga.


Jag tror att detta skulle funka om varje klocka som snyggas till faktisk blir "märkt" på något sätt. Säg att man sätter ett kryss på insidan av bakboetten.

Detta är i en perfekt värld men annars ser jag bara en stor ny gråmarknad för begagnade klockor och det vill inte jag vara med om i alla fall.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Detta är i en perfekt värld men annars ser jag bara en stor ny gråmarknad för begagnade klockor och det vill inte jag vara med om i alla fall.

Det vimlar ju av fulpolerade och lappade vintageklockor. Det vimlar även av vintageklockor som fått nya NOS boetter. Vi är redan där du inte vill hamna. :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det är bara en tanke, 95% blir det inget av det. det bara små, små jack vid hornen. Obetydligt egentligen.

d8d0PTM.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hur många säljare tror du medger att de snyggat till den? Tycker du att det känns ok att köpa en klocka som varit riktigt nedsliten och med lite fix ser ut som ny och man får förmodligen betala för den som om den vore i nyskick? Hur ser den då ut invändigt?

Jag tänker bara på alla de importerade bilar som legat dränkta i vatten eller varit med om en riktigt otäck olycka som sedan "snyggas" till och säljs vidare...

Jag tycker inte det känns okej i alla fall.
Bara köpare upplyses
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag lider lite med dig i din rep-mani. Vågar du använda klockorna överhuvudtaget?
Jag trodde jag var noggrann men du är nog ett par snäpp värre. :)
Jag är rädd om dinkorna jag har och lägger dem inte vad och hur som helst, min MM300 är fortfarande nästan i mint-condition efter att ha ägt den i 1,5 år. :) Dock så har spännet fått lite repor. Självklart använder jag dem. Bär klocka dagligen förutom när jag jobbar där vi ej få ha klocka på oss inom vården.
 

Boris Balkan

Fark you!
Jag är rädd om dinkorna jag har och lägger dem inte vad och hur som helst, min MM300 är fortfarande nästan i mint-condition efter att ha ägt den i 1,5 år. :) Dock så har spännet fått lite repor. Självklart använder jag dem. Bär klocka dagligen förutom när jag jobbar där vi ej få ha klocka på oss inom vården.

För egen del beror det på vad är för sorts klocka. En dressare som inte är tokvintage ska vara i fint skick. En dykare är bara snygg om den fått lagom med snytingar. :pirate:
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
För egen del beror det på vad är för sorts klocka. En dressare som inte är tokvintage ska vara i fint skick. En dykare är bara snygg om den fått lagom med snytingar. :pirate:


Problemet är att snytingar verkar komma även fast jag sitter helt still. :)
Jag önskar verkligen att jag inte brydde mig om märken ett dugg, jag tycker klockor ska användas som man lever.
Däremot är jag förbryllad över hur 80talisten lyckas med bedriften att hålla en klocka i mint efter 1,5år, men iofs så jobbar han inom vården så han går väl med armen i högläge hela dagarna. :)
 
Topp