• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prishöjningar Omega för er som funderat på nytt..!

Apansson

Torpare
Detta dök upp i mailboxen från Erikson Urhandel:

Bästa klockvänner,
Så här mitt i sommaren händer det saker som du bör känna till.
Omega höjer priset på några modeller i Speedmasterserien, däribland "originalet" med plastglaset som härstammar från -57.
Prishöjningen är om 5.000.- och gäller fr.o.m kommande måndag.
Till fredag kl. 14.00 har du möjlighet att köpa t.ex "originalet" till dagens pris om ca. 32.800.-, så välkommen in och komplettera din samling med en av klockhistoriens verkliga ikoner!
Med vänlig hälsning
Richard Dahlgren
 

SJ Smythe

Cartier
Fantastiskt instegsklocka till en begränsad budget, ja det är väl fortfarande sant men det börjar ju helt klart tänjas en aning när rek priset närmar sig 40k.

Edit: Allt är ju relativt förstås.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Vafan! Jag som suger på en speedy och tänkte köpa senare...
Så fick man för att man intalar sig själv att verkligen tänka igenom det..
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Någon direkt orsak som omega gått ut med?

+1 på den. Känns lite konstigt att höja priset med 5000 kr utan någon direkt motivering.

De ska väl bli mer exklusiva och vill inte ha allt för många "billiga" klockor ute. Dessutom säljer Speedmastern säg själv och de lär dra in pengar på att sälja den dyrare, så anledningen är att de ska tjäna cash..

Edit: Såklart inte det som Omega officiellt gått ut med.
 

Icaras

Rolex
Speedmastern är väl ändå förhållandesvis billig jämfört med deras övriga sortiment. Detta kom ju inte direkt som en chock...
Tur man tänker köpa äldre modeller ;)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
De ska väl bli mer exklusiva och vill inte ha allt för många "billiga" klockor ute. Dessutom säljer Speedmastern säg själv och de lär dra in pengar på att sälja den dyrare, så anledningen är att de ska tjäna cash..
Edit: Såklart inte det som Omega officiellt gått ut med.

Såklart att dom vill hoppa upp en pinne eller två, och cash är alltid bra. Men en prishöjning på 5k känns lite väl i överkant. :cigar:
 

Icaras

Rolex
Såklart att dom vill hoppa upp en pinne eller två, och cash är alltid bra. Men en prishöjning på 5k känns lite väl i överkant. :cigar:
Många andra av deras modeller har förmodligen prishöjts när de gamla modellerna utgått och nya modeller lanseras. 3570 som Speedy Pro heter har så vitt jag vet funnits sedan runt 94-96 och är kanske således orsaken till att den inte varit lika lätt att öka priset på utan att få "fans" upprörda :)
 

Icaras

Rolex
Såklart att dom vill hoppa upp en pinne eller två, och cash är alltid bra. Men en prishöjning på 5k känns lite väl i överkant. :cigar:
Många andra av deras modeller har förmodligen prishöjts när de gamla modellerna utgått och nya modeller lanseras. 3570 som Speedy Pro heter har så vitt jag vet funnits sedan runt 94-96 och är kanske således orsaken till att den inte varit lika lätt att öka priset på utan att få "fans" upprörda :)
 

chogge

Omega
Anledningarna är:
Speedmastern kommer levereras med en ny fin träbox med en massa tillbehör i. Sedan är kanske speedmastern lite lågt prissatt jämfört med de andra modellerna.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Många andra av deras modeller har förmodligen prishöjts när de gamla modellerna utgått och nya modeller lanseras. 3570 som Speedy Pro heter har så vitt jag vet funnits sedan runt 94-96 och är kanske således orsaken till att den inte varit lika lätt att öka priset på utan att få "fans" upprörda :)


Mjo, förmodligen är det nog så. Undrar lite hur det kommer påverka andrahandsvärdet. :)
 

Frosse

Cartier
Synd att dom verkar ha dåliga varumärkesstrateger hos Omega, att enkom höja priset hjälper inte att föra varumärket dit man (ser ut) att vilja föra det. Sen arbetar de ju nu med eget in-house vilket är en bra bit på vägen. Känns dock som om de har andra delar av Omega att ta tag i före man höjer priset med 15%(!) på en av deras legender.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Synd att dom verkar ha dåliga varumärkesstrateger hos Omega, att enkom höja priset hjälper inte att föra varumärket dit man (ser ut) att vilja föra det. Sen arbetar de ju nu med eget in-house vilket är en bra bit på vägen. Känns dock som om de har andra delar av Omega att ta tag i före man höjer priset med 15%(!) på en av deras legender.

Ring Omega och upplys dem...
 

Icaras

Rolex
Synd att dom verkar ha dåliga varumärkesstrateger hos Omega, att enkom höja priset hjälper inte att föra varumärket dit man (ser ut) att vilja föra det. Sen arbetar de ju nu med eget in-house vilket är en bra bit på vägen. Känns dock som om de har andra delar av Omega att ta tag i före man höjer priset med 15%(!) på en av deras legender.
Som någon tidigare redan nämnt så kommer den att komma i en ny box - en träbox dessutom. Sedan släpar som sagt speedyn efter i prishöjningarna så detta lär vara det lättaste sättet att få den på rätt plats i prislistan.
 

Frosse

Cartier
Lite naivt att sitta och säga att de endast höjer priset? De lär ha många och duktiga strateger som jobbar heltid hos Omega. Knappast ett beslut de plockade ur hatten. Dock håller jag med om att mitt svar ovan var tyket.

Jag nämnde ett exempel på vad de gör för att höja statusen på varumärke. Det jag menade är att priset är en mindre del av ett varumärkesarbete om man talar om att skapa ett lyxmärke. Uppenbarligen gör de något fel eftersom många är överens, speciellt här på KS, att Omega gör något fel eftersom de inte når upp till Rolex nivåer. Man måste bygga en stabil grund, vilket Omega har gjort de senaste åren och gör allt mer. Men jag, personligen, anser att de behöver jobba hårdare på andra bitar såsom att sluta upp med den gamla skåpmaten som kallas limited editions.

Vi kan gå djupare och börja prata olika modeller och sätt att bygga och stärka lyxmärken men det blir nog tråkigt.

:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag nämnde ett exempel på vad de gör för att höja statusen på varumärke. Det jag menade är att priset är en mindre del av ett varumärkesarbete om man talar om att skapa ett lyxmärke. Uppenbarligen gör de något fel eftersom många är överens, speciellt här på KS, att Omega gör något fel eftersom de inte når upp till Rolex nivåer. Man måste bygga en stabil grund, vilket Omega har gjort de senaste åren och gör allt mer. Men jag, personligen, anser att de behöver jobba hårdare på andra bitar såsom att sluta upp med den gamla skåpmaten som kallas limited editions.

Vi kan gå djupare och börja prata olika modeller och sätt att bygga och stärka lyxmärken men det blir nog tråkigt.

:)

Håller inte med om att prisnivån är underordnad det mesta, för prestigevaror är just prislappen viktig. Tycker Omega går rätt väg. De jobbar på inhouse, minskar antalet ADs i städerna, ökar flagship stores, ökar inköpskraven när det kommer till modeller hos AD, släpper snygga re-editions (kanske lite för många), sponsrar sportevent, höjer prisnivån, fasar ut batterimodellerna. Vet inte vad man mer kan begära? Svårt att ta in Rolex försprång över en natt och tror inte de kommer lyckas men tror att de kan komma ikapp något och framförallt höja sig jämfört med övriga tillverkare.
 
Topp