• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på Rolex rusar 2019 - vad händer??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Zee

Cartier
Har vart ute ur klocksvängen en 6 månader, men noterar att priserna på de klassiska modellerna rusat iväg ORDENTLIGT i år. Submariner, Datejust, Daytona, osv har gått upp 40-50% på mindre än 9 mån. Det gäller nytt, men begagnatmarknaden har hängt på. Jag kollade lite på begagnat och en submariner som kostade 60k för nått år sedan kostar nu 90k, Hulken går för 145k begagnad..?! 170k ny! Datejust:en jag köpte för ca 85k går nu för 125k (+47%).

Har jag missat något? Rolex fabrik har brunnit upp? Ska de sluta producera de klassiska modellerna? Jag förstår inte..

Någon som har en (o)rimlig förklaring?
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har vart ute ur klocksvängen en 6 månader, men noterar att priserna på de klassiska modellerna rusat iväg ORDENTLIGT i år. Submariner, Datejust, Daytona, osv har gått upp 40-50% på mindre än 9 mån. Det gäller nytt, men begagnatmarknaden har hängt på. Jag kollade lite på begagnat och en submariner som kostade 60k för nått år sedan kostar nu 90k, Hulken går för 145k begagnad..?! 170k ny! Datejust:en jag köpte för ca 85k går nu för 125k (+47%).

Har jag missat något? Rolex fabrik har brunnit upp? Ska de sluta producera de klassiska modellerna? Jag förstår inte..

Någon som har en (o)rimlig förklaring?
Hype, bland annat
 

Zingo77

Cartier
2-Faktor
Har vart ute ur klocksvängen en 6 månader, men noterar att priserna på de klassiska modellerna rusat iväg ORDENTLIGT i år. Submariner, Datejust, Daytona, osv har gått upp 40-50% på mindre än 9 mån. Det gäller nytt, men begagnatmarknaden har hängt på. Jag kollade lite på begagnat och en submariner som kostade 60k för nått år sedan kostar nu 90k, Hulken går för 145k begagnad..?! 170k ny! Datejust:en jag köpte för ca 85k går nu för 125k (+47%).

Har jag missat något? Rolex fabrik har brunnit upp? Ska de sluta producera de klassiska modellerna? Jag förstår inte..

Någon som har en (o)rimlig förklaring?
Begränsad tillgång, många har börjat se Rolex som en investering, svag krona ger högre priser på C24 —> handlarna höjer inhemska priser —> privatmarknaden gör detsamma. Samt HYPE :D
 

Zee

Cartier
Hype - 50% upp på mindre än 1 år...??

Ser att Submariner nu är listad som ej tillgänglig på flera gråhandlare.
 

Colb

Breitling
2-Faktor
Det går väl ändå att hitta begagnade subs (i superbt skickt) för en bra bit under 90k? Håller med om ökning dock
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Har vart ute ur klocksvängen en 6 månader, men noterar att priserna på de klassiska modellerna rusat iväg ORDENTLIGT i år. Submariner, Datejust, Daytona, osv har gått upp 40-50% på mindre än 9 mån. Det gäller nytt, men begagnatmarknaden har hängt på. Jag kollade lite på begagnat och en submariner som kostade 60k för nått år sedan kostar nu 90k, Hulken går för 145k begagnad..?! 170k ny! Datejust:en jag köpte för ca 85k går nu för 125k (+47%).

Har jag missat något? Rolex fabrik har brunnit upp? Ska de sluta producera de klassiska modellerna? Jag förstår inte..

Någon som har en (o)rimlig förklaring?

Strypt utbud, ökad efterfrågan och en svag svensk krona
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Folk får inte köpa sub/hulk/daytona --> köper annat från Rolex --> vill ha mer betalt för deras en DJ --> högre pris.
Folk köper Sub och vill tjäna pengar eftersom det är svårt att få tag på subbar och lägger därför ut högre än list --> högre pris.
Hodinkee och andra klockhemsidor publicerar artiklar om hur svårt det är att få tag på Rolex - högre pris
Mediehus(SvD, CNN osv.) publicerar artiklar att klockor är en bra investering --> högre pris
AD säljer Sub/Hulk/Daytona till gråhandlare och bundlar det med mindre attraktiva klockor från Rolex -- högre pris
Folk skapar sådana här trådar --> högre pris.

Typ
 

Mr Jacob

Breitling
Tror folk i allmänhet har blivit mer intresserade. Bekanta som tidigare inte brydde sig ett skvatt tidigare börjat prata klockor som de vore experter. Att kronan är svag må vara men tror knappast att det är enda anledningen.
 

Bilagor

  • IMG_20190620_224915_048.jpg
    IMG_20190620_224915_048.jpg
    202 KB · Visningar: 6

blyton

Cartier
2-Faktor
Har vart ute ur klocksvängen en 6 månader, men noterar att priserna på de klassiska modellerna rusat iväg ORDENTLIGT i år. Submariner, Datejust, Daytona, osv har gått upp 40-50% på mindre än 9 mån. Det gäller nytt, men begagnatmarknaden har hängt på. Jag kollade lite på begagnat och en submariner som kostade 60k för nått år sedan kostar nu 90k, Hulken går för 145k begagnad..?! 170k ny! Datejust:en jag köpte för ca 85k går nu för 125k (+47%).

Har jag missat något? Rolex fabrik har brunnit upp? Ska de sluta producera de klassiska modellerna? Jag förstår inte..

Någon som har en (o)rimlig förklaring?
Av ren nyfikenhet, vad är det för datejust du har?
 
Q

Qvintus

Guest
Vi är också i senare delen, eller i slutet, av en mycket långvarig global högkonjunktur. Då brukar lyxprylar i allmänhet vara populära — och i synnerhet ett litet fåtal som uppmärksammas. ”Sportiga” stålklockor från Rolex och PP har i och med detta hamnat i fokus. PP 5711 blev exempelvis tidigt uppmärksammad på instagram. Både Rolex och PP undviker dessutom konsekvent (och smart) att öka produktionen av de mest eftersökta modellerna i stål, t ex Sky-Dweller och 5711. Andra tillverkare av högkvalitativa stålklockor, som t ex VC Overseas, har inte alls varit i närheten av samma intresse.
Således en kombination av global makroekonomi/konjunktur, uppmärksamhet/hype på social media, selektiv produktion/tilldelning samt olyckligtvis för oss i Sverige även en löjligt svag valuta.
 

tissoter

Audemars
Tror folk i allmänhet har blivit mer intresserade. Bekanta som tidigare inte brydde sig ett skvatt tidigare börjat prata klockor som de vore experter. Att kronan är svag må vara men tror knappast att det är enda anledningen.
Tror faktiskt inte det är att folk är mer intresserade snarare att man ser det som ett enkelt sätt att tjäna cash på. Spelar ingen roll om det är konst, whiskey, klockor osv.

Dock är ju fördelen med klockor att du kan använda det lite under tiden, whiskeyn är svår att öppna och sälja!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp