• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser som skenat iväg?

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Är det bara jag eller har priserna på klockor skenat iväg rätt mycket de senaste månaderna/året?
Jag tycker mig se 1675or med ubermögliga visare som inte matchar tavla och maximal stretch på länk annonseras för över 6000 USD...är det normalt eller har det varit så ett tag? Är det någon mer som lagt märke till detta? Om det är så att priserna håller på att öka, vad beror det på? Köper folk upp massa klockor? Asien? Ser folk det som en investering eller är det så att folk fått upp ögonen för finare klockor helt enkelt? Vad tror ni?
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Hur länge har annonsen legat ute? Det finns ju hel del för högt prissatta klockor som inte säljer för de priserna. Det intressanta är ju inte vad de annonseras för utan vad de säljs för.

Hm bra fråga, det är hqmilton främst som jag kollat hos och han verkar ju sälja som smör i solen, just denna har dock varit uppe ett par veckor men rent generellt finns det inte mycket hos honom som listar under 6000 när det gäller rolex. Priserna för klockor som är i bra skick hos honom (utan B&P) är uppemot 7-8000 usd för vanliga sportrollar med fyrsiffrigt ref nr.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Det luriga är att man får inte reda på slutpriserna, klassiskt sätt att skapa en hype. Rent generellt resonemang från min sida.

Hur menar du? Som jag förstått det så är han väldigt trevlig resonlig och går ner ett par hundra dollar om man diskuterar med honom men ja menar där är ju vissa klockor hos honom som hade mått bra av att gå ner nästan 1000 dollar:D
 

jabla

Sarlacc
Hur menar du? Som jag förstått det så är han väldigt trevlig resonlig och går ner ett par hundra dollar om man diskuterar med honom men ja menar där är ju vissa klockor hos honom som hade mått bra av att gå ner nästan 1000 dollar:D
När jag skrev "Rent generellt resonemang från min sida." menade jag samlarbranschen som helhet inte en enskild säljare eller ens klocksäljare.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Är det bara jag eller har priserna på klockor skenat iväg rätt mycket de senaste månaderna/året?
Jag tycker mig se 1675or med ubermögliga visare som inte matchar tavla och maximal stretch på länk annonseras för över 6000 USD...är det normalt eller har det varit så ett tag? Är det någon mer som lagt märke till detta? Om det är så att priserna håller på att öka, vad beror det på? Köper folk upp massa klockor? Asien? Ser folk det som en investering eller är det så att folk fått upp ögonen för finare klockor helt enkelt? Vad tror ni?
6000 usd känns plötsligt billigt va?
 
Senast ändrad:

Sten

Cartier
Batman börjar i princip från 12-13 000€ på chrono24. Sjuk utveckling de senaste veckorna på den klockan.o_O
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
För ett tag sen kunde man köpa en Tudor(Rolex) sub 79090 för 30k. Nu har jag sett det dubbla... galet.
 

Riley

Panerai
Bara en tidsfråga innan Invicta går för listpris.
Skynda fynda!
Screenshot_20190413-151047.png
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Följer några gråhandlare. Så fort nya batman kom ut så höjde alla sina priser med 10-15k sek. På samma dag.
Märkligt att folk är så lättlurade... Batman gick ju upp för att den skulle sluta tillverkas, sedan kommer det ut en ny batman som ser likadan ut men har bättre verk och Jubileelänk, så stiger gamla ännu mer... Längtar såååå till dagen Rolexbubblan spricker...
 

Rey

Rolex
Märkligt att folk är så lättlurade... Batman gick ju upp för att den skulle sluta tillverkas, sedan kommer det ut en ny batman som ser likadan ut men har bättre verk och Jubileelänk, så stiger gamla ännu mer... Längtar såååå till dagen Rolexbubblan spricker...

Helt stört.. den är omöjligt värd 130k. Jag skulle iofs inte ens köpa den för list men fenomenet med dessa höjningar på så kort tid måste sluta dåligt till slut..
 

fsdfsdf

Omega
10 år av låga räntor och kvantitativa lättnader -> inflation i tillgångspriser (aktier och bostäder) -> förmögenhetseffekt -> folk spenderar mer på lyxprodukter

Exakt! Om man använder HQMilton som prisreferens så har ju även Jacek sin shop i San Francisco och ingen kan väl ha undvikit tech-boomen senaste åren.

Hade du passat på och gå med i en tech-startup i San Fransisco då - hade du kanske kört din Porsche till HQMiltons shop idag och och valt ut ett par av dom allra snyggaste klockorna och inte brytt dig om priset.

Hade du istället investerat i en Nasdaq index-fond hade du dubblat dina pengar sen den här tråden startade - i dollar. Sen har vår egen skvalpvaluta - svenska kronan har exempelvis tappat 40% mot USD och Sverige ligger nu tyvärr under medelinkomsterna för de flesta länder i Västeuropa.

Så ja - priserna har gått upp generellt - men det svider nog extra mycket för oss.
 
Senast ändrad:

Abrakadabra

Cartier

Exakt! Om man använder HQMilton som prisreferens så har ju även Jacek sin shop i San Francisco och ingen kan väl ha undvikit tech-boomen senaste åren.

Hade du passat på och gå med i en tech-startup i San Fransisco då - hade du kanske kört din Porsche till HQMiltons shop idag och och valt ut ett par av dom allra snyggaste klockorna och inte brytt dig om priset.

Hade du istället investerat i en Nasdaq index-fond hade du dubblat dina pengar sen den här tråden startade - i dollar. Sen har vår egen skvalpvaluta - svenska kronan har exempelvis tappat 40% mot USD och Sverige ligger nu tyvärr under medelinkomsterna för de flesta länder i Västeuropa.

Så ja - priserna har gått upp generellt - men det svider nog extra mycket för oss.

För tio år sedan var jag 15 men jag ska ta med mig detta tills nästa gång!
 
Topp