• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prisknas på Kaplans

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klockkvaliten på Kaplans pågår fortfarande men vissa priser får en att undra...

Vad är denna värd? Gissa innan ni klickar på länken.

OMEGA, Seamaster 600, Cal 601, Serie nr. 22331354, Ref nr. JD 135.011, Boett nr. 135.011, herrur, 34,5 mm, doublé (40 micron), manuell, plexiglas, gravyr (S.K 19 5/12 66), läderband, originalspänne, ca 1965, box.

0

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2746/vara/1066976

Okey, det är box och cert med men titta även på de andra Omegorna. Jag hade siktet inställt på en pärla men även den blev lite dyr, men knappast som den ovan.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Auktioner blir mer för folk utan koll alternativt för de som bara investerar. I vissa fall kan det kanske vara motiverat då man inte kan hitta klockorna man letar på egen hand men för svennebananmodeller så är auktionshusen mer bara en godisbutik dit man går och kollar men knappast handlar.

Det är någorlunda safe men det kommer med ett pris. :)
 

MBx

Cartier
Klockkvaliten på Kaplans pågår fortfarande men vissa priser får en att undra...

Vad är denna värd? Gissa innan ni klickar på länken.

OMEGA, Seamaster 600, Cal 601, Serie nr. 22331354, Ref nr. JD 135.011, Boett nr. 135.011, herrur, 34,5 mm, doublé (40 micron), manuell, plexiglas, gravyr (S.K 19 5/12 66), läderband, originalspänne, ca 1965, box.


Okey, det är box och cert med men titta även på de andra Omegorna. Jag hade siktet inställt på en pärla men även den blev lite dyr, men knappast som den ovan.

Jag har dålig koll på prisnivåer och vintage Omega men hade spontant gissat på 2-3000 kr och kanske upp till 5000 kr om klockan var i exceptionellt bra skick och med tillbehör samt "vill ha just den klockan"-tillägg.

Är jag ute och cyklar?:bag: Vad hade du gissat själv att slutpriset skulle bli?:angel:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej, inte sett den men den såg fin ut på bilderna. Inte så vanliga med den utformningen på bandhornen va?

De är inte så vanliga nej. Det är ju den första generationens Seamaster som har de breda bandhornen. Tyvärr är det ingen som har exakt lika breda som på motsvarande i stål men dessa duger väl. De finaste Seamasterna och de i guld med bredast bandhorn. Detta var den finaste jag sett och jag har hållt utkik i kanske 4-5 år.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Jag har dålig koll på prisnivåer och vintage Omega men hade spontant gissat på 2-3000 kr och kanske upp till 5000 kr om klockan var i exceptionellt bra skick och med tillbehör samt "vill ha just den klockan"-tillägg.

Är jag ute och cyklar?:bag: Vad hade du gissat själv att slutpriset skulle bli?:angel:

Cal 601 är i mitt tycke ett vaniljverk. Har haft en hel del Seamaster 600 själv, men flippat dem rätt fort. En mycket fin (nästintill mint) i double köpte jag för typ 2900 och sålde för någon hundring mindre. De som ej är i så fint skick har jag köpt/sålt för 1800-2200. Så ja, Kaplans priser är galna!! SS-varianter betingar dock högre priser. Har köpt en i fint skick för 3400 kr. Men dessa klockor är jävligt stilrena och väldigt snygga i sin enkelhet, varför de tilltalar en bred massa (som annars kanske skulle ha köpt en DW), vilket kan förklara priset på Kaplans
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
3500:- ?

Hade jag vetat vilken modell det var och att den hade hammarautomat så hade min gissning blivit 4500-5000. Helt fel det också dock :)

Men bra i överkant för en Omega t17 tank för 18k i ej fungerande skick! :O yippie kay yey m*****fu*ker!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Klockkvaliten på Kaplans pågår fortfarande men vissa priser får en att undra...

Vad är denna värd? Gissa innan ni klickar på länken.

OMEGA, Seamaster 600, Cal 601, Serie nr. 22331354, Ref nr. JD 135.011, Boett nr. 135.011, herrur, 34,5 mm, doublé (40 micron), manuell, plexiglas, gravyr (S.K 19 5/12 66), läderband, originalspänne, ca 1965, box.

0

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2746/vara/1066976

Okey, det är box och cert med men titta även på de andra Omegorna. Jag hade siktet inställt på en pärla men även den blev lite dyr, men knappast som den ovan.

Runt 2500:- anser jag. Max! Men priserna på mediokra Omega verkar stiga hela tiden.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Klockkvaliten på Kaplans pågår fortfarande men vissa priser får en att undra...

Vad är denna värd? Gissa innan ni klickar på länken.

OMEGA, Seamaster 600, Cal 601, Serie nr. 22331354, Ref nr. JD 135.011, Boett nr. 135.011, herrur, 34,5 mm, doublé (40 micron), manuell, plexiglas, gravyr (S.K 19 5/12 66), läderband, originalspänne, ca 1965, box.

0

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2746/vara/1066976

Okey, det är box och cert med men titta även på de andra Omegorna. Jag hade siktet inställt på en pärla men även den blev lite dyr, men knappast som den ovan.
Fattade ingenting när den drog iväg. Kanske någon som ville åt gravyren?:bag:
 

poormans

Rolex
man ska ju oxå komma ihåg att det går bra att buda sen få lite ågren och ej hämta ut klockan eller vad det nu är man köpt vilket händer med jämna mellanrum, jag har sett flera objekt dyka upp i butiken efter att de blivit klubbade på auktionerna (kanske inte just på kvaliten men på de vanliga och panterna)

cheers
christian
 

paradis

Audemars
man ska ju oxå komma ihåg att det går bra att buda sen få lite ågren och ej hämta ut klockan eller vad det nu är man köpt vilket händer med jämna mellanrum, jag har sett flera objekt dyka upp i butiken efter att de blivit klubbade på auktionerna (kanske inte just på kvaliten men på de vanliga och panterna)

cheers
christian


Om man ska buda på klockor, är det inte så , att man registrerar sig ock får ett nummer som ID ? Har varit så på dom jag har varit. Fick visa Körkort........men det händer säkert som du säger, ändå.
 

poormans

Rolex
Om man ska buda på klockor, är det inte så , att man registrerar sig ock får ett nummer som ID ? Har varit så på dom jag har varit. Fick visa Körkort........men det händer säkert som du säger, ändå.


absolut det måste man på de flesta större auktionshus (bara de små som fortfarande har kort/kontantbetalning på slaget)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
3-4000kr är väl vad de brukar kunna gå för, är de nyservade med originaldelar och kommer med box und papieren så kan 6 laxar gå att få ut. Det är knappast kalibern som driver upp priserna på Seamaster 600 utan det faktum att jag trålar marknaden på fina ex...;)
Skämt åtsido, många verkar finna den rena och strama designen tilltalande. Verket är en slitvarg och det finns fortfarande gott om delar till kalibern, lättmeckat.
Höga priser=högkvalitativt urverk är som bekant inte alltid en sanning...
 

V

Cartier
Vet inte om just denna modell kvalar in bland dem som drog iväg i pris. Tycker ändå att det är intressant att det redan hänvisas till Kaplans priser som säljargument.

image.jpg


image.jpg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Vilken? Denna var sagolik men tyvärr gick den över min smärtgräns. Tycker iofs den är värd pengarna den klubbades för.

0

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2746/vara/1079550


Jag tycker nog att det var ett bra pris. Absolut mer prisvärt än en Au connie dog leg för det dubbla...

När man kollar igenom resultatet från gårdagens klockkvalité är det en hel del slutpriser som förvånar. Jag har länge uppfattat det som utbudet kontinuerligt blir mindre än efterfrågan. Jag tolkar just det ökade intresset för Omega som att det generella intresset är i uppåtgående. Omega är "inkörsport till det tyngre beroendet" och annat lär följa… ;)

Vi kommer nog snart att se en stark prisutveckling även för UG, Vulcain m fl. Heuer är ju redan där..
 
Topp